Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettnybörjarhörnan
Läst 3283 ggr
Miaken
0

Sänka ph?

Jag håller på och förbereder inför att skaffa ett akvarium. Har läst på och står förhoppningsvis snart inför inköp av kar. 😃

En sak jag funderat över är det här med ph. De flesta fiskar jag tittat på (de vanligaste så som platy, Guppy, Neontetra, corydoras) verkar vilja ha ph på runt 7. Här i Växjö har vi enligt kommunen ett ph på över 8.

När jag frågade i djuraffären om de sänker ph:t i sina kar, sa de att de inte gör det. Men vänjer sig fiskarna vid ett högre ph? Eller "behöver" man ändå sänka och i så fall hur gör man på bästa sätt?

mimåne
0

Nämen vad roligt att du snart ska skaffa akvarium. Hoppas du hittar allt du behöver veta här på sajten 🙂

Fiskarna behöver gå i ett akvarium med rätt ph värde. Däremot så brukar ph värdet på akvarievattnet sjunka efter en tid och hitta ett stabilt värde. Det är naturligt att det sjunker lite. Jag har också ett ph värde på 8 i kranvattnet men idag ligger mina akvarium stadigt kring 7,0 utan att jag har gjort någonting.

För att hjälpa ph värdet att sjunka finns det däremot en del naturliga saker du kan ta hjälp av. Rötter för akvariebruk t.ex brukar vara bra på att sänka värdet. Även kokosnötsgrottor, alkottar och torv sänker värdet.

Om jag vore du så hade jag nog startat upp akvariet i god tro om att det kommer få rätt ph värde. Rötter är dekorativa och fiskarna gillar dem så jag hade köpt några sådana och satt ner i akvariet. Ett tips är att börja med någon lite tåligare art av dem du tänkt dig, som kan gå i ph värde 8 ett tag tills det sjunkit.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mimåne
0

Jag vill också säga att djurbutiker inte är så noga med vilka förhållandena deras fiskar går i. De resonerar som sådant att fisken bara ska gå där en kort tid och att de därför inte behöver tillfredsställa alla fiskars behov, utan bara hålla dem vid liv tills de säljs. De bryr sig nog föga om att lägga ner tid och pengar på att få till rätt ph värde för varje fisk. Oftast är många akvarium kopplade till varandra så att de har samma vatten, och då blir det även svårt att hitta ett värde som passar för alla fiskar. Samtidigt som de är tänkt att fiskarna ska bytas ut allt eftersom de säljs.

Ett tips är att inte lita på vad personal i olika djurbutiker säger om akvariefiskar och skötseln. De har ofta mycket bristfällig kunskap och är bara där för att sälja. Frågar du något har du som kund alltid rätt och allt går bra så länge de får sälja åt dig.. 😕

[Tinitusan]
0

egentligen är pHt ur kranen väldigt missvisande, hur det reagerar i ett moget kar sen är helt beroende på andra faktorer, främst hur mjukt resp hårt vatten du har, alla kommunala vatten har nämligen ett pH på 7.5-8.

du bör mäta ditt kH ur kranen först innan du börjar försöka sänka ditt pH, har du lågt kH så kommer pHt sjunka av sig själv =)

Miaken
0

Tack för era svar! 

Vi har mjukt vatten i Växjö, ligger under 3. Så då försöker jag ha lite is i magen, börjar med några få platy och mäter värdena så får vi se.

mimåne
0

Det tycker jag låter som en bra början. Så bra av dig att verkligen ta reda på och försöka fixa ett så bra phvärde som möjligt för de blivande husdjuren. Det är inte alla som tänker på det, trots att det är så viktigt🙂

Miaken
1

Hehe… Det är lite sådan jag är… Hälften av det roliga med ett projekt är att läsa sig in på det. 😃😃

Lillyrod
0

👍

[SonjaG]
0

Ursäkta en liten följdfråga i denna tråd.

Om man då tar bort en relativt stor rot som legat länge i akvariet, händer det något med PH-värdet då?

mimåne
0

Haha, ja det håller jag med dig om!

[Tinitusan]
0

det beror också på andra faktorer så svårt att svara på.

Miaken, låter som hos mig då, tyvärr har jag haft stora problem med att få stabila kar pga mitt mkt mjuka vatten, att hålla koll på pH o vara beredd på att buffra om det börja sjunka neråt 6.5 är mitt råd!

Miaken
0

Ähum… "Buffra"…? :)

[Tinitusan]
1

man vill egentligen inte att kHt ska sjunka under 3 i ett kar, då får man ostabilt pH värde som skiljer mkt vid olika tider på dygnet, det kan sen leda till att fiskarna dör, om man inte har mer än 3 kH redan från början kommer det således sjunka ännu mer i takt med att karet mognar, som värst har jag läst av ett pH på 4.8 som exempel. ett kH är lågt om man har lite karbonater i vattnet, det är helt enkelt mineralfattigt, man kan buffra sitt vatten antingen med speciella kH/pH plus medel eller med vanligt bikarbonat, svårt att avgöra hur mkt men börjar man med små mängder så lär man sig snabbt hur ens eget kar reagerar, man vill ju inte buffra för mkt på en gång för då blir det ju istället för hög svängning på det hållet.

Miaken
0

Tack Tinitusan!