Vilken växtnäring?
Jag skrev i en av mina äldre trådar men ingen svarade där så gör en ny tråd.
Jag tror att jag behöver någon växtnäring. Har javaormbunke, hornsärv och hygrophila polysperma. Javaormbunken och polysperman får hål i bladen. Det jag kunnat läsa mig till är att det verkar vara kaliumbrist. Hornsärven har tidigare vuxit dåligt men verkar ha kommit igång nu.
Jag har amanoräkor och snäckor som måste tas hänsyn till.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Hej jollycox!
Det var tråkigt att vi missade din fråga när du ställde den tidigare. Vad bra att du skapade en ny tråd för att uppmärksamma det🙂
En del snäckor kan vara lite känsliga för tillsatt växtnäring. Vad är det för snäckor du har? Spontant kommer jag tänka på näringskulor som trycks ner i bottenmaterialet. Det kan hjälpa din hygrophila polysperma samtidigt som det inte har en negativ påverkan på snäckorna då näringen håller sig i bottenmaterialet. På javaormbunken däremot fungerar ju inte näringskulor.
Hur stark är belysningen?
Medarbetare på akvariefisk ifokus
#1 Jag har posthornssnäckor och ferrissia(en, vad jag förstått det, ovanlig liten skålsnäcka som ingen vet särskilt mycket om).
Jag har två 11w lågenergilampor 6500k. Det är ett litet akvarium på 34 liter.
Om du inte tillsätter någon näring alls idag så kan jag tänka mig att du har en obalans mellan ljus och näring för tillfället. Jag tror du gör alldeles rätt som funderar på att tillsätta växtnäring, det kan vara det som krävs för att få en balans. Du behöver en komplett flytande gödning. Jag vet inte vad snäckan du har är för någon och hur pass känslig den är, men om jag vore du så hade jag köpt hem t.ex pmdd och testat. Pmdd är väldigt billigt i längden.
Jag trodde att pmdd var krångligt i och med att det är olika pulver man blandar ut själv men jag läste mer om det och det lät ju inte alls krångligt.
Jag hoppas att ferrissia-snäckorna klarar det. Om någon varelse i akvariet reagerar negativt får jag väl sluta med pmdd och hitta någon annan växtnäring.
Jo det är förvånansvärt enkelt och finns så bra beskrivning på hemsidan till haacks pmdd.
Är pmdd säkert att använda för yngel?
Jag har nämligen guppyyngel och ett ligger på botten. När jag städade råkade jag dock suga upp ett yngel så jag vet inte om det var den och den blev skadad. Tycker också att en del av dom andra ynglena är mer i ytan.
Jag gjorde delvattensbyte idag och satte i pmdd, lite mindre än rekommenderat.
Jag hade aldrig sett någon ligga så som den gjorde. Men nu idag verkar alla simma runt som vanligt och må bra.
Jag använder Tropicas flytande gödning, den gyllene. Funkar rätt bra. Men jag kan inte ge den rekommenderade dosen, då smälter alla växter bort utom dwarf hair gräset och hygrophila erectus (eller var den heter), så jag fick sluta ett tag. Då dog däremot den sistnämnda så jag valde helt enkelt att inte ha den. Nu kör jag knappt halva dosen. Vi har egen brunn - kanske därför det inte stämmer så bra med doseringen.