Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 1424 ggr
[Sofiesen]
0

växt som täcker botten.

Finns det någon lättskött växt som gärna sprider ut sig på botten av karet men som håller sig lågt växande? Lite som en matta. Har gjort om i stora karet och gjort det lite mer lummigt med rötter och växter. Jag känner att jag verkligen älskar när det är riktigt grönt i akvariet. En liten annan fråga är om sandsnäckor äter växter? Hade en elefantsnäcka förut som åt upp alla växter, han fick flytta till ett annat hem. Jag behöver några krabater som luckrar upp sanden då den blir fläckvis mörk, varför vet jag ej. Kan sandsnäckor gå med amanoräkor?

mimåne
0

Tyvärr så brukar det behövas ganska mycket ljus och näring för diverse bottentäckare. Vill du ändå pröva så skulle jag rekommendera att du använder dig av mossa. Bind eller kläm fast den med något nät och trimma den när den blir för lång. Annars kan du kika in sagittaria subulata.

Sandsnäckor äter inte på växterna men de äter gärna dött växtmaterial. Man kan ha dem med amanoräkor.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Maleficum
0

Växter är jag inte så haj på.

Aldrig varit med om att mina sandsnäckor ätit växter och har inga problem att ha dem med mina räkor (har körsbärs- och crystal räkor).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Lilolizeit
0

Sagittaria subulata och staurogyne repens snillenas rekomendera. Annars som tidigare nämnt någon mossa..

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[AlenS]
0

Hemianthus callitrichoides 'Cuba' är populär som bottentäckare vad jag vet. Sen om den är lättskött eller sprider sig snabbt vet jag tyvärr inte. Likaså om den kräver mycket ljus eller co2.

Har själv sandsnäckor tillsammans med amanoräkor och det funkar bra :)

mimåne
1

#4 Den växten är typ höjden av svåra växter 😃

Berzerk90
0

Har också kollat lite på en bottentäckande växt och Sagittaria Subulata ska enligt det jag läst vara relativt enkel att hålla. Sen om den klarar sig utan C02 och stark belysning vet jag inget om.

[AlenS]
0

#5 Vad synd för tycker att den är väldigt fin! 😍

mimåne
0

Jo det tycker jag också 🙂