Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: nybörjarhörnan
Läst 3937 ggr
Gorillansson
0

Guldfiskyngel-Hur snabbt växer de?

Hej! Vi fick för första gången guldfiskyngel i somras. Vi hittade dem i dammen i slutet av augusti då de verkade vara näst intill nykläckta (de var bara små streck och liknade inte ens en fisk). Jag tog ut sju yngel av varierande storlek och har haft dem i ett akvarium sedan dess. Nu, sex månade senare är de ca 3-5 cm stora (inkl. stjärtfenan). När jag har googlat runt så verkar det som om guldfiskyngel växer jättefort och nu undrar jag om mina yngel är mindre än normalt. Är det någon här som vet hur fort guldfiskyngel växer?

Maleficum
1

Hur fort de växer beror på flera faktorer och de främsta är väl mat, vattenkvalitet och utrymme.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

ElinvBorg
1

Det låter tyvärr som om du inte gett ynglen de förutsättningar de behöver för att utvecklas ordentligt. De behöver mycket utrymme och ska absolut inte gå för trångt! Hur stort har du dom i nu? Och som Maleficum säger så spelar mat och vatten till. Du bör hålla en mycket bra vattenkvalitet så de kan växa, och de skitar ner mycket - framförallt när de får(ska få) mycket mat). Hur ofta byter du vatten och hur ofta och med vad matar du?

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Gorillansson
0

Jag håller dem i ett akvarium på 56 liter och matar dem med TetraMin baby (en stor nypa 2 ggr om dagen). Byter vatten gör jag med 25% varje vecka. Jag håller temperaturen på ca 20 grader. Kanske är det fel foder nu när de blivit lite större? Är akvariet för litet?

Nicke_nice
1

Jag tror att det är akvariet som är problemet, guldfiskar behöver stor plats att växa på, 7 st i 56 liter är alldeles för litet om du frågar mig :)

Lillyrod
1

Ja det är nog både storleken på karet och maten som felar. Det behövs nog större vattenbyten med i ett så litet kar. Babymaten kan du nog sluta med. De bör inte äta så mycket flingfoder då de sväljer en del luft vid ytan med. 

Vad som är bäst att mata guldfiskar med vet jag faktiskt inte men det dyker säkert upp någon annan som vet : )

ElinvBorg
2

Det är tyvärr ett alldeles för litet kar för så många guldfiskar och för att kunna utvecklas. Du byter nog också vatten för sällan, många som har yngel och matar mycket byter flera gånger i veckan eller till och med varje dag. Tror snarare att det är fel foder för dom när dom var små, har för mig att guldfiskar också bör matas med nykläckt artemia som ger dem ordentligt med näring när de växer(så de kan växa), flingfoder är inget lämpligt foder för guldfiskar överlag. Guldfiskar växer hela livet men framförallt det första året. Jag tror du måste ändra helt för att de ska kunna komma igång och utvecklas för att kunna få ett långt och friskt liv. Vad har du tänkt göra med ynglena? Behålla, sälja? Det är jätteviktigt att läsa på så det blir rätt från början

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Gorillansson
0

Tack för alla svar. Ja, det verkar som om jag får ändra deras levnadsförhållanden helt. Större akvarium, annan mat och fler vattenbyten. Hur stort bör akvariet vara? Något tips på bra foder?

oliverholmström
1

Jag skulle säga att ca 400-500L är lagom. Foder vet jag inget om men nått pellets liknande tror jag hade fungerat bra.

KickLi
0

Dr bassleer pellets sjunker till botten. Kanske finns det någon sort som passar.

Nicke_nice
0

Du skulle kunna mata med pellets som sjunker, om man har flytande foder så sväljer de en massa luft och det är inte bra. Man kan också mata med ärtor som man kokar och tar av "skalet" sedan låter man dom svalna, sen är det bara att mosa lite och lägga i :)