Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 858 ggr
Liten boll
0

lågt ph värde

Jag stoppade i två ägg skal för att snäckorna behöver det, nu har ph värdet sjunkit till 6,8. Är det okej eller ska jag ha i ph/kh plus?

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

mimåne
0

6,8 är ett ganska neutralt ph värde som passar de flesta arter, men jag kan inte säga om det är okej för ditt akvarium då jag inte vet vilka fiskar som går där, olika arter vill ha olika värden🙂Vad är det för snäckor och fiskar i akvariet?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Tinitusan]
0

äggskal sänker inte pHt tvärtom, det innehåller kalk vilket påverkar hårdheten uppåt, alltså höjer pHt om ngt, dock har inte 2st äggskal så stor inverkar, om ditt pH har sjunkit beror det snarare på att du har mjukt vatten o att ditt kar börjat mogna, har man mjukt vatten sjunker nämligen pHt efterhand i ditt kar

Liten boll
0

Neteria, posthorn, guppy

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

mimåne
0

Ph värdet är okej för de fiskarna

Liten boll
0

Tinitusan, vad menar du med att karet börjar mogna? Om ph sjunker måste jag ju buffra det, eller?

www.papillon.n.nu

mimåne
1

Så länge du har ett bra ph värde så behöver du inte alls buffra eller göra något åt det.

Liten boll
0

När är det för lågt? När måste jag göra nått?

www.papillon.n.nu

mimåne
0

När det är lägre än vad dina fiskar vill ha, då är det för lågt.

Liten boll
0

Ok då får jag kolla upp det. Tack.

www.papillon.n.nu

[Tinitusan]
0

att ett kar mognar betyder att vattnets värden stabiliseras efterde grundförutsättningarna vattnet har, alla värdena förändras i ett kar undr de första 2-3 månaderna, har man mjukt vatten tex så kommer pH att sjunka som det gjort i ditt fall.

Liten boll
0

Då förstår jag. Ja jag har mjukt vatten. En fråga, grönalger, kommer en del på alla rutorna på hela rutan på kvällen som sedan snäckorna äter på natten, kvällen efter är det nya grönalger på rutan, hur kan de komma så snabbt? Jag har hört att när man får grönalger i karet så är vattenvärdena bra, stämmer det?

www.papillon.n.nu