Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 1192 ggr
Liten boll
0

Snäckor

Skalet på min ena neteria sp ser ut att erodera. Äggskal och kalksködpadda hjälpa. Men äggskal är inte snyggt och kalksköldpadda löses upp för fort och blir dyrt. Har nu prövat med sepiaskal och det verkar inte funka. Vad kan jag mer göra för mina sötnosar?

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

ElinvBorg
1

Snäckkross från Granngården :)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Liten boll
0

Kan man beställa det på nätet? Hur stora säckar?

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

ElinvBorg
0

Jag antar att man måste hämta i butiken, det är säckar på 15kg för 100:-

Liten boll
0

Funkar snäckskal till fåglar?

www.papillon.n.nu

ElinvBorg
1

Snäckskalen är till höns som behöver för att kunna lägga starkare ägg

Liten boll
0

Tänkte om man kunde köpa snäckskal i djuraffären till burfågel?

www.papillon.n.nu

ElinvBorg
1

Det kan finnas men det måste passa att ha i ett akvarium så det inte dammar för mycket bland annat

Liten boll
0

Hur vet jag att det passar akvarium? Kan man inte bara skölja av de först?

www.papillon.n.nu

mimåne
0

👍ElinvBorg

Medarbetare på akvariefisk ifokus

ElinvBorg
0

Jag är rätt dålig på det där.. Vet att en del sorter passar och andra inte. Någon annan får gärna stryka mina svar :)

Liten boll
0

Någon som kan hjälpa mig?

www.papillon.n.nu

Lillyrod
0

Det beror på vad påsen innehåller. Är det rent snäckskal utan några som helst tillsatser så ska det gå bra. Det gäller att du tar reda på det först : )

ElinvBorg
0

Precis, det kanske så det bara är :) Ett akvarium är ju känsligare då allt sprids i vattnet till skillnad på om man bara ger det till fåglar på land

Liten boll
0

Tack så mycket. Ska läsa på förpackningen.

www.papillon.n.nu

Lizelda
0

Måste flika in och fråga då, funkar vanliga äggskal? Det diskuteras ju ofta bland "snäckfolk" men verkar vara delade meningar om det?

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

ElinvBorg
0

Äggskal funkar men snäckkross är mycket mycket bättre :)

Lizelda
0

Ska något göras med dem? Vet att många säger koka medan lika många pratar om mineraler som försvinner och sånt :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

[Jens]
1

Jag har alltid gjort på så vis att koka äggen först och äter upp innehållet till frukosten eller till kvällsmackan 🙂 men sedan tar jag bort hinnan som sitter på äggskalet. Allt sådant ska bort och efter det så lägger jag äggskalen i ett mortel och krossar dem så pass mycket så att det blir som sand. Därefter ger jag snäckorna skalkrossen och de göttar sig rejält i detta.

Liten boll
0

Jo äggskal funkar perfekt men e inte så snyggt. Jag kokar oxå alltid äggen först.

www.papillon.n.nu

Draken
0

Snäckkrossen (granngårdens) som man använder till höns är det absolut bästa alternativet. Det är billigt och effektivt. Använder det i alla mina akvarium där jag har snäckor.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

[Jens]
0

Intressant Rovfisk. Ska åka förbi där idag. =)

jollycox
0

Kan man själv krossa snäckskal som man har plockat utomlands?

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Draken
0

#21 Jag lovar, det är värt hundringen du betalar flera gånger om :D

#22 Det vet jag faktiskt inte  🤔

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

[Jens]
1

Oj, det var ingen liten påse Rovfisk =) Det kommer räcka ett tag … Kanske skulle jag sälja en del om jag orkar.