Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 1317 ggr
[ellenhellstrom]
0

Alger!!

Helt plötsligt har de börjat bli alger i vårt akvarium. Knallgröna slämmiga, som lägger sig som en hinna över allting, över gruset och på väggarna.

Det är lätt att ta bort men hur undviker jag att få de?

Kommer nytt varje dag. Innan var allt frid och fröjd men plötsligt började detta växa.

Liten boll
0

Sitter de fast eller ligger de löst som ett slem? Är det ett slem är det bara att suga bort annars får du skrapa bort dem.

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

[ellenhellstrom]
0

De flyter ju inte bara runt utan lägger sig som en hinna över bottnen och väggarna, även på växterna. Men jag undrar så vad det kommer ifrån, det har inte varit några problem i flera månader, så plötsligt kommer de

mimåne
1

Det låter som att du har fått cyano tyvärr. Det är inte en alg utan en bakterie. Googla på cyano akvarium och se om det ser ut som det du har.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Draken
0
[ellenhellstrom]
0

Tack! Har läst lite om det nu, låter besvärligt..  Har ni några erfarenheter? Är de enda som fungerar att täcka akvariet så de är mörkt i tre dygn? Eller finns de något medel man kan köpa och ha i så man dödar bakterien?

mimåne
0

Det finns bakteriedödande medel som man kan använda men dessa tar även död på bakteriekulturen i akvariet. Det är ju synd😕 

Det går att pröva på mörkläggning också, det kanske är ett steg före man tar till bakteriedödande medel. Däremot så har jag fått uppfattningen om att det inte alltid brukar vara så effektivt. Men att pröva går ju.

Cyano gillar vissa förhållanden och de behöver vara gynnsamma för att den ska spridas. I mitt tycke är det allra bästa och effektivaste att försöka "försämra" dessa förhållandena som cyano gillar. Kväve och fosfor är två avgörande källor för om cyano flammar upp eller inte. Dessa behöver reduceras till en mer balanserad nivå. Det du kan göra är att beställa näringsämnen från t.ex haacks pmdd och de avgörande ämnena du ska ha är KNO3, KH2PO4, K2SO4. Det vill säga kaliumnitrat, monokaliumfosfat och kaliumsulfat. Detta doseras en gång i veckan 10ml per 100L.

mimåne
0

Jag vill säga också att metoden med pmdd fungerar mot cyano. Jag har själv använt mig av den.

[ellenhellstrom]
0

Wow tack, vilken koll du har. Då akvariet är i receptionen på mitt jobb så känns inte övertäckning som de första alternativet. Men idag ser de bättre ut, ska hålla koll på det och se vad jag kan göra. Tack för hjälpen

mimåne
0

Jag har läst mycket och hört många cyanohistorier under tiden jag tillbringat här på sajten. En del skyr cyano som pesten och det är vanligt att akvaristen helt startar om akvariet. Tömmer allt och gör rent för att bli kvitt det. Det kan fungera det också, men problemet med det här är att man sen fortsätter att behandla och sköta om akvariet som tidigare och då är också risken att förhållandena bli likadana igen. Positiva för cyano. Det blir mycket jobb förgäves om det inte fungerar.

Något man behöver tänka på om man använder pmdd mot cyano är att pmdd är näringsämnen för växter. Så att levande växter finns i akvariet är nödvändigt om man inte vill få problem med alger. För något ska äta näringsämnena och finns inga växter så kommer algerna att börja växa istället. Så växtnäring inklusive pmdd ska man inte leka med utan antingen så tillsätter man det, eller så gör man inte. Det fungerar inte att dosera någon gång ibland när det passar akvaristen utan det ska ske regelbundet för att ge resultat.