Sandsnäckor?
Jag fortsätter mina funderingar inför att skaffa akvarium. Jag kommer nog aldrig att komma till skott… :)
Nu funderar jag över det här med sandsnäckor. Jag tycker personligen att snäckor är rätt äckliga varelser och skulle helst vilja undvika dem om möjligt. Men jag har också förstått att sandsnäckor är nyttodjur i akvariet. Så nu är min fundering om de gör så mycket nytta att de är värda att ha i akvariet, trots att de är lite äckliga? :) Och hur himla fort förökar de sig egentligen? Jag är INTE sugen på att ha hela akvariet fullt av snäckor om ett halvår. 🤔
De är mer nyttiga än äckliga skulle jag vilja säga ; ) De förökar sig ganska fort men det brukar inte vara några problem att bli av med dem om man får för många.
Ska man ha sand som bottenmateriel så är det nästan nödvändigt med sandsnäckor som rör runt lite.
Tack Lillyrod för ditt svar. Hur gör man för att bli av med dem om de blir för många? Jag tycker mig ha läst någonstans att det just är nästan omöjligt att bli av med dem just för att de är så många. :)
Det är ofta folk söker snäckor. Det finns fb-grupper eller kanske din djuraffär tar emot. Du kan också annonsera ut dem här : )
Du klarar dig gott och väl utan sandsnäckor om du tycker att de är för äckliga. Det är ingenting man måste ha bara för att man har sand🙂
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Ok, då tror jag att jag hoppar dem. Tack för era svar! 👍🏼
om du inte gillar sandsnäckor så lägg inte i dem i karet är mitt råd, om du matar mkt finns risken att de exploderar o då blir de VÄLDIGT många snabbt