Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 17094 ggr
theraphosa
6

Filopaludina martensi

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För några veckor sedan köpte jag 4st Filopaludina martensi. Dom har redan "snäckat av sig" och har hittat tre ungar. Jag har inte sätt någon ägg kokong så antar att de parar sig eller klonar sig själva och släpper levande ungar. Tycker det är spännande då de inte finns så mycket fakta om dem. Skapar denna tråd lite i fakta samlande syfte och hoppas på att kunna komma fram till mer om denna fina art.

theraphosa
3

Vuxet djur

[Seaside]
1

#1 Nä, vad söt!! Hur stor är/blir en vuxen snäcka? Är dom svårskötta?

CaptainBunchie
0

Oj, ursöta! Vill också veta mer om dessa, och fler bilder såklart. ;D

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

theraphosa
0

#2 den är typ som äppelsnäckan men lite smalare och mer strutformad i skalet

[Seaside]
0

#4 VILL HA!!! Verkar som dom finns i flera olika färger oxå😍

theraphosa
1

http://www.iucnredlist.org/details/184846/0 Här hitta jag lite fakta fast på engelska. #4 ja vad jag har förstått de som så finns de i bruna nyanser och vitt som värkar vara vanligast.

guppytjej
0

Äter de växter?

theraphosa
0

#7 har inte märkt nått. Men jag matar med torkade kastanjelöv, algtabletter och räkmat

[Seaside]
1

#6 Tack. Ska läsa länken!

Ok, tyckte dina småttingar såg rosa-lila-aktiga ut, men dom kankse byter färg allt eftersom de växer?

mimåne
2

Vilken jätte bra tråd! Kanske får vi fram tillräckligt mycket fakta om den att den kan vara med i vårat snäck Lexikon här på forumet sedan! :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

theraphosa
0

#9 ja jag notera oxå att de va rosa lila, men de kanske är att skalet är så tunnt så goten syns igenom. Men hoppas de blir lila!

theraphosa
2

#10 tack! Jag ville dela med mig av mina tankar och fina djur så kan man samla fakta tillsammans tänkte jag :) och vill visa arten så folk kan se ett likt alternativ till äpplen

Lilolizeit
1

Väldigt fin snäcka!

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

mimåne
0

vilket härligt tänk av dig :) Det finns inget svenskt namn på dem?

theraphosa
1

Jag filma dom idag men går inte att ladda upp. Vill man se kan man kolla min instagram, theraphosaa heter jag där.

theraphosa
2

#14 tack :) de ända namn som jag hittat är "white wizard"

xanna
0

Snygga snäckor. :)

kaninsköld
0

Var köpte du de?

Mvh Kaninsköld

Ellenor123
1

Är ganska säker på att leverantören Akvarieteknik har dessa snäckor, så borde inte vara några problem att beställa dessa via eran djuraffär :)

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

theraphosa
0

#18 från Akvarielagret, dom fick precis in dem när jag va där men tror att dem kommer tas in mer. Tror att de va en tysk leverans? Men är inte säker, kanske va AT

Ellenor123
0

Kollade nu, de finns hos Akvarieteknik för 33 kronor :)

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

[Seaside]
0

#21 Nice - blev plötsligt ännu mer sugen😃

theraphosa
2

Vuxen snäcka och bebis snäcka putsar rutan tillsammans

[Seaside]
0

#23 Sött! Bra när man kan hjälpas åt🙂. Vilka läckra prickiga "spröt" den stora har!

mimåne
2

Vilken härlig bild! De små ska läras i tid :)

[Jens]
1

Fin bild =))

greva
1

Här är mina vuxna

greva
0

Fick 18 ungar på direkten av någon hona.

Den äter zuccini och rensar alger efter rutan precis som äpplen gör. Dock vet jag inte hur de parar sig eller hur jag kan se kön, eller om de parar sig själva. Jag har satt dem i en födselkasse för att studera vidare vad de tycker om att äta osv…

Anna-Helga
0
theraphosa
14

Jag har satt ihop lite fakta om snäckan nu. 

Latinskt namn: Filopaludina martensi
Handels namn: Wizard White
Underarter: Filopaludina martensi cambodiensisFilopaludina martensi munensis.
Storlek: Skalet är 2,5-3cm brett och 4-6cm långt. 
Utbredning: Centrala och södra Thailand. 
Habitat: Dammar/vikar, floder och vattenfall. Sötvatten.
Vatten tempratur: 23-27 grader.
Föda: Filtrerar vatten, herbivor. Bör ha tillgång till alger och vissna löv.
Fortplantning: F.martensi tillhör familjenViviparidae (sumpsnäckor) och är därmed inte en hermafrodit. Hon- och handjur parar sig och honan föder sedan levande ungar. Honan kan bära flera ungar i olika utvecklingsstadier och de föds en efter en oftast på natten.  
Svårighetsgrad: Lättskötta. Värkar inte vara kräsna med temp eller pH, förökar sig relativt snabbt/enkelt. 
Övrigt: Trevlig snäcka som lyser upp i akvariet med sin vita färg. Den är även aktiv och värkar gilla att sitta vid utblåset av pumpen/strömt. Skalet kan vara brunt, brun/grönt och vitt, vita snäckor är vanligast i hobbyn. 

Källförteckning: http://www.iucnredlist.org/details/summary/184846/0 och egen kunskap.

mimåne
0

#30👍

[Seaside]
0

#30 Kalasbra!🙂

theraphosa
0

#31 #32 tack :)

[Seaside]
1

#28 Oj, 18 st !! De verkar vara hiskligt produktiva😮

theraphosa
1

Vill någon Medarbetare ändra rubriken till Filopaludina martensi så att de blir lättare att hitta inlägget om man vill läsa om dem ? :)

Lilolizeit
1

#35 fixat! :)

theraphosa
1

#36 tack så mycket! :)

Anna-Helga
0

Åh jag vill ha såna!

kaninsköld
0

Kommer du sälja?

Mvh Kaninsköld

Anna-Helga
0

På kö om du säljer några! :)

theraphosa
1

#39 jag har redan två som vill ha, så de beror på hur snabbt de blir fler snäck ungar :)

theraphosa
2

Snäcksamling :)

theraphosa
2

Unge på mossboll

Lilolizeit
0

Dom är otroligt vackra! Å riktigt fina bilder.

[Seaside]
1

#42 Riktiga charmtroll =)

Parentes: Är det någon mer som har problem med att infoga smilisar? Jag får upp rutan, men den "gubbe" jag klickar på hamnar inte i inlägget…

theraphosa
0

#44 tack :)

Be-Bopz
0

#45 Ibland får jag trycka flera ggr så funkar det :)

[Seaside]
0

#47 Ok, tack. Ska testa det

Tokyo
0

Hur stort akvarium kräver dessa snäckor? Blev lite sugen på dom nu :)

NevaC
0

Så fina dom var…

Blev också sugen på såna 🙂

theraphosa
0

#49 finns inget skrivet minimum mått men jag har mina i ett 30 liters rektangulärt akvarium och de värkar räcka och större går säkert oxå bra. Så jag skulle säga att 30 är minimum.

theraphosa
7

Idag såg jag dem para sig, man kan se på bilden att könsorganet från ena snäcka går in i den andra snäckan. Skoj att jag lyckades få de på bild!

theraphosa
0

Bäbisarna har nu blivit fler! Och de växer med :) när man tittar på dem så kan man se att ungarna äter alger från rutor, inredning och växter flitigt. Snäckskalet blir ljusare med

Fattar inte varför vissa bilder blir snea =/

theraphosa
2

Denna snäckling är mörkare än de andra, hoppas färgen håller i sig

-Cissi-
0

Ts undrar hur stora dina vuxna är nu :) köpte mej ett par igår.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

kaninsköld
0

Kan du säga till om du vill sälja?

Mvh Kaninsköld

greva
0

Hej igen! =)

Jag gav bort två av mina 4 vuxna snäckor till en bekant :) Ändå har jag nu fått snäcklingar igen. så jag förmodar att det är en hane och en hona jag har kvar. Mina verkar bli brun lila just nu, ska bli spännande att se hur de blir när de växer till sig lite mer. Jag har även märkt att strax innan, när hon förmoda föda, så har den grävt ner sig i gruset. strax därpå har jag upptäckt nya bebisar :) Zuccini uppskattades också…

Brocollin har de dock inte rört…

kaninsköld
0

#57 Säljer du?

Mvh Kaninsköld

theraphosa
0

#55 dom är nog lika som när jag köpte dem, typ 3cm breda och 5cm långa.

theraphosa
0

#56 ja de kan jag, de ända är att jag tycker de värkar klurig att skicka så små och ömma djur. Bästa hade ju varit att mötas tycker jag. Jag vill att de växer på sig lite innan jag säljer.

theraphosa
2

Jag kan skicka snäckor när de blivit varmare, ska bara ta reda på hur man gör. Hade tänkt mig 20kr st plus porto. 

Jag har säkert ett 20-30 tal snäckor nu och de lär bli fler om nån månad. I mina meddelanden har jag koll på vilka som hört av sig och jag ser de lite som en lista på vem som är först osv. 
Så skicka meddelande om ni vill ha småttingar!

MalinMalvina
0

Så som jag har fått snäckor skickade som jag beställt härifrån så är det en liten burk eller snusdosa med blöt bomull i som dom lagt över och under snäckorna :) Alla har klarat sig kalas! :D

Tokyo
0

#61 Jag är isåfall intresserad :)

Som #62 säger så funkar en liten burk med blöt bomull i jättebra vid leverans! :)

Spöket
0

Följer tråden 🙂

Multi vad?

theraphosa
0

#62 #63 Okej de låter väldigt smidigt, så får det bli! :)

theraphosa
3

Hej! Sorry att jag är seg men snäcklingarna är vuxit på sig lite nu och jag har bett kompisar samla snusdosor åt mig! Så snart kan jag skicka småttingar =D

Sabsan
0

#66 Det låter bra! :)

[Seaside]
0

#66 Det här har du säkert redan tänkt på - men se till att de är helt fria från snus innan snäckorna kommer i, så att de små inte riskerar att kola vippen… Snus e starka grejerSkämtar

theraphosa
0

#68 hehe jag har diskat och lagt i blöt med diskmedel, hoppas de räcker men de luktar inte snus om dem iaf =)

[Seaside]
1

#69 Det blir säkert kalasGlad

Fjordell
0

Du råkar inte ha snäcklingar att skicka än? Jag tänkte köpa 2 st vuxna från min lokala djuraffär igår, men de satt i ett medicinerat kar så jag fick låta bli. Skulle så gärna ha två :)

theraphosa
0

De blir inga snäckor på ett tag, katten lyckades förstöra de akvariet (hade ner en hel matburk) så de va inte många som klara sig. De vuxna snäckorna bor i ett annat akvarium nu som är 350 liter så får de om snäcklingarna och de vuxna klarar sig… Blir lite svårare att hitta dem med. 
De finns ju andra här på iFokus som fått avkommor som de kanske vill sälja?

-Cissi-
0

#71 Jag säljer lite :)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

[Tinitusan]
0

ja ja tänkte precis att det här är ju samma jag köpte av cissi =)

Fjordell
0

#73 Åååh! Jag PMar :D

Spöket
0

#73 Jag PM:ar dig :)

Multi vad?

-Cissi-
0

Svarat :)

Ankah
0

De här verkar vara väldigt trevliga - någon som har ett par till övers?

-Cissi-
0

#78 Jag har dessa snäckor som jag brukar sälja av. Har däremot en egen säljtråd så kulla upp den och pma om du är intresserad. är dock inte säkert om jag har några att sälja nu.

Ursäkta TS vill inte ta upp din tråd.. 😟

theraphosa
0

#79 de är lugnt, skönt att de löser sig för alla som vill ha snäckor :)

Julip
0

Åååååh jag är hemskt intresserad av dessa snäckor!! Helt enormt vackra. Ifall någon säljer, skicka gärna ett pm till mig! 😍

-Cissi-
3

Känner att jag måste informera lite om dessa snäckor nu när jag sist skickade dessa så klarade dom inte resan, även fast jag skickat minst 20 av dessa snäckor innan.

Det visade sej efter lite funderingar och efterforskningar fram och tillbaka mellan mej och köparen att snäckorna har gälar som fiskar och kan därför inte skickas som vanliga snäckor, utan måste skickas i vatten.

Jag ska försöka komma på nått knep att göra detta på ett säkert sätt och sedan börja sälja igen.

Julip
0

#82 Åh nej vad hemskt att höra! 😭 jättetråkigt verkligen. Får ringa runt på djuraffärer och höra istället då.. Någon som vet om det är vanligt att djuraffärer har eller kan ta hem Filosar?

-Cissi-
1

Köpte mina vuxna på hornbach och dom har akvarieteknik som odlare. Kolla upp om nån affär i närheten av vart du bor kan ta in från dom. :)

[Tinitusan]
0

men nej så tråkigt! o hur konstigt att de klarat sig innan då!

o som sidenote, snäcka med gälar, coolt!

wille_wille
0

#82 Mina som jag köpte klarade sig inte heller så bra, den som levde längst klarade sig ca 3 veckor. Jag trodde jag hade fel på vattnet eller nått men det kanske var snäckorna som hade tagit stryk under transporten :/

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

[Tinitusan]
0

mina 5 frodas o växer!

Fjordell
0

Det var de snäckor jag köpte som kom fram döda, trots att vi andra försöket använda tjänsten Skicka lätt, som garanterar leverans dagen efter, så det tog mindre än 24 h för dem att komma fram, ändå fanns inga tecken på liv. Hoppas att inga fler behöver råka ut för detta!

Julip
0

#84 Tack! Någon som vet hur dessa snäckor är som städare? Städar dom bra eller är dom mer för "dekorations" skull snarare än städning?

[Tinitusan]
0

mina putsar, men eftersom jag har både amano o posthorn i samma kar har jag svårt att svara helt rakt ja

NiklasM
1

Av de fyra som jag handlade av dig Cissi överlevde enbart 2 :( tänkte att det kunde ha att göra med att de blev skickade i en snusdosa (luktade fortfarande rätt mycket snus) men kanske det kan vara dessa gälar…

[Tinitusan]
2

men förutom potentiella gälar, de har inte andra krav på tex vattnet eller så som gör att de lätt dör?

jag ycker det verkar konstigt att all andra har haft så många dödsfall o inte jag ett enda…

jag fick oxå mina i en snusdosa, precis som jag fått många andra snäckor i snusdosor o jag har aldrig haft ett enda dödsfall!

Julip
0

theraphosa: Vart köpte du dina filosar?

Tokyo
0

#91 Jag köpte 7 och har sett 3 eller 4 tomma skal upp och ner än så länge. Jag vet inte vad det beror på, men eftersom jag inte hittat så mycket information om dom så kan det ju vara något fel med vattnet.

theraphosa
0

#93 jag köpte mina på akvarielagret :)

Julip
0

#95 Hur mycket kostade dom per styck? :)

Tokyo
0

Kan typ små bebis-posthorn döda dessa snäckor? Jag har sett att dom krupit in i skalet på dom, fast jag är ganska säker på att snäckorna redan var "tomma" då, men ändå.

Man börjar ju undra varför snäckorna inte överlever..

[Seaside]
0

Har läst någonstans att man helst inte ska ha Posthorn med Äppelsnäckor, just av den anledningen. Vet dock inte vad småsnäckorna som krupit in kan orsaka…

[Tinitusan]
0

fast jag har posthorn i karet med mina 5 o de lever o frodas, växer dock mkt långsammare än äpplen o posthorn åker ofta släptåg men de dör inte

Tokyo
0

Åh, vad är det som är fel då? :( Inte så kul att betala så mycket för snäckor som knappt överlever en vecka.

[Tinitusan]
0

nej det är ett smått mysterium, vad har ni för temp o pH ohårdhet på ert vatten?

min temp ligger på ca 27, pH mellan 7-7.5, hårdhet runt 5

mimåne
0

Är dessa hermafroditer eller inte? Jag hittar blandade åsikter om det.

[Tinitusan]
0

vet faktiskt inte tror inte det? mina 5 växer otroligt långsamt, de har kanske växt några millimeter på runt 2 månader så tror inte de är könsmogna på ett bra tag, fråga cissi hon har ju fött upp en kull minst i alla fall =)

theraphosa
0

#102 läs kommentar #30 så ser du där

mimåne
0

Jag läste informationen i inlägg #30 men kände mig ändå osäker på vad som stämde p.g.a. blandade åsikter. Min tanke var att det kanske kommit upp mer till ytan sedan inlägget skrevs.

-Cissi-
1

Jag uppfattar det som att det finns hanar och honor. När jag sett mina para sej så har det varit samma snäcka som är killen.

theraphosa
0

Samma här, har oxå sätt mina para sig och de ser ut som hon och han djur.

mimåne
2

Det låter bra. Jag är nämligen sugen på några snäckor men vill inte att de ska föröka sig. Hade gärna haft 2-3stycken av samma kön.

Julip
0

Skulle gärna vilja veta hur dom är som städare.. :P ingen mer som vet..?

[Tinitusan]
0

dom är duktiga, mina putsar på rutan varje dag, nu när jag bara har dem med några röda sakura/körsbärsräkor så föstår jag att det måste vara dessa snäckorna som håller rent mkt =)

MagicPaws
0

Alltså jag måste fråga… hur många här har lyckats föda upp WW??
Har haft WW i över ett år men trotts att de snäckar av sig utan dess like så är det inga som överlever över ca 1-1,5 cm storlek sen bara dör de och kvar blir tomma skal… är det bara jag som har detta problemet??

//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike

Lillyrod
0

Jag köpte 2 st och första dagarna åt de alger som bara den. Sen dess så har en flyttat sig några gånger och den andra borrar bara ner sig i sanden och ligger där. Den är inte död för det är ordentligt stängt och tillbommat. Dör de så hänger de ju bara ut när man lyfter dem.

Jag läste någonstans att större snäckor kan gå i dvala om något i karet inte är till belåtenhet. Exempelvis vattenvärden. De väntar för att se om det blir bättre. Jag har ju något problem i mitt kar så det kan bero på det.

-Cissi-
0

Mina förökade sej duktigt i början mej sen så dog dom bara bort både föräldrar och ungdjur

Lillyrod
0

Vad tråkigt. Mina som åt så duktigt till att börja med. Har du någon aning om varför de dog?

[Tinitusan]
0

jag hade ju ett gäng från vita färldrar som aldrig blev vita, utan bruna, de är dessutom ganska nattaktiva o gräver ner sig under dagen, jag har faktiskt sålt av hela gänget då jag inte tyckte de var roliga alls

-Cissi-
0

#114 ingen aning :/

Fjordell
0

En vän som köpte massor av ww (någon enstaka åt gången från olika ställen över en period på lite över 1 år)  har fått en hel del snäcklingar (alla bruna) som inte har klarat sig över 1,5 cm i storlek, de bara dog utan någon som helst uppenbar orsak. Sedan började även de vuxna snäckorna dö, en efter en. Nu har hon bara två kvar, och hon planerar inte att skaffa fler. 

Det är ärligt talat ingen snäcka jag skulle rekommendera alls då jag vet hur mycket min vän kämpat för att få det att funka😕

Lillyrod
0

En av mina bara ligger stilla. Den lever men gör inget väsen av sig alls. Den andra sover några dygn men sen knatar den runt mest på rutorna. Den äter väldigt mycket alger när den är igång men som sagt sover mest Några snäcklingar har jag inte sett.

[Tinitusan]
0

jag fick massor av snäcklingar från mina, o flera levde till vuxen storlek, men de blev också bruna, utan den sista som ser lite mörklila ut, men generellt håller jag med dig Fjordell, det är ingen snäcka som verkar verken enkel eller aktiv, jag funderar lite på om de vita som säljs i handeln verkligen har vita skal naturligt eller om det är blekt på ngt sätt, men det känns svårt att göra, men jag vet att jag reagerade på att deras vita skal ser nästan ruggat ut, inte blankt som alla andra snäckskal jag sett.

Fjordell
0

#119 De är inte vita naturligt. Jag fick ta en närmare titt på skalet efter en av vännens ww hade dött, och man såg tydligt att den vita färgen var pålagd som ett extra lager på ett från början brunt skal. HUR de gör detta vet jag dock inte.😕

Lillyrod
0

Min ena ser lite blåaktig ut under det vita på toppen av skalet. Hur i hela friden har det blå kommit dit undrar man ju då : /

usvead
0

#120 Om det är så, vem kommer på en sådan ide´. 

Är vita snäckor så mycket attraktivare så att man måste utsätta de för något sådant.

[Tinitusan]
0

ah ja men du ser! då är det ju säkerligen så, tråkigt, blir som färgade papegojciklider nästan då ju…

Fjordell
0

#122 Säg det…😕 Jag vet som sagt inte till 100%, men det kan omöjligt vara så att den vita färgen kommit dit på naturligt vis. De vita är ju så himla fina, bara trist att de verkar så… komplicerade.

Mundis
0

Mina skiftar i grönt och lila i toppen, är det också påmålat? Stackars djur :(

usvead
1

Jag har själv inga filopaludina martensi och jag kanske tänker fel men….

Om det här stämmer då kanske vi borde ge den en andra chans. Låta de leva vidare och "yngla" av sig så som de var menade att se ut. Vem vet så småningom kanske det kan påverka de som nu fått för sig att - på ett eller annat sätt - göra de mera utseendemässigt attraktiva.

Lillyrod
2

Om jag får snäcklingar utav mina så ska jag försöka sprida att det är så de ska se ut.

[Grodhopp]
0

Har köpt fyra st av denna snäcka men då hade jag tyvärr missat att läsa detta. Hoppas på att de kan må bra ändå, varför i hela friden är de målade?! Sjukt. Någon som listat ut vad de är de dör av? Tempen är tydligen viktig har jag förstått.

[Tinitusan]
0

fast jag har haft mina i allt från 22-29 grader utan problem, tror det är ngt annat de är känsliga för som vi inte kan mäta

[Grodhopp]
0

Okej Tinnitusan, ett mysterium med andra ord! Tyckte en av mina var död men den hade bara dragit ihop sig, nu kryper den runt igen. Och snäcklingar verkar det ha kommit med, men de gömmer sig nog de flesta, bara sett tre.

Ranningen
0

Köpte min ww för en vecka sedan och placerad honom/henne tillsammans med en Betta hanne som verkade tycka det var ok med kompis. Bettan kollade en liten stund på sin nya vän och lämnade wwn i fred sen. Ww körde runt i akvariet första dygnet. Var upp till ytan och hängde över kanten. Sen körde den ner sig i ett hörn på akvariet och blev kvar där. Har kollat akvariet flera gånger om dagen , tänkt att nån gång ska jag väl få se den rackarn köra runt, men… Lyfte upp den idag och då rann den ur sitt skal. Död. Fick veta på djuraffären att dessa skulle vara jättetåliga. Ska ringa klaga. Detta är snäcka nr 2 i detta akvarium och även den dog efter några dagar. Några ide'er?

[Jens]
0

Jag upplever dem inte som tåliga utan väldigt känsliga. Jag hade flera st men de dog ganska så snabbt trots att jag hade bra värden. Tyckte jag i alla fall 🙂

[Tinitusan]
0

jag har också fattat det som att de är väldigt känsliga o att min situation mest troligt är ren tur.

Sofi_79
0

Jag hade tre men endast en som lever. Skulle gärna vilja ha ett par till då jag tycker de är så fina.

ElinvBorg
0

De brukar finnas i djurbutiker, annars säljer nog många privatpersoner :)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

mimåne
0

De finns också att beställas in till de flesta djurbutiker av kända grossister.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.