Skalare som inte mår så bra
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej allihopa.
Har en skalare som är på tillfällig vistelse hos mig men som jag misstänker är alldeles för dålig för att kunna repa sig, då jag inte är så överdrivet bra på just sjukdomar så vill jag kolla med er som är betydligt bättre.
Den är väldigt tung (sjunker som en sten) och vad har fått höra att den blev av med typ alla sina fenor innan den kom till mig.
Vad skulle ni ha gjort i min situation?
MVH//Raichu
Ser ut som simblåseförlamning och såvitt jag förstår finns det inget man kan göra åt det.
#1 Misstänker också något sådant,
Oj den mådde nog inte så bra 😕 Kan den inte längre simma så kommer den nog tyvärr att vandra vidare. Den måste ju kunna simma för att hitta mat t.ex och den stress den verkar känna påverkar heller inte positivt. Jag tror inte att den lever länge till, tyvärr.
Om skalaren bara är tillfälligt hos dig och tillhör en annan ägare så behöver du prata med denna om vad som är bäst för fisken.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
#3 Funderar faktiskt på att avliva den för att göra slut på dess lidande, tror (utan att ha de bästa kunskaperna kring sjukdomar) att den inte kommer lyckas hämta sig tyvärr. 😕
Jag har tillstånd att avliva den, så nu till frågan. Vilket skulle vara det mest humana sättet att avliva en vuxen skalare?
Jag tror faktiskt att jag hade gjort detsamma raichu. Jag brukar använda mig av metoden att ge ett hårt slag mot huvudet, men jag kan tänka mig att det inte är så smidigt med en så platt fisk som en skalare. Jag har aldrig behövt avliva en skalare så jag har ingen praktisk erfarenhet av det, men jag skulle tippa på att det är skärbräda och kniv som gäller, en vuxen skalare är trots allt ganska stor och kraftig ändå.
Lägg fisken i en plastpåse och slå den hårt mot toalettstolskanten. Låter hemskt, men den dör omedelbart av slaget och dessutom blir det inget grisigt resultat som det kan bli om man försöker slå fisken i huvudet med något redskap.
Problemet när man lägger fisken i en påse och slår den mot något är väl det att man inte vet var slaget tar. Så vitt jag vet är det platsen på huvudet över hjärnan så att säga som man ska fokusera på för att få en så lindrig död som möjligt för fisken.
Jag lägger min fisk i en påse och slår den hårt mot golvet några gånger och sen kollar om den andas. De dör ju av chocken av slaget.
www.papillon.n.nu
54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor
#8 Om man håller i överänden av en 30cm lång påse med fisken i botten och dänger fisken mot toastolen så blir slaget mot fisken oerhört kraftfullt eftersom den träffar porslinet med kanske 50-60 km/tim och det överlever inget djur i den storleken.
Åh så tråkigt att se och detta drabbades min ena Scalare också av. Tillslut var jag tvungen att avliva henne och använde mig av en stor tung mortelskål, som är lika stor som fisks kropp. Hela fisken blir krossad. Det är ju det där att man vill få huvet krossat först, så tar det säkraste sättet som är denna mortelskål för mig.
Aldrig jag skulle använda kniv & skärbräda personligen. Får man ens det? Ett djur oavsett om det är fisk eller höna ska väl få vara bedövad innan man delar kroppen från skallen. Tycker nog att en hård smäll är det mest humana sättet.
*Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*
#11 Jag håller med om att en hård smäll är det mest humana och därför använder jag mig också av den tekniken, däremot är kniv och skärbräda något som brukar rekommenderas. Det är en vanlig metod. Personligen hade jag inte vågat däremot.
#10 För min del känns det säkrare och bättre att använda den kraften till att slå ett kontrollerat slag över huvudet för att krossa hjärnan direkt. Jag hade inte velat ta risken att träffa fisken någon annanstans och jag skulle inte lita på att jag personligen hade fått till ett 50-60 km i timmen slag.
kniv o skärbräda o av med huvudet är absolut det bästa, visst att ett slag på huvudet är bra, men man kan missa o då har man precis misshandlat en fisk, så bit ihop, lägg den på skärbrädet o ta enkniv är min rekommendation