Malawi 180l
Hejsan! Har just skaffat ett juwel akvarium på 180l och är sjukt intresserad av att ha malawiciklider i det. Har läst på ganska mycket om Malawi-sorterna men har ändå några saker jag undrar över.
1. Är det möjligt att ha malawisar i ett 180l utan att dom mår dåligt över utrymmet?
2. Vilka Malawi arter funkar bra tillsammans (färg och revirmässigt) i ett 180l?
3. Hur många av varje kön?
4. Går det att bara ha ett par av varje art utan att honan stressas ihjäl?
5. Kan jag ha tre färggranna Malawi arter? (t.ex röd/orange blå och gul)
6. Kan jag ha växten anubias i ett malawikar? (Ge gärna tips om inredning också
)
7. Vilka malar passar bäst med malawis?
Ge jätte gärna exempel och tips!
Tack ❤️
Jag vet att båda våra Medarbetare Rovfisk och Tinitusan har haft en del malawi, så jag hoppas att de kommer hit och kan svara på dina frågor 🙂
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Tack för förtroendet Mimåne ;) Jodå, jag har haft en del malawi, men bara i kortare perioder, men skall försöka svara på det jag kan. Skall be min dotter kika in i tråden, hon har haft malawi i flra år, enda tills för några månader sedan, när karet sprack ;)
Vissa Malawi kan man nog ha i 180 liter, men det är inte så många. de flesta arter blir kring 12-15 cm och ännu större.
Jag är väldigt osäker på vilka arter som fungerar ihop med vilka, de flesta arter fungerar väl ihop, beroende på utrymme. Det enda jag med säkerhet vet, är att man skall inte ha flera olika Aulonocaror i samma akvarium, de korsar sig med varandra, och det är nästan omöjligt att se skillnad på de olika honorna, så det blir med stor sannolikhet korsningar, vilket ju inte är så önskvärt.
1 hane och 2-5 honor skulle jag rekomendera. Hanarna tenderar att stressa sina honor till bristningsgränsen, så et par är inte att rekomendera. Vissa fungerar säkerligen i par, men det kan jag inte garantera.
Anubias går jättebra att ha i malavikar, även andra hårdare växter t.ex Javaormbunke, egentligen alla väter som man kan fästa på stenar och rötter, alltså växter som skall ha "fria" rötter. Vallisineria och ciklidgräs fungerar också, men då får du förankra dem väl på botten, så de inte grävs upp.
Jag har både Anubias, Jättevalle och cklidgräs i mitt Tanganyika kar :)
Malar som inte behöver rötter att tugga på kan du ha med malawi, man kan även ha andra, men då måste du kolla vilket Ph malarna föredrar, eftersom Malawi vill ha ett hårdare vatten, och väldigt strömt.
för att bygga upp en bra biotop för malawi, skall du bygga mycket grottsystem där de kan leka och gömma sig. De bör även få ha sandbotten, eftersom de gillar att gräva, framförallt under lek.
Hoppas du blev lite hjälpt nu i varje fall, skall be dotra (Molam) kolla tråden också, hon kan förmodligen ge dig mer utförliga svar, och även lite andra tips om du vill :)
180l är väl litet tycker jag =)
1. Är det möjligt att ha malawisar i ett 180l utan att dom mår dåligt över utrymmet?
Egentligen inte, man Brukar Rekommendera minst 220 Liter till malawi, men Små Fredliga kanske skulle kunna gå, Ex Golden En Grupp. röd Zebra en Mindre grupp och Johanni En mindre Grupp, dom är fredliga och brukar gå bra ihop. Dock små Grupper med 1 hane och 2-3 honor
2. Vilka Malawi arter funkar bra tillsammans (färg och revirmässigt) i ett 180l?
Läs ovan xD
3. Hur många av varje kön?
I ett såpass litet Akvarium Skulle man kunna ha 3-4 Av varje (1 hane och 2-3 honor), MAn Brukar säga 10 Liter per fisk, Men Egentligen är 180 på snäppet för litet så då ska du nog hålla dig till 10-12 Fiskar
4. Går det att bara ha ett par av varje art utan att honan stressas ihjäl?
HA minst 2 honor, annars vid Lek kommer hanen Stressa ihjäl henne
5. Kan jag ha tre färggranna Malawi arter? (t.ex röd/orange blå och gul)
JAa, men det beror lite på hur Du blandar, De jag har nämnt ovan är
Golden Gul, men Svarta fenor HAnarna har mer Svart än honorna
Rödzebra Orange, Vissa hanar kan vara blå, men i Annat fall så är honorna mer ORange i färgen och hanarna är mer matt i färgen
Johanni, honorna är Citron Gula och hanarna är Svart blåa (Superfina)
6. Kan jag ha växten anubias i ett malawikar? (Ge gärna tips om inredning också
)
Jag Brrukar ha sten Djungel i mina malawi kar, då Fiskarna ska ha bra ytrörelse och det dödar ofta växterna men annars så HÅrda Växter Brukar IBLAND kunna klara sig
7. Vilka malar passar bäst med malawis?
HAr haft ansistrus främst, MEn även Synodontmalar, DOck så är 180 för litet för en stor Synodont, så som algätare skulle jag säga Ancistrus, har även HAft Röd Pleco och Segelfens Pleco samt gibbiceps
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
jag tycker de andra har givit kanonbra råd i övrigt, jag tror inte du behöver malar i ditt kar eftersom de flesta malawi själva betar av stenar etc, personligen har jag aldrig lyckats föda Ancistrus tillräckligt för att de ska klara sig.
växter har jag haft anubis, jättevalle, crypto o javaormbunke =)
HAr matat Med MAltabletter i mitt, och jag har främst haft malar för att malar och Malawi är min stora Passion, nte haft det för att det behövs ;), Har nog aldrig haft mycket Alger i mina Malawi kar ^^
oh malar är även min passion, tabletter är svårt för malawisarna tar dem med, eller ja det gjorde mina i alla fall =)
Mina Gjorde faktiskt inte det om dom fick mat Samtidigt! Dee tog inte varandras Yngel heller! ^^
oj, fick ancistrusyngel vara ifred? så annorlunda det kan vara alltså =)
Yes! Ancistrus yngel och Malawi yngel! ^^ Alla fick leva! =D Födde upp 10 Ancistrus yngel i mitt Kar från en sur hona (Som efter äggläggningen och sådär tog ihjäl sin make men ah ja) Och nu går dom i mammas Kar som unga Friska stora snygga Ancistrus! ^^ 7-8 Honor och 2-3 Hanar! ^^ Dom har även Himla intressanta färger då mamman har en sjukt intressant färg! så dom är Sjukt fina! ^^ Och hanarna har stort och snyggt skägg! ^^
Födde också upp en hel del Malawi! ^^
fascinerande =)
Tack alla för era svar! ❤️
#4 Men om jag skaffar Golden, Johanni och rödzebra så blir det ju inte så mycket blått eftersom om jag bara ska ha en Johanni hane och 2-3 honor så blir det ju bara en blå i gruppen/flocken och en massa gul (Johanni honorna och Golden) ? Och på zoopet stor det att rödzebran helst ska ha minst 250l och Golden 100l och Johanni 150l, Men funkar Rödzebran i ett 180liters ändå? Det är ganska stor skillnad.. Men annars tyckte jag att det var en super bra blandning med färgerna ! Men är Rödzebran mer orange än röd? Finns det en ännu rödare art eller är Rödzebran det bästa alternativet? 🙂
Röd Zebran är rikigt Fredlig, Dom kan gå i den storleken på kar (I en mindre grupp) även fast 180 Egentligen är för litet för malawi så kan man ha ner ett fåtal fredlga, Om man vet vad man stoppar ner Och Vill du ha mer Blått så kan du ju köra på Blå rödzebra hanne! ^^
Röd zebran är ju Orange, DOck vinns det mörkare nyanser Av rödzebra och Ljusare honorna kan vara mera röda än orange OM man hittar en bra stam, Men det är svårt ^^ (att hitta en såpass röd "Zebra" stam alltså)
Dom ända mer åt det rösa hållet jag kn komm på på Rak Arm som KANSKE skulle kunna funka i ett 180 är
Firefish (Finns extra röda hanar) Men där är honorna rätt så Bleka och dom kan bli EXTREMT elaka vid Lek, Vilket kan göra det svårt i ett såpass litet kar Och
Röd Hongi, Dom är blå och röda, Dom KAN gå i ett så litet Kar MEN kan bli väldigt aggressiva om det inte finns tillräckligt med Grottor och liknande
#13 Är inte Rödzebra hanen väldigt ljus/blek blå? (Tycker det är riktigt snyggt med starka kontraster) Men det är super om dom är någorlunda fredliga!
Undrar bara lite om inredningen;
Är mitt kar tillräckligt stort för en 3d bakgrund? Eller tar det förmycket plats?
Vi har en strand här nära med massor av olika/stora stenar, tänkte det är mycket smartare än att köpa 😉(Dom ligger inte i havet) Hur ska jag tvätta dom?
Tänkte ha Julas blästersand som bottenmaterial, ska man tvätta den? Hur tvättar man den? Har alltid haft grus i mina små 54liters kar och grus är ju relativt lättare att tvätta/skölja 🙂
Och det där med stora grottor/stenar, kan jag ha något i botten av karet som skyddar glaset från repor? Exempel?
Och filtret.. Jag har inte något sånt stort filter 1000/2000 i timmen eller vad det brukar vara, kan jag bara ha två ''vanliga pumpar'' i akvariet?
Och hur fäster man anubias på stenar? 🙂
Jag kör maingano, golden, röd zebra och ngara white tail i mitt 220 kar.
De handlar sällan om karets storlek de handlar mer om vattenkvalté, bty vatten ofta så är de inga problem jag kör just nu malawi i en 190 burk ( 150x42x30) byter ca 50% i veckan å här leks de å färgar ut mer än de gör i mitt 735 kar, så kör på men bytvatten fta och ha god cirkulation ……lycka till
#16 Wow, snyggt! Blir inte fiskarna stressade av så mycket byten? Tack!
Hade jag varit dig hade jag kört på art akvarium. Det vill säga att du bara en en art eller så kör du på 10 golden och 10 maingano
#18 Men jag är sugen på att ha massor av fina färger :( Kollade in lite fler arter, skulle en blandning på 1 och 2 rödzebra och 1 + 2 golden och 1 + 2 elongatus och 1 + 2 johanni bli för mycket? :o
jättefint kar talisker, dock måste jag påpeka att ditt kar har en längre simyta än normala kar i den storleken vilket ju då ger större simyta, jämför tex med ett Lido som def inte hade varit att rekommendera, anledningen till att jag incisterar på det här handlar mkt om att vi har många nybörjare på sajten =)
Tycker man vattenbyten är jobbigt så ska man inte välja malawi eller tanganyika-ciklider för vattenbyten är själva grejen & nytt vatten ofta håller vattenkvaliten uppe och dom skitar ner mycket.
När man odlar malawi så växer yngel fortare med täta vattenbyten och så åter igen så håller man en bra vattenkvalite.
Precis som oliverholmström skriver så hade jag kört med ett art akvarium och valt en sorts fisk.
Jag kör på art nu men tanganyikaciklid "prinsessan av burundi" och där lever dom i sin grupp utan provokation från andra individer vilka dom hade tagit kål på ändå. Ett art akvarium kan vara nog så intressant.
#19 Lätt att blandningen av flera olika kan leda till strider i ett 180L men hade vi pratat om om 6-700L så hade flera olika arter kunnat ta sina revir men i 180L lär dom bo som i lägenhet & det är inget för individer som vill bo på landet…..ja du förstår säkert hur jag menar.
Kör på art akvarium med saulosi det blir jäkligt snygg