Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: nybörjarhörnan
Läst 1099 ggr
Arabesque
0

Platy overload! (eller: tips på yngelätare?)

Hej! 

Jag har äntligen kommit igång med mitt akvarium nu, 128l -ish enligt någon kalkylator på nätet. 

Jag har nu köpt mina första fiskar och pga ett litet misstag så vart det fler än vad jag först tänkt mig. Jag köpte 4 platys och 2 Ancistrus som fortfarande är ganska små, men insåg sedan att jag fått fyra platyhanar och fick då köpa 6 platyhonor - fast det visade sig vara 5 platyhonor och en till hane. Nu har jag 5 av varje. Det får vara så, helt enkelt, hittills verkar det gå himla bra och det är inget jagande eller krångel.

I vilket fall, av tidigare erfarenheter vet jag att de förökar sig djävul och jag behöver tips på yngelätare för att hålla nere beståndet lite. Jag har dock lite krav/önskemål:

Det får gärna vara relativt snälla fiskar, även under lek.
Jag vill helst inte ha något som ynglar av sig för mycket.  Jag har inte tillgång till något extra akvarium eller så.
Och helst inga räkor.

Kan tetror tänkas vara något? Äter exempelvis kardinal eller glödbandstetror yngel? De behöver ju inte nödvändigtvis plocka varenda en, men se till så att det inte är galet med småttingar heller. Jag vill ju gärna ha utrymme för andra fisksorter också, känner jag. 

Jag har hört att ciklider kan vara bra på att käka yngel också, men jag vet inte om det går att ha en ensam eller två av samma kön? behöver de inte vara ett par?

[raichu]
0

Du kan ju alltid köra ner ett par apistogrammor. 🙂

Agassizzi och cacatuoides är rätt enkla att få tag i och skulle absolut funka i ett 128l och de kommer garanterat att käka yngel från dina Platy. 🙂

De är även rätt fredliga vid lek, alla lekande och vårdande fiskar blir aggressiva, men det är främst honan som blir grinig och är bara på de som kommer nära ynglen. 😎

Tänk bara på att ha en del växter och gömställen så att honan kan komma undan hanen. 🙂

mimåne
0

Helt klart skulle jag rekommendera en stimfisk, någon tetra! 🙂 Det blir nog också mycket fredligare än någon mindre ciklid. Kardinaltetra är nog inte så glupsk på yngel kanske, så jag hade hellre valt glödbandstetra.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Fifill
0

Beror nog på om du har mycket gömställen och/eller flytväxter. Tetror brukar enligt min erfarenhet inte leta reda på maten/ynglen, utan tar bara tillfället i akt om ett oförsiktigt yngel skulle råka simma förbi. Om du inte har gömställen och flytväxter så kan ju ynglen inte gömma sig så bra, så då kan nog tetror fungera bra.

Om du har ställen där ynglen kan gömma sig så är nog apistogrammor att rekommendera, då de är mycket smarta små rovfiskar som snabbt listar ut var käket/ynglen gömmer sig. 😈