Nån som kan mkt om Malawi?
Hej! har ett 200-liters kar där vi har blästersand i nu och det har vi haft i 1 år med lite blandade fiskar och växter.
Dock har vi, efter att ha pratat med ett flertal personer kommit på att våra växter dör utav syrebrist tack vare att blästersanden blir så pass kompakt.
Därför har vi nu sålt allt i karet utom sanden så att säga.
Vi har därför funderat på Malawi, men bara små sorters malawi eftersom de andra är alltför stora för vårat kar.
Nu undrar vi om nån kan tipsa oss om vilka arter inom Malawi vi kan ha som inte blir alltför stora och vilka arter vi kan ha ihop?
Hoppas på att nån kan komma med nåt tips :)
hmm, tvivlar på att det är anledningen till att era växter dött, jag vet många som har blästersand där växterna frodas, skulle snarare tippa på belysningen o kanske i kombination med för krävande sorter tex.
tillbaka till malawi dock, 200l är inte jättestort, men en mindre grupp golden o kanske en mindre grupp socolofi skulle fungera 1+4 av varje tex. maingano är en annan sort som inte heller blir så stor.
du kan spana in olika arter på nordiska ciklidsällskapets hemsida, där står utförligt hur stora arterna blir etc https://www.ciklid.org/artregister/art_omrade.php?ID=1
Annars kan du ha socolofi gula honor och blå, svart randiga hanar. Så kan du ha en stor grupp på 4 hanar och 12 honor utan problem. I mitt 220 har jag 6 golden, fyra Röd zebra och fem maingano. Ska dock köpa två maingano och en zebra till.
#2 Stopp och back 15 fiskar på kring 8-10 cm i 220 liter är för mycket !! och som du rekomenderar TS att ha 4 hanar och 12 honor, det blirockså för mycket
Som Tinitusan rekomenderar så är det alldeles lagom med 2 arter, med 1 hane och 3-4 honor i varje grupp.
och socolofi är ljusblåa, både hane o hona.
🥵
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Du räknar 1cm fullvuxen fisk/ 1 liter vatten. När det kommer till Malawi. Dessutom har jag mbunas som vill gå trångbott!!
Malawi vet jag inget om men formeln känner jag igen. Den är ca 40 år gammal 😕
Ja det finns nog tyvärr ingen måttstock man kan gå efter för att räkna ut ett antal av hur många fiskar man kan ha i ett akvarium.. 😕
Tack för alla svar :) Jo just när det gäller blästersanden är jag relativt övertygad om att det var den som var boven för växterna. Jag har hört folk som har blästersand där växterna frodas men också dem som har dåliga erfarenheter utav just den sanden i kombination med växter. Jaja, hur som helst, vi får se vad det blir för arter :) har mycket månsten som jag har lagt i karet nu iallafall. funderar dock på cirkulationen lite. Har en aquael uv 750 i karet nu men funderar på att köpa en luftpump eftersom jag vet att de gärna vill ha de strömt i vattnet. Nån som har tips på vad man kan ha? Sen tänkt jag på lyse, jag har två T8 rör i nu som lyser relativt vitt. Funderar på att ta mina T8 marine-rör och köra med dessa istället för att få fram färgerna lite mer på fiskarna, tycker blått ljus är snyggt i malawi kar. vad tror ni om det? :)
Jo den jag sa funkar sjukt bra på Malawi. Så Malawi kan man mimåne!;)
De jag mena med att köpa en luftpump är att kombinera dessa två, jag ska inte ta bort aquael:en jag har i nu, bara för att förtydliga :)
Skulle verkligen inte proppa ner så många som Oliver skrev. Jag har 5 Socolofi, 3 Goldens, 3 Venustus, 2 OB och 4 Frontosor, 4 Placidochromis phenochilus tanzaniae och 3 Whitetails i ett 420L. Har även haft mainganos men gjorde mig av med dem då de vart för aggressiva så i ett 200L tror jag inte att de kommer passa.
Jag skulle nog köpt 5 Goldens, 2 hanar 3 honor och sen 5 socolofi samma fördelning där :)
Att dina växter ska ha dött pga blästersanden är väldigt osannolikt för jag har Julas blästersant i mitt 450L och där växer det nå fruktansvärt! Skulle också tippa på att det är ditt ljus som inte riktigt stod rätt till. Växtnäring är också viktigt att ha för fina växter :)
När man har finkornig sand så är sandsnäckor nästan ett måste för att röra runt lite så det inte blir för hårt packat. Då funkar sand väldigt bra.
Oliver, det du ska tänka på är att ju större kar man har desto mer fisk kan man ha pga att fiskarna har större yta att röra sig på oavsett hur trångbott det är, förstår du hur jag menar? det går alltså att ha ett mer trångbott kar i ett 720 än i ett 375, ska man sen ner ytterligare till runt 200 eller till o med under då har fiskarna bväldigt begränsade ytor att röra sig på vilket påverkar oerhört.
Med Just malawi Brukar man säga 1 Fisk per 10 liter vatten, om det är större/mer rovgiriga malawi brukar man säga 1 Fisk per 30 liter vatten
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
Också ska Malawi EGENTLIGEN ha minst 250 Liter, har man mindre än det kan man inte gå på 1 fisk per 10 liter regeln. då Får man ta kanske 1 fisk per 20 liter vatten, Mer Rovgiriga/Större Malawi 1 fisk per 40 liter vatten
Man kan inte använda den måttstocken på Malawi heller. Malawi är en mycket aktiv art, så att det skall fungera på den och inte på andra fiskar som är betydligt lugnare, det går inte ihop.
#9 ber om ursäkt att jag fortsätter mängddiskutionen, men jag tycker att det är jätteviktigt att du inte skall behöva se karet krascha pga fel information. vad gäller sanden, så skall det inte vara något problem för växterna, snarare tvärt om. Jag har sand (Julas bläster) i alla mina kar och det fungerar jättebra, det växer som ogräs, och det skjuter skott hela tiden. Däremot så har jag sandsnäckor i alla kar, de "luckrar" upp sanden, så det inte blir så kompakt, dessutom ser man dem sällan, fr de gräver ner sig :)
Dottern har haft Malawi i många år, enda fram till att karet började läcka i höstas, hennes akvarium var på 375 liter och hon hade som mest 4 grupper och det var kring 20-22 individer, det var snudd på lite överbefolkat. Skall man då räkna efter oliverholmströms måttstock, så kan man ha ca 37 fiskar i hennes akvarium, och det går inte !!!!
Återigen tack för alla svar! :) Idag har jag installerat en ny luftpump i karet utöver mitt vanliga filter. Utöver det så blev det 3 labidochromsis sp. hongi och 1 golden (de hade tyvärr bara en golden men ska köpa fler golden imorn). Vad tror ni om detta? Hur många av de jag har kan jag ha och kan jag ha nån mer art eller räcker det?
Och angående sanden så står jag fast vid att jag ändå är inne på att den var boven ;) Jag har haft både gödningskulor i karet, flytande växtnäring och sandsnäckor och trots det blev det så. Har alldeles nya rör också så det beror inte på dem heller. Men nu handlade ju tråden om malawisarna och inte sanden ;)
Vill tillägga också att jag absolut inte vill överbefolka karet på något sätt. Det viktigaste för mig är att fiskarna mår bra och får leva ut helt naturligt. Just nu har jag för lite sten, har byggt ett litet stenrös i mitten av karet men det ska i mycket mer så att jag successivt kan bygga fler grottor och gömställen åt dom :)
Skönt att höra att du inte är ute efter att fullproppa akvariet med fisk 🙂 Det är ändå bra att många tar upp och påpekar det ifall att någon annan läser kommentarerna och tänker att det går bra att ha så många fiskar i ett akvarium. Förhoppningsvis läser den personen också vidare och förstår att det inte alls fungerar så bra 🙂
Håll koll på hongien, den kan bli ganska agressiv, GÄRNA vid lek, men annars är det inte så stor fara, Golden går ihop me de mesta malawi
Håll dig til en tregrupp med, hongi, om du fixar tre grupp till Golden också, så kan du ha en tre grupp till, se dock till att fiskarna är Fredliga, med tanke på att nu har du en grupp som KAN bli aggressiv, och en super fredlig grupp (när du köpt två golden till).
hej!
jag kan mycket malawi, men det verkar att ni är duktiga på de va bra. :)) uppskattning.
Skönt att läsa detta inlägg :)
Ärligt tala, att jag VILL ha ett coolt och stiligt malawiakvarium. men jag har ju 4 st hemma…det finns inte plats hemma, annars det skulle se ut som en "akvariemani" - nåt som jag inte gillar.
Jag skulle vilja skaffa 300-500 liters akvarium… men :(
Vi har totalt nu 4 hongi och ett golden - par, har beställt 2 golden - honor till i min djuraffär. Sen tänkte vi faktiskt vara nöjda där. Vill som sagt INTE proppa karet fullt eller ha det överbefolka utan fiskarnas trivsel och mående går före allt annat. Tycker 8 malawi räcker i vårat kar, det blir då alltså 4 per grupp. Hongi och golden verkar inte alls ha några bekymmer med varandra än så länge iallafall, de verkar försöka hitta "sina" gömmor nu och inget bråk som sagt ;)
du kommer dessutom snabbt få flera
Kolla i naturen hur de lever. Jag vill inte vara otrevlig på något sätt men du kommer aldrig se dina fiskar om du har för få. Kolla på youtube så ser du att de bor trångt. Om du inte är imot fb så kolla Malawi Sverige!
Det ska heller inte bli nitritspik, jag är/var med i malawi sverige och kan INTE rekommendera den Gruppen, Dels är dom aldeles för Barska/Elaka i den Gruppen, sen är det många Som INTE tänker på fiskarnas bästa, och proppar ner hur mycket som helst i ett kar, var med om en som hade 90+ Fisk i et 450l Kar å de är för litet! och är KAret under 250 eller ja Egentligen 450 i min mening så Kan man inte räkna på Malawi Sveriges mått.
Okej, så vad rekommenderar ni att jag kan ha i antal då?
De två arter jag har vill jag fortsätta att ha, men hur många kan/ska jag ha?
Max 10-12 Fiskar i ett 200 ^^ Dvs 3 Grupper på 3 eller 4 individer om det är Fredliga individer såsom Rödzebra, Korallzebra, Golden, Gul hongi, röd hongi (kan vara med agressiv, men KAN funka), Etc ^^
Okej, vi har på tisdag när vi får två golden till: 4 golden,1 hane , 3 honor 4 hongi,2 hanar,2 honor. Ska vi nöja oss med dessa två grupper men skaffa nån till eller ska vi skaffa en tredje grupp och då 4 av dessa? Är det bättre att ha 2 grupper men fler av dessa eller 3 grupper men färre i varje grupp? Om vi ska ha tre grupper så skulle Vi vilja ha nån liten blå malawi med mkt blått i färgen som kan funka till de 2 arter vi har nu,vilka skulle funka isf?
Hmm Egentligen Skulle du försöka "Bygga ut" hongi gruppen så hanarna inte Jagar ihjäl honorna, men vill du har en till Grupp som är blå Skulle Jag säga Maisoni MEN den lilla modellen ^^
När Jag hade Mary gold, johanni och firefish hade jag även en Grupp med maisoni Dvärg, eller snarare ett PAR av Maisoni Dvärg och det funkade super ^^ Dom var snäll även när dom lekte.
Vet inte hur dom Blir i större grupp dock, men kunde vara ha ett par av dom för jag hade en rätt på stor Grupp Mary gold (Ca 10 individer) Samt 6 johanni och 4 Firefish och eftersom jag bara hade 375 liter så viller jag inte Belasta mer, så 2 Maisoni fick räcka.
Höll du bara två av en sort????? Mitt tips till dig är att testa dig fram. Det gjorde jag när jag som du fått tips om olika saker. Jag började med få fiskar men akvariet såg tomt ut och fiskarna gömde sig bara. Utökade sedan med fler fiskar, akvariet ser bättre ut och fiskarna är inte det minsta rädda nu längre. Lite fakta nu Malawi ciklider är fiskar som trivs bäst i grupp de de i naturen simmar tätt de gömmer sig om de i te är fiskar i närheten då de tror att ett rovdjur är i närheten! Här är även länk till fakta om allt om Malawi ciklider och lite till! Lycka till! https://www.ciklid.org/index.php?option=com_k2&view=item&id=204:nyborjarguide-till-malawi-ciklider&lang=sv
#32 Ja jag höll bara två av en sort, men har man vanan så går det bra OCH maisoni "Dvärg" Ser bättre ut i en tvågrupp, Dessutom är Maisoni överhuvudtaget både dvärg och normal, en rov malawi och har man får många rovisar i ett "Fredligt kar" så kan det lätt bli kaos, och tro mig, KAos vill man inte ha i ett kar, vill man kunna ha mer en 2 Maisoni då bör man (för att va på den säkra sidan) ha ett art kar med endast Maisoni.
Maisoni dvärg finns inte med i något art register. Deltar inte någon som bara satt namn på en hybrid?!
Jo tyckte jag med var konstig, men dom är köpta som "dvärg" av en som föder upp renrasiga malawi, och kostade mig 125 kr/st men dom blev inte större än 8cm och Vanliga Maisoni Zebra blir 15-18 cm, så dom finns, kanske en art som är nyligen framavlad men dom finns, och dom ser ut som Maisoni Zebra, men dom är mindre och funkar bättre i par än vanliga malawi.
Å en Hybrid är det inte.
Ny har jag läst på många olika ciklid sidor och i andra forum om just de två arter jag har och de allra flesta verkar förespråka att ha 2 arter men fler av samma art istället för att ha 3 arter. 200 liter som vi har är inte jättestort, jag tror det blir för lite för att ha 3 arter i. Tror risken för bråk blir större. Väljer istället att skaffa fler av de arter jag har :) Tack för alla tips!
oliverholmström, reflekterade du överhuvudtaget över det jag skrev?
ett stort kar, 720 tex har en volym på 720 liter per fisk oavsett hur många fiskar du har i karet, DÄRFÖR kan man fylla upp med betydligt mer än ett kar på 200liter där varje individuell fisk bara har 200l oavsett. Det här är anledningen till varför man inte rekommenderar malawi till för små kar för att det INTE fungerar att köra normala förhållanden, det är oerhört viktigt att man tarf det i beakt när man lämnar ut råd!
#37 jag håller med dig! Jag förstår att man inte kan ha hur många som helst i karet, vilket jag noga poängterade längre upp i tråden.
Jag är också medveten om att 200 liter inte är mycket i volym för malawi, men det finns ju små malawi som det funkar bättre med, därav valet av art :)
Är inte intresserad av att proppa karet fullt på något sätt, utan jag håller mig till de två arter jag har, tycker det blir för mycket med tre grupper och jag tror bara det leder till problem i den storleken på kar som jag har.
#38 Super!
Men Satsa på åtminstone 2 till hongi honor! ^^ och inga mer hanar 🙂
då kommer det bli superbra ska du se! ^^ och fö. Du var lite sugen blå malawi? Hongihanar som trivs får en mycket trevlig blå färg! ^^ Är det red fin eller yellowfin du har? ^^
Ja det gjorde jag! Jag svarade dig också men det verkar som om det aldrig kom upp här! Jag säger som jag sagt innan jag vill inte vara otrevlig utan delar bara med mig av mina erfarenheter och vad andra stora Malawi snubbar pratar om. Det är ungefär som att ha ett Stim på 7 neontetror eller 20 neontetror. De vill vara fler om de ska färga ut, vara aktiva och leka! Nu kan inte jag mycket om just neontetror men det är klart att du kan ha fler i ett 100l än i ett 50l. Men om du kan ha t.ex 20 och de vill va 15 för att trivas. Så kan man ju inte säga att jag vill bara ha 7 för jag vill inte att de ska gå trångt. Malawi är en extremt aktiv fisk och för att de inte ska döda varandra så behöver man ha fler fiskar för att sprida ut aggressiviteten. Det är derför det rekommenderas att man ska ha många Malawi i ett akvarium. Jag säger som jag sagt innan jag säger bara min åsikt. Vi alla har olika åsikter och det borde respekteras. Jag som de flesta brukar kolla hur fiskarna lever i naturen för det är så de ska leva i ett akvarium. Alltså Malawi vill ha strömt vatten, mycket sten, högt pH och många Malawi kompisar. Min mening är inte att få någon sur utan jag ville bara hjälpa till men det verkar ju inte vara så omtyckt. Eftersom att du bara vill ha två grupper så skulle jag köra på fler Hongi honor. Skaffa 1 hona till och gör dig av med en utav hanarna. Eller så skaffar du en hane till och fyra honor så att du får en grupp på 1+3 eller 3+6. Jag skulle säga att du borde köra på det första eftersom du vill ha få fiskar MEN då måste du riktigt mycket sten i akvariet för annars kommer de ta död på varandra! Anledningen till att du inte bör ha två hanar är för att då så kommer bara en hane färga och leka! Hoppas du kommer bli nöjd iallafall för det är ju det viktiga och att det känns bra för dig!
#40 Jag har absolut ingenting emot åsikter, även om jag förstår att just detta inte kanske var riktat till mig.
Hur som helst, håller med dig om att de ska gå lite trångt, det vet även jag om och de är ju så de lever i naturen.
Jag kände bara efter mycket läsning om respektive art, att just golden och hongi verkar funka ihop och det är som jag skrev tidigare heller inga bråk i karet än så länge.
om jag ska vara helt ärlig så är faktiskt golden-hanen den som är mest bestämd med att få ha sin grotta ifred. Hongisarna verkar vara de som är mest lugna av sig, eller också har jag bara lyckats få en grupp lugna individer? ;)
Jag håller sakta men säkert på att bygga upp ett biotop, har i dagsläget en hel del månsten men det behövs mer och jag kommer att köpa mycket mer allteftersom.
Imorgon får vi förhoppningsvis 2 golden-honor till som vi har beställt, sedan tänkte jag försöka köpa mera sten innan jag köper fler ciklider så att de får mycket och många fler gömställen.
Du har fått tag på en grupp Redfin #41 Det är dom finaste i min mening xD Dom dom som är lite mer aggressiva
#43 Okej :) Ja det återstår att se om dom ä det eller ej.. för tillfället så går faktiskt alla förvånansvärt bra ihop. Inte ett enda gnabb, förutom golden-hanen som jagar sin hona lite väl för mkt ibland, men det blir nog bättre med det då vi ska hämta 2 golden-honor till idag :) Hongisarna är faktiskt inte alls aggressiva av sig, åtminstone inte vad jag kan se, de har redan hittat ''sina'' platser i grottorna och verkar inte störas av varann. Dock vill jag understryka att alla ciklider vi har nu bodde i samma kar på zoo-butiken där vi köpte dem, kanske har med det att göra, att de trivs ihop eftersom de bodde i samma kar innan? ;)