Vilka sjukdomar?
Hej någon som vet hur jag botar dessa sjukdomar? Är medicin nödvändigt eller finns det bättre sätt? Det krånglar så bilder kommer i kommentarerna.
Kan inte få in bild men en har som bomull på huvudet och den andra har typ blivit biten ser det ut som så en bit àv hjälen är borta och sedan likadant ca 0,5 cm bakom såret. Ska försöka få in bild imorgon.
Låter som svamp-infektion:
Columnaris - Gråaktiga-vit film på hud, skadad fenor, sår, gul till grå fläckar på gälarna, vävnad på huvudet kan ätas bort.
fungus - Vit bomull-liknande fläckar på fenor, kroppen eller mun.
Gå genast till en akvariebutik i dag och köp medicin mot Columnaris, fungus (Achlya, Saprolegnia). Gärna en medicin som motverkar både Columnaris och fungus.
Nu har jag pratat om medicin och inte om varför fiskar blir sjuka. Det finns många orsaker till detta men det finns flera stycken som lätt kan undvikas och ska undvikas!
De följande saker nedan är ett måste för en akvarist att tänka på:
1. Ha inte för många fiskar i akvariet!
2. Se till att läsa om varje art av fisk som du tänker köpa och se om de passar i ditt akvarium, storlek, miljö och trivsel med andra fiskar i akvariet. Har inte fiskarna rätt storlek på akvarium, miljö, trivsel så kan det leda till stress och stress kan utlösa fisksjukdomar.
Har du redan köpt fiskar så läs om dem. Passar de inte i ditt akvarium så lämna tillbaka dem till butik men tyvärr så råder det sjukdom i ditt akvarium just nu och då får man helt enkelt avvakta tills alla är friska igen.
3. Vid inköp av växter, gör rent dem ordentligt innan du planterar in dem i ditt akvarium.
4. Se till att händerna är rena! Inget handlotion eller väldoftande tvål på händerna.
5. Matning, mata med måtta och i rätt mängd! Överflödig mat är absolut inte bra!
6. Delvattensbyte varje vecka om du har ett innerfilter! 30% är en riktlinje att följa och se till att inte vattnet är för kallt för att temperaturförändringar kan skapa sjukdomar.
7. Inkoppning av fisk. Ett måste! Koppa in dina nya fiskar i lugn och ro. Det bästa är att låte det ta ca 1-2 timmar innan de verkligen kommer in i akvariet.
8. Testa ditt vatten!! för nitrit, ammoniak och pH-nivåer.
Om ditt vatten är utanför det rekommenderade intervallet för din typ av fisk/fiskar så kommer dina fiskar att påverkas negativt.
---
Det var några som jag kom på lite snabbt på morgonen. =)
Jag förstår inte jag kan inte infoga bild?? Det är iallafall en maingano och en röd zebra som är skadade. De går i ett saltat akvarium och mainganons bomull som den hade på huvudet har lossnat/löst upp sig. Mina bilder finns på Malawi Sverige på fb som om du är med där så kan du se mina bilder. Jag har även frågat där om fiskarna skulle funka och sådant och det gör de!
Jag är emot Facebook så jag använder inte det. Att du inte kan infoga bild är kanske att du försöker göra det via mobil eller surfplatta? Se till att du använder webbgränssnittet och inte mobilversionen.
Om dina fiskar passar med varandra var en punkt som jag tog upp 🙂
Nu funkar det med bilder. Hör är den som hade svamp antar jag. Den blev bättre och blev i stort sätt av med svampen men den klarade det inte och har nu simmat vidare!:( Men den andra vet jag inte om den blivit biten eller vad som har hänt! Jag har just nu 20 st Malawi ciklider ( 3 röd zebra, 6 golden, fem ngara white tail och 5 maingano men jag har en röd zebra i sjukhus akvarium så det är egentligen fyra rös zebror. Jag ska ev köpa någon till maingano då det blev fel balans i någruppen när en hona dog. Det är en väldigt liten fisk så den syns inte så mycket. Derför en större grupp hade varit bra!
har du koll på vad du har för vattenvärden? malawi vill har i alla fall medelhårt-hårt vatten med pH över 7.5, har du mjukt kan detta vara orsaken till svampen, du bör salta 1dl per 100l vatten först innan du ger dig på medicin, medicin slår ut hela akvariets o bör alltid vara en sista åtgärd efter att försöka ta reda på bakomliggande orsak som Jens är inne på o sen prova att behandla med salt.
Har i salt. PH är 8 Men röd zebran har den blivit biten.
är pH 8 i karet eller ur kranen? kH o gH är också bra att veta.
hmm, det är ganska ovanligt att en fisk dör av ett så litet svampangrepp, jag skulle tippa på att det är ngt annat som är fel i ditt kar o att svampen bara varit en bieffekt.
du har kollat nitrit o nitrat?
Har köpt mer fisk körde vb dan efter. Det är värden i Karen. Kan kolla dem andra sedan!
Men tror du att den orange kommer bli bra. Den spottar ut maten så är lite orolig för den!
Oj oj det är värst som finns när det gäller svampinfektion. Vi familjen drabbades liknande det förut (för 20-30 år sen) då hade vi 2000 liter malawiakvariet. Rent helvete, säger jag! Det funkade finfint och det blev bra och allt dyrbara fiskar överlevde. För 20 år sen kostade de fiskar 200-300- t.o.m. 1500 kr styck. Så inte kul om de dör alltihop… Jag tycker att äldre behandlingssätt är mycket bättre än idag. Det har jag lärt av min farsa som fick tips om behandlingen från Tyskland. Vi familjen var tvungen att hjälpa till alltihop mot soppan. Jobbigt som galet.
OBS!!!! Om det inte är svampinfektion Fungal då gäller inte här. Men jag vill kopiera tyska texter som farsan skrev ner i 4A och satt i pärmen - från gold time :D jag översatt från tyska och ville bara lägga ner hit och spara det för framtiden så är det lättare att man ger länken från mitt inlägg. Tänk om det sparade word i datorn försvinner… inte kul… Värdefullt tips.
jag vill inte skrämma dig, men om det är fungal så det finns bäst behandling som finns, men det finns enkelt sätt att behandla, men jag vågar inte använda den enkla behandlingsmetoden, för det finns risk att få återfall av sjukdomen. Men det funkar bra mindre akvarien, typ 100 200 300 liter, men inte över 300 och uppåt, om det är 1000 liter är inte absolut rekommenderat att ta en enkel behandling.
Jag försöker förklara enkelt och lättöversikt över dess process. Det är ganska lite komplicerande från början. Ta ett gott kaffe eller te, Läs i ro och lugnt. Don't panic, mate! Tips är att skriva ner i kalender eller i iphone, så kan man inte glömma eller bli förvirrad av olika dagar och process.
Det är en tysk behandlingsmetod, förmodar jag. Förra tiden, att deras kranvatten var odrickbart. Så därför…
Vilka filter media har du?
Om det är aktiv kol, kastas bort.
Men när det gäller fungal sjukdom.
- Stäng av UV filter och Co2. Men pumpen är på
- Aktiv kol? ta bort! Inte byte än. Bara befintliga övriga filtermedia kvar i ytterpumpen.
- Skimmer stängs av eller lossna bort också.
- 50 % vattebyte.
- 1 dl salta för 100 liter.
- Sätt på luftpump och bubbelsten i akvariet, helst kraftigast som finns. Anpassa efter akvarievolym x 2 gånger än vad… T.ex. en luftpump för 100 liters akvarium, köp dubbel volym än vad det står på paket.
- Räkor och rygglösa djur? De borde flyttas till ett annat akvarium. Lägg in i isloerad box först med frisk vatten från det andra akvariet i en stund och häll bort vatten och fyll på nytt med frisk vatten från det andra akvariet. Och en stund … och töm vatten från box igen, och räkorna läggs in det andra akvariet.
- Observation vackra firrar hur de mår och avvakta lite… OM INTE FÖRBÄTTRA på väg.. då gör man så här:
Behandlingen med Fungal - man gör så här följande:
Kompontent nr 1;
Första dagen: 10 ml för 80 liter.
Noggrant anvisning och mått. Får inte överdos eller underdos.3:e dagen: 10 ml för 80 liter.
5:e dagen: 10 ml för 80 liter.
Kompontent nr 2:
7:e dagen: 10 ml för 80 ml.
10:e dagen: Vattenbyte 30-50 % och sen 10 ml för 160 ml.
(som avser för malawifiskar)12:e dagen: Vattenbyte 30-50 % och sen 10 ml för 160 ml.
(som avser för malawifiskar)2 dagar till, men ingen medicin alls.
15:e dagen: Skaffa ny kraftfull aktiv kol och sätt på i ytterfilter t.ex. ingen snål med aktiv kol.
Vattenbyte 30-50 %, salt mängd efter vattenbyte, inte hela akvarieliters.
a)
Kör filter och filter rent i 24 timmar efter 15:e dagen. (för att rensa medicin) och kolla nitritvärd, om det är över 0,5. vattenbytten 50 %, salt efter bytes vattenmängd.
b)
Om det är noll nitritvärde, då 30 % vattenbyte. salt efter bytes vattenmängd16:e dagen: ta bort aktiv kol och sätt på nytt. (ta bort medicin). 24 timmar till.
17:e dagen: ta bort aktiv kol och sätt på nytt, kör i en månad.
OBS! Om det blir för mycket salt i akvariet - byta vatten 30-50 %. evt. Saltmätare och ph kh, gh…. kolla JBL test strips hela tiden.
under nr 5 till 9: Man måste kolla nitrit varje dag. T.ex. 1.0 värde då måste byta vatten 50 % på en gång.
Och kolla värde varje dagar tills det blir stabilt då allt ok. och kom ihåg, aktiv kol, nr 9, varvar max en månad! och kasta bort, och sätt på nytt aktiv kol. Först att köpa en 1 liter i svenska zoobutiken som nöd och beställa aktiv kol på aquristik.de, paket kommer hem senare en vecka, gärna rejält t.ex 5 kg. Billigare än svenska zoobutiker. Och köp bakterier starter och Bio nitrit flaskor vid nödfall - i sambandet med nitritspik, t ex 1.0 eller 0,5… måste byta vattenbyte i och fixa de flaskorna och hälls ner i sjukliga akvariet.
Efter behandlingen. ca 3:e - 4:e veckan, då kan du sätta på Co2 och UV och skimmer som vanligt. vattenbyte 30-50 % Salt ner i akvariet 1 dl för 100 liter. Kolla ofta JBL test stripes under en månad.
Om det är återfall av sjukdom, då måste sluta använda UV och byta allt slang eller tvätta o koka (jobbigt, men lättare att köpa nya) och så. och behandlingen börjar på nytt.
Om man tycker att det är jobbigt med tyska behandlingsmetoden. KASTA BORT ALLT, sten, sand (kokas/ugn), rötter och pump tvättas och byta av all slang, sjuk fisk avlivas på en gång. Det sa i gamla metoden. UUUh… det blev inte så billigt.
Tips. Man borde ha apoteket-lådan med olika mediciner och salt och bäst aktiv kol-kvalité hemma.
Svårt att se… den skulle ha lägga på vita 4A och plåtas, och närbild. O sen lägga på nån svart bakgrund som papper eller tyg och plåtas. Även man ska plåta den i vatten för att kan se luddig svampinfektion eller bara "munsår"
3 olika bilder dvs. För att säkerställa sjukdom.
redan kastats bort?
Den med svamp?
Men jag misstänker dock och lutar åt: http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=598459
Man ska undersöka inom Malawi sjukdomar. Inte vanliga fiskar. De har viss skillnad mellan dem. Pga hårt vatten, några mediciner funkar inte, och en del mediciner som behandlingens tillvägagångssätt är lite avvikelse från de vanliga.
Rekommenderat att köpa en bok som handlar om Malawi sjukdomar.
Nej tror inte. så hoppas jag!
Det ser ut ju som hålsjukdom.
Kan du beskriva utförligare som du kan. Inget brådskande.
Aha.. det måste vara något organ…. O fan! Det är ju "fish tuberculosis " motsvarande som sorts "fisk aids" (jag vet inte vad det heter på svenska)
Det är en svår infektion.
Du måste byta vatten 50 % o sen hälla Ektolsalt ner 1 dl für 100 liters, så fort som möjligt!!!
Jag ska leta efter gamla tyska behandlingsmetoder från 70-80 talet. (farsan hade faktiskt så bra info och tips om malawi. Enbart på tyska.
Hittat!
Ta bort aktiv kol, och stängt av UV, allt annat, utom bas filtermedia ligger kvar i och pump är på.
1:a dagen:
Om det är osäker sjukdom, som liknar "fisk aids" då måste först vattenbyte 50% och hälla ner 2 dl salt för 100 liters. (Beräkna på hela akvarievatten) Låt det vara 24 timmar utan belysningen. Ingen mat, Luftpump med bubblor x 2 gånger mer än akvariets volym i 2 veckor. (Varför mycket? För sjuka fiskar brukar simma mot klippstranden med massa av sten, låg vatten och våg slår dessa sten som luft kommer kontakt med vatten och bakterier överlever inte vatten med mkt luft i, och salts belägg på sten, så blir det lite högre salthaltigt) Intressant vetenskap!
Efter 12 timmars vattenbyte: Du måste kolla KH värde. Om det blir alltför högt, vattenbyte 30 % och 4 timmar till, testa KH igen. ett tag om igen efter varje 4 timmar. Kolla nitrit test för säkerhets skull. När det varit vattenbyte efter 12 timmar, du måste hälla salt ner efter vattenbytes mängd dvs 30 % VID NITRITPROBLEM.
Det ska vara ungefär 125 % salthalt mer än vad Malawi brukar ha under ett först dygn. Noggrant dosera med salt, och det får inte överdos alls.
(125 % salt? Det betyder inte som saltvattenakvariets mått, utan det är malawisjös salthalt)
Under första dagen måste du kolla akvariet och dessa fiskar då och då. Även i mitt av natten!
2:a dagen:
Vattenbyte 50 %. 1 dl salt för 100 liter (beräkna på hela akvariet)
Kolla test, nitrit och KH och PH. Ingen mat i 24 timmar. Om det blir för hög KH, vattenbyte efter 4 timmar. Ingen belysning.
3:e dagen:
kolla allt tester. lite mat, försiktigt. Helst varann dag, mycket låg dos. En del fiskar hann inte äta medan de andra hann.. och turas om varandra att hitta mat i akvariet.
5:e dagen:
vattenbyte 50 %. 0,5 dl salt för 100 liter (beräkna på vattenbyte, inte hela akvariet)
Alltså: om akvariet är 300 liter. Vattenbyte är 150 liter. Det blir 0,75 dl salt.
kolla tester ett par ggr under 24 timmar.
6:e dagen:
Vattenbyte 30 % och lägg aktiv kol i ytterpump. ingen salt. Kolla KH. för högt? vattenbyte igen 25%. Aktiv kol ligger kvar i det i en vecka.
7:e dagen:
Vattenbyte 30% Kolla KH. samma som 6:e dagens process.
14:e dagen:
Vattenbyten 50 % och salt 0,5 dl för 100 liter och kolla KH PH NO2/3.
För lågt KH? Salt sätts 0,25-0,5 dl för 100 liter. 12 timmar… om igen…
glöm inte byta aktiv kol.
15-30:e dagen:
Kolla med tester då och då, och Nitrit problem? byta vatten 50 %. salt 0,5 dl per 100 liter, men kan oxå 1 dl… Det beror på KH.
30:e dagen:
Byta aktiv kol, och vattenbyte 30 %. Sätt på alla filter Co2, UV, tvätta bort filtermedia med den sjukliga akvarievatten. 1 msk salt för 10 liter. Kolla tester i ett par dagar i rad. Sera Bio nitrit och Filter-starter flaskan.
Om fiskar börjar konstigt beteende i akvariet under 1-5 dagar, vattenbyte på en gång, utan salt. 20-30 %. Försiktigt.
Efter 5:e dagens process - Om fiskar inte blir bra, då måste man skaffa: JBL Ektol bac pond Plus. Köpa på en gång under samma dagen, inte 6:e dagen!!!). (det är bra att ha det hemma som apoteket för fiskar)
Vi får återkomma efter 5:e dagen om det inte biter sjukdomen. Hör av dig!
Undrar om det verkligen är det då den precise var i karet och gick på min 13 cm dominanta hane för att ta makt. Köpte nya fiskar som du kanske förstod. Själv är den 5-6 cm. Har nu saltat, dock går den i sjukhus akvarium( 54l). Saltat ca 1/2 dl. Har en vanlig pump i på ca 100l/h och en luftpump med syre sten på 130l/h. Det finns inte någon medicin som gör susen? För detta kommer kräva mycket av mig som 14 åring. Men men ibland får man bita i det sura äpplet. ;)
Tursamt att det är ett litet akvarium!
Om det är alltför lite antal i akvariet. Hur mkt kostar en fisk? så… Det tänker lite efter före. Salt och material och medicin är dyrare än en malawifisk.
Ja det kräver mycket. Jag håller med dig.
Man använder först salt för det är den billigare delen… O sen sista utväg är JBL Ektol bac pond Plus. Det är detsamma som salt. Malawi är lite speciellt. För en del medicins funkar inte i hårt vatten. En särskild kemiprocess som inte funkar alls. O sen de har kraftigare med parasiter och bakterier.
Det är bara 5 dagars behandling. Du kan hälla väl 1 dl per 100 liter, ja det är ok. o sen måste byta vatten. Gärna läs om mitt inlägg om saltbehandling för Malawi.
Vanlig pump och så… Det låter bra!
OBS! matsalt får ej använda! Det ska vara Ektolsalt.
Oj jag har kört på vanligt salt för det har sa de på Malawi Sverige att man skulle använda. Så länge det var utan jod. Men var köper man ektolsalt? Ica, Apoteket eller life?
Vanligt salt går bra
Medarbetare på Akvariefisk ifokus
96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane
jag har aldrig använt vanligt salt. Är det säkert 100%?
Jag sa/frågade till farsan, varför inte vanligt salt? Nä nä det får inte, sa han.
(Ektol finns att köpa på akvariebutiken, men även online.)
Ektozonsalt är ju en typ av salt. Man använder ju inte så stora mängder salt så därför går vanligt salt bra och de flesta säger att det inte är så stor skillnad förutom att ektozonsalt är mycket dyrare
Medarbetare på Akvariefisk ifokus
96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane
Okej. Jag är nu på andra dagen ska jag hälla i 0,25 dl salt nudå efter vatten byte?
Vanligt salt går bra. Handlar det om sår så är jodsalt väldigt bra på att läka sådant.
Det var sånt man fick lära sig när jag började. Alltid vanligt salt i karet, vilket man ju inte alls ska ha, och när det var sjukdomar det gällde så skulle det vara med jod. Faktum är att det fungerar : )
Så salt med jod är något jag ska inför skaffa för att den förhoppnings vis ska repa sig?
Det beror ju precis på vad som felas med fisken. Det är inget som botar allt men svamp vet jag att det fungerar på.
Enligt ifisk så är det fisk aids.
Wow coolt! Vanligt jodsalt. Bra att veta. Intressant. Jag har ju köpt Ektolsalt 1 kg i i Tyskland för 80 kr för en månad sen.
#32 - det som jag har hört sjukdomsnamn om fisk aids eller fisk hiv…. Det är samma sak som katter som har s.k. FIV, motsvarande männinskans hiv. Det är ungefär som herpes men det är vanligaste hos karpfiskar vad jag har hört men väldigt osäkerhet hos Malawifiskar.
Men det måste finnas ett annan namn men jag glömt totalt latin namn. Det är ju svårt att komma ihåg namn. två ord på latin….
_________
Nån som vet? jag ska googla om fisk hiv/aids.
Aha! Det måste vara "fish hiv" som folkmun inom engelska språket, tror jag. men länken: https://www.google.se/search?q=discus+plague&oq=discus+plague&aqs=chrome..69i57&sourceid=chrome&es_sm=0&ie=UTF-8
Angelfish aids:
Känns som att det finns lite hopp då den nu kan äta iallafall. Innan spottade den bara ut maten igen.
Vad tycker du jag ska göra ifisk. Den har inte blivit bättre är på tredje dagen. Dock har den börjat äta men den har blivit väldigt rädd!
Hej igen!
Oh… har du besökt på akvariebutiken eller ringt dit?
Men om den har börjat äta - kaaaanssskeeee- lite förbättring på väg. Det kan vara ett gott tecken. 50 % funkar inte eller 50 % funkar bra. Ovisshet fortfarande. Det brukar ju ha kritisk situation i 1-5 dagar pga först behandling med salt. Man vet aldrig vad som händer nästa dag.
Fråga:
Har du bytt 50 % vatten?
Stängt av belysning hela dagen?
Ja. Ska man byta 50% vatten varje dag?? Har nu köpt salt med jod!
Om jag förstått rätt att det är 2:e dag idag?
Så gör det. 50 % vattenbyte, och tillsätt 1 dl per 100 liter för hela akvarievolym, om du har redan hällt salt enligt exakt mått i akvariet som du gjort.
Edit… (jag skrev fel från början, men rättade till)
Du måste kolla fiskar om 4 timmar efter du har bytte vatten 50 % och tillsatt salt. Observera fiskar om det är OK/naturligt beteende som före vattenbytet, dvs inte flämta vid vattenytan. De brukar simma lågt, ev. att gömma sig eller stannar i samma stället.
Om fiskar beter inte sig normalt, då måste byta vatten 30 %, utan salt. Eftersom det är lite överdos av salt för tillfället.
Jag är på tredje dagen
En fråga till fäste man köpa jbl ektol bac pond plus eller kan man bara köpa jbl ektol bac?
Jag kan inte svara på det efter det är nya produkter. Jag har använt av mig en gammaldags metod.
Men jag ska läsa produkter, JBLs hemsidan, men på tyska för det brukar vara mycket utförligare info, Ett öb.
Ursäkt mig att jag skrev fel nr 39 inlägg , men jag rättade sista minuten för jag tänkt fel från början.. Förlåt mig!
Jag ska skriva om 3e dagen.
Okej då ska jag snart göra 50% vb är det ok att blanda salt utan jod med salt med jod?
jbl ektol bac , enligt tyska JBL hemsidan:
Det kan vara 90 % effektivt mot allmänna sjukdomar, liksom fenrota, munrota, vissa svampinfektioner, sammelhudsjukdom (vet inte kallas det på svenska), vissa parasiter. Och det kan återhämtas av sig immunssystem hos fiskar.
Ektol bac (K1) 100 ml innehåller: Bensalkoniumklorid 700 mg Metylenblått 480 mg Ektol bac (K2) 100 ml innehåller: Polyvinylpyrrolidonjod 8000 mg
vanligt salt med jod finns ej ingår de "konstiga" kemiämnen.
Men jag lutar åt, som magkänslan säger, att du skulle köpa JBL ektol bac.
När/om du köpt och börjar behandla med JBL ektol bac, då från början och följ noggrant bruksanvisning.
Jag vågar inte ens säga om JBL ektol bac pond plus, men jag har uppfattning om det, att det börjar effektivt snabbt för det är flytande form, och så därför det kan chockerar fiskar som får plötsligt alltför högre salthalt. Jag läste några tyska forum med deras erfarenheter oxå. Så det är min uppfattning.
Ektol bac, löser upp i vattnet något långsammare och gynnar för fiskar som vänder sig skonsamt till "saltigare" miljön.
Min åtsikt:
Jag rekommenderar starkt att du skulle skaffa Ektolsalt, för det finns "konstiga" kemiämnen i saltet. Det gör bättre ännu och skonsammare för fiskar. Eftersom man vet inte riktigt vad det är för sjukdomar.
Vänta lite! jag ska fråga dig först!
Du är på 3e dagen. Ok
Men jag skulle få veta exakt vad du gjort innan jag kan svara.
Har du gjort?:
1:a dagen: 50 % vattenbyte och tillsatt salt efter akvarievolym?
2:a dagen: 50 % Vattenbyte och tillsätt salt efter vattenbytets mängd
3:e dagen: Inget byte, inget salt, inget mat.
Om inte, ingen panik. Det skadar inte ens så mkt, om det är försent, för du har redan saltjod i det. Det börjat dämpa ner…
Jag väntar på ditt svar.
Har gjort som du skrev ovan men matat lite och då åt den. Ska jag byta vatten idag. Pappa sa att han fixar det som behövs till mig imorgon. Helt sjukt min pappa är sån som tycker att djur tar för mycket tid. Dock är han djupt förälskad i min kanin och gör vad som behövs för att ett djur ska bli friskt. Härligt att ha en sådan pappa!:)
Åh härligt med pappa! :) Min farsa har gått bort för 4 år sen. blev 83 år. Hans nr 1 hobby var akvarium. Helt otroligt skicklig och tyskkunnig, hade många tyska akvarist-vänner. Jag är bara halv-kunnig om man jämför med pappa 10 ggr duktigare än jag, men jag är bra på malawigrejer eftersom vi familjen hade 2000 liter i väggen "levande tavlan"
Svaret är helst inte att mata from nu, för det är 3:e dagen. Inget byte, om du följt 1a och 2a samt 3e dagens metod som jag skrev.
OM du ska få ektolsalt imorgon:
Gör så här nu ikväll:
Vattenbyte 30 %, inget salt.
Observera fiskar efter ungefär 4 timmar och imorgon morgon.
Har du test strips hemma?
När du har ektolsalt hemma:
Läs igenom först.
Men jag kan ge en länk:
http://regenbogenfisch-forum.de/index.php?thread/1100-jbl-ectol-bac/
Gå till nr 4 inlägg och du ser länken och klicka på det. Leta efter svenska språket som förklarar så bra
Glöm skriva:
Jätteviktigt att tvätta hela händer till armbåger om du har t.ex. 40-50-60 cm djupt, innan du stoppar i vatten med dina händer.
Ska jag köpa både ektol salt och jbl?
JBL ektol bac
Det borde vara samma innehåll överallt ektol, skulle kan tänka mig så.
Så jag ska bara köpa jbl ektol bac imorgon? Då säger jag det till min pappa!
javisst. Men om ni vill.
Jag vet inte vad ska göra nu. Saltet tog ju inte bort sjukdomen, försökte få tag i medicinen du nämnde men ingen av butikerna hör hade den men nästan alla rekommenderade en annan som jag köpte kommer inte ihåg namnet. Den var bakteriedödande i alla fall. Den hjälpte inte så använde mig av den starkare versionen men den hjälpte inte den heller. Vad ska jag göra nu? Kan det va såa TT denna fisk bara är missbildad och saknar en del av hjäl locket?
Tycker du att fisken har det jobbigt? Simmar konstigt? Vill vara i fred? Om inte så tycker jag du ska låta det vara för andra fiskar har inte samma symptom? Isåfall låt den vara.
Nej den är helt normal. Går i eget kar just nu. Ingen annan fisk har något liknande. Ska jag låga tillbaka den i det riktiga akvariet?
Jag tycker det. Jag tror helt enkelt att det är en skada och om fisken inte verkar bekymrad över det så lägg tillbaka fisken till de andra.
Okej då gör jag så!
Bara en tanke. Har du något som du kan tänka dig att fiskarna kan skada sig på så ta bort det. Man kan bli blind för det blev jag själv. Jag såg en fisk som skadade och jag visste inte alls vad det kunde vara men det visade sig att det var en 'fejkad grotta' som hade en skada och där var det som var problemet.
Jag tror inte det då bara en fisk blivit så här har bara stenar som inte är vassa och en ovass rot. Dessutom är det som två den och formen av kungen i karets mun. Det kinki jäkel på tretton cm, så kan nog vara han som ligger bakom detta! Har gjort lite förändringar så hoppas att detta kan hjälpa!
Va bra att du har koll. Tror att fisken kommer få det bra! =)
Ja det hoppas jag verkligen. Om du bara visste hur mycket han färgade när han Butte kar det var helt sjukt, hahah
Så bra. Jag tror att han/hon får det bra trots skadan och det inte är en sjukdom.
Ja det hoppas jag med!