Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 1115 ggr
Liten boll
0

Räkor

Funderar på räkor. Men har ingen aning om vilka man kan ha i sötvatten och vilka som passar en med noll koll om räkor. Så med dessa erfarenheter, kan jag ha räkor? Vilka i så fall? Är de lätta att odla?

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

[raichu]
0

Vad har du tänkt att de ska gå med för invånare i akvariet eller ska de gå själva?

Hur många liter kommer akvariet att vara på?

Liten boll
0

Invånare blir snäckor och levandefödare. Eller bara snäckor i mitt 26 L

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

[raichu]
0

Vilka levandefödare blir det i sådana fall och hur stort går dina levandefödare i?

Går de själva med snäckor i 26l så skulle jag rekommendera Körsbärsräkor eller crystal räkor (finns både svart och rödvita). 😎

Luis_felipe
0

Istället för att göra en ny tråd så ställer jag samma fråga till ett 56L Vet inte om jag ska ha någon liten stimfisk till eller inte… tips?

ElinvBorg
2

Gör en ny tråd Luis_felipe så blir det lättare att ha koll på olika kar och dess innehåll :)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Liten boll
0

Guppy och/eller Molly.

Hur vill de ha inredningen? Vad äter de? Är de lätta för en som aldrig haft räkor förr och vet noll om de? Hur är det med skalömsning? Eller de byter inte skal? Skulle de funka med neon/kardinal tetror? Såg att de ska bruna löv, måste de det? Crystal räkan är dessutom en 3:a i svårighet, kan jag klara en sån ändå?

www.papillon.n.nu

Tigerlanden
0

Du har väl ett kar med guppys och snäckor i som är på ca 25 liter, är det där i du tänker ha dom?

Medarbetare på Akvariefisk ifokus och akvarieräkor ifokus

Liten boll
0

Precis. Och så va min tanke att KANSKE låta Guppy dö ut och sen bara ha räkor och neontetror om det skulle funka? och snäckor

www.papillon.n.nu

ElinvBorg
1

Neontetror passar inte i ett så litet kar! Och hur tänker du med guppysarna? Inte ta hand om dem så de dör?

[raichu]
1

25 liter är för litet för de allra flesta fiskar och guppys är inget undantag, de ska ha betydligt större. Minst 50 liter skulle jag säga. 😎

Så svår som 3 på crystal skulle jag inte hålla med om.

Räkor vill ha mycket växter och ställen som de kan klättra runt på, jag har någonstans märkt att räkor verkar gilla när det är ordentligt vildvuxet för det innebär att det ofta finns mycket naturlig föda för dem i form av döda växtdelar och alger. 😎

Mossor verkar de uppskatta skarpt, det är populärt då de lätt kan gömma sig fall de känner sig hotade och det brukar krylla av käk i och runt mossorna. 😎

Rötter fyller samma funktion som löven, så du måste inte ha löven om du inte vill men skulle gissa på att dina räkor skulle uppskatta om du har i något löv ibland. 😎

Alla vattenlevande djur med ett exoskelett (däribland räkor, krabbor och humrar) ömsar skal då och då allt eftersom de växer. 😎

Liten boll
0

raichu: tack så mycket för utförligt svar. Har bestämt att det får bli   Körsbärsräkor.  Växter ska jag fylla på med. Hur många tycker ni jag kan ha i mitt 25 L?

www.papillon.n.nu

[ellenhellstrom]
0

För några veckor sedan hade jag inte heller någon koll på räkor men nu äger jag 3 Körsbärsräkor. Dom trivs jättebra i vårt nano-kar. Dom är jättesöta och roliga att titta på. Växer snabbt

Liten boll
0

Men va kul att de växer snabbt. Är de skygga eller ser man dom mycket?

www.papillon.n.nu

[ellenhellstrom]
0

Nä dom är inte skygga. Dom rör sig ganska mycket så man ser dom. Men dom gillar ju att klättra så ibland är dom gömda.

ElinvBorg
0

Tänk på att räkor vill vara flera, tre stycken är alldeles för få!

Liten boll
0

Skulle 6 st räcka eller ska de va fler? För dom kommer väl yngla av sig eller vad det heter för räkor.

www.papillon.n.nu

[raichu]
1

6 som startgrupp blir väldigt bra. 🙂