Tofsalger
Jag har fĂ„tt fula tofsalger i mitt akvarium! đđ
Ăter Siamesisk algĂ€tare dessa alger? NĂ„got tips pĂ„ var jag hittar sĂ„dana? (I Malmö-omrĂ„det och söderut.) Eller tips pĂ„ en annan bra stĂ€dare som tar dessa alger?
Har bestÀllt nya lysrör ifall det skulle vara en del av problemet.
Mitt akvarium Àr pÄ ca 200 liter.
Ganska sÀker pÄ att Arken Zoo i Burlöv har Siamesiska algÀtare!
Tack dĂ„ ska jag kika dĂ€r! Var pĂ„ Arken pĂ„ SvĂ„gertorp men de hade ingaâŠ
Kanske sĂ€krast att slĂ„ en signal först, för det var ett par mĂ„nader sen jag hade praktik dĂ€r. Hoppas du finner demđ
Nu ska vi sakta ner lite. Rekommendera inte en fisk bara för att lösa ett problem. Först mÄste man tÀnka pÄ hur det har uppkommit för siameser Àr vÀldigt stora nÀr de Àr vuxna och uppskattas inte av de flesta. Mina som jag har i ett 375 L akvarium Àr 10 cm stora och de gillar vara i ett stim.
Den första orsaken kan vara att man har pÄskyndat en start av akvarium. Min rekommendation Àr att starta ett akvarium med ett gÀng fisk och sedan lÄta det gÄ tvÄ-tre veckor innan man lÀgger i ny fisk förutsatt att man har koll pÄ nitrit-nivÄn i vattnet samt och gjort 1-2 delvattensbyten i veckan. Att jag skriver 1-2 Àr beroende pÄ vilken fisk man har börjat med. En del fiskar Àr kÀnsliga för förÀndringar som sker i akvariet och dÄ mÄste man ta det lite lugnare vid delvattensbyten. Max 30% av vattnet bör bytas varje vecka. Gör du det?
Rengöring av pump varje vecka bör ske och pumpen mÄste vara sÄ pass kraftfull sÄ att vattnet Àr strömmande vid ytan och att man nÀstan förstÄr att vattnet har bra cirkulation runt hela akvariet. Vad har du för pump?
Belysning. Det tog du upp sjÀlv genom att köpa nya rör och det Àr bra men hur mÄnga ljustimmar har du det i gÄng? Max 10-11 timmar per dag och akvariet ska helst inte ha nÄgon direktljus (stark sol) utifrÄn. Behöver visserligen inte trÀffa akvariet. Hur ligger det till med det?
MörklÀggning av akvarium Àr effektivt. Total mörklÀggning i 5-6 dagar och dÄ menar jag att man tejpar t ex svarta pÄsar sÄ inget ljus alls kommer in i akvariet och algerna dör. Större alger typ trÄdalger och penselalger Àr speciellt motstÄndskraftiga mot mörklÀggning och kommer inte göra ett smack.
Siameser Àr trevliga fiskar och har man 'lite' tofsalger sÄ rÀcker det med det som jag har skrivit ovan. Har du bild pÄ akvariet sÄ man kan se hur drabbad ditt akvarium Àr?
En gÄng i tiden sÄ kom jag överens med en akvariebutik för jag kÀnner personalen vÀl att jag köpte ett gÀng pÄ 6 st och lÀt de 'göra sitt jobb' i tvÄ mÄnader och lÀmnade tillbaka allihopa och fick tillbaka halva kostnaden för fiskarna. Alla butiker gör inte det men det Àr ocksÄ en tanke om man inte vill ha sÄ stora siameser. Alla gillar inte dessa hÀrliga fiskar. =)
#4 Det var ingen som rekommenderade. Gav svar pĂ„ vart denna fisk kan finnas och invĂ€ntade nĂ„gon kunnigare (i detta fallet du) för att bedöma om de Ă€r bra för Ă€ndamĂ„let eller ejđ
FörlÄt PuffBuck. =)
Tack för det!
à ÄÄÄÄÄ! Rödmunstetrorđ€€ min absoluta favoritfisk, Ă€r det möjligtvis sĂ„nna jag skymtar?đ
Om jag inte svarat pÄ nÄgot i en trÄd fÄr du gÀrna skicka ivÀg ett PM
UrsĂ€kta för OTđ
Om jag inte svarat pÄ nÄgot i en trÄd fÄr du gÀrna skicka ivÀg ett PM
Ja, det kÀnns rejÀlt angripet men ÀndÄ pÄ stenar och rötter sÄ min rekommendation Àr att ta upp dessa och skura dem sÄ mycket du kan sÄ du fÄr borta dessa tofsalger men det löser inte grundproblemet.
Jag skrev ett lĂ„ngt inlĂ€gg pĂ„ tĂ€nkbara orsaker med mera och kĂ€nner du dig trĂ€ffad av nĂ„got av det jag skrev? Det Ă€r inte alls fel att vara Ă€rlig utan vi alla har varit nybörjare đ Jag Ă€r hĂ€r för att hjĂ€lpa dig.
#13 Jag var pĂ„ sprĂ„ng innan sĂ„ tog bara bilderna lite snabbt. Nu har jag tid att svara! Akvariet har varit igĂ„ng typ ett halvĂ„r och problemet kom nyligen. Ărligt talat sĂ„ har jag slarvat en del med vattenbyten den senaste tiden⊠Har varit mycket annat sĂ„ har inte riktigt prioriterat akvariet. :-( Men det ska bli Ă€ndring pĂ„ det nu. Jag har ett innerfilter som liksom Ă€r inbyggt i ena hörnet, tycker dock inte att det Ă€r sĂ„ bra tryck i det, sĂ„ har Ă€ven ett extra i andra Ă€nden av akvariet, ingen aning vad det Ă€r för nĂ„got men det följde med nĂ€r jag köpte mitt förra 54 liters. Jag ska skrubba allt i helgen och köpa nĂ„gra siameser och fler vĂ€xter. SĂ„ hoppas jag att det löser sig! #11 Japp det Ă€r rödmunstetror. JĂ€ttefina Ă€r dem.
JÀttebra ide att skrubba allt i helgen och köpa fler vÀxter men att köpa siameser behöver du inte för boven i det hela Àr att du har missat delvattensbyte helt enkelt. NÀr du har skrubbat och fÄtt det gjort sÄ kommer allt bli bra igen om du har bra ström i vattnet sÄ att sÀga. SjÀlvklart om du verkligen vill ha siameser sÄ köp dem men tÀnk pÄ att de Àr stamfiskar och behöver vara minst 6 st.
Tack för hjÀlpen Jens :-)
Hoppas det löser sig. Jag lyckades och det kommer du ocksÄ att göra =) Jag gillar verkligen mina siameser =))
Vad kul att det verkar lösa sig!