Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 699 ggr
Luis_felipe
0

Vilken växt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad heter växten som växt över ytan på denna bild? Hade den i ett kar för ca 2år sedan men kastade den när jag sålde karet och den inte trivdes i det kar som den flyttades till men skulle gärna vilja ha igen. Bladen är väl ca 10x1.5cm stora om det är till någon hjälp

Lillyrod
0

Det ser ut som en Hygrophila corymbosa tycker jag.

mimåne
0

Ja då är vi inne på det här igen 🙂

Denna art har många namn, eller ett namn och många ökennamn kanske man ska säga. Hygrophila corymbosa, hygrophila corymbosa siamensis, hygrophila siamensis, hygrophila stricta.

Fråga mig inte vilket av dem som är det korrekta för det har jag inte kommit underfund med ännu🙂

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
0

Jag tänkte på det också. Att det finns många namn på den alltså. Jag har sett några stycken som haft de här namnen och sägs ska vara olika växter men jag kan inte skilja dem åt : )

Luis_felipe
1

Tackar! La ut exakt samma fråga på 2 fb grupper utan svar på typ 30min. Skriver här och får svar på 19min med flertal namn ^^, Tackar tackar! Då ska jag bara försöka få tag på den igen då!

mimåne
0

Jag vet att de skiljer sig bland annat genom att en art har röd stam och en annan mer grön/gul. Men det är hopplöst att försöka få fram korrekt namn genom att googla för det står så olika överallt.

Medarbetare på akvariefisk ifokus