Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1140 ggr
itiswhatitis
0

Råd vid akvarie "update"

Såhär är det: Jag har en 30l burk just nu som varit igång sen i juli. Just nu är följande invånare 7st kolglödstetror och idag flyttade 7st crystal red räkor in. (har även en äppelsnäcka som ej varit aktiv på länge men är kvar i skalet samt två zebrasnäckor) Kom på när räkorna flyttade in att gruset är helt fel färg.. det är röd/orange/beige färgat. Så räkorna syns jättedåligt :( Nu måste jag alltså byta grus och behöver någon att bolla tankar med, eftersom jag tänkte byta upp mig till ett 54l akvarium i samma veva! Så mina frågor är: -Är det något särskilt jag behöver tänka på när jag flyttar över mina invånare till ett större akvarium? Drar jag tex bara upp växterna och lägger dom i en påse? -Kan räkorna och tetrorna vara i en hink under tiden jag fixar i ordning det nya karet? Det kommer ju ta ett tag att tömma det gamla akvariet och fixa i ordning det nya.. -30litern står på en Ikea byrå med en vaxduk under. Skulle detta funka även med 54l eller är 54l för tungt?? Kommer säkert mer frågor sen. Allmänt ni vill tipsa om är jättevälkommet!

Insta: isabellaroenne

ElinvBorg
1

Får jag fråga vad du tänkt byta till för bottensubstrat? :)

Till dina frågor. Starta upp det nya akvariet så gott det går med substrat och vatten och sedan tar du upp växterna. Se till så de inte torkar ut bara, ha dom i en hink med lite vatten eller så. Ingen påse :)

Försök arbeta så fort du kan men det tar ju sin lilla tid ändå. Förvara fiskarna i någon plastbox/låda ifrån IKEA eller liknande så de får lite mer yta att simma på än bara i en hink tycker jag :) Ställ den inte där du springer som mest utan låt de få lite lugn och ro medan du arbetar.

Det där om att använda IKEA möbler till akvariebänkar är alltid en aktuell fråga. Vad har du för bänk? Har själv denna bänk med ett 30 liters på men jag skulle inte våga ställa ett större där.

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

itiswhatitis
0

Tack :) Jag skulle vilja ha svart grus så räkorna framhävs :) även kolglödstetrorna skulle synas mer. Jag tror Ikea byrån är en Malm-byrå. Försökte öppna din länk men det gick ej :(

ElinvBorg
0

Det är i alla fall en Kallax bänk jag har. Malmbyråerna är som nästan alla IKEA möbler inte gjord av solid trä, vet inte om jag hade vågat men någon annan kanske har bättre tankar kring detta.

Vad jag vet så kan svart grus vara färgat och därför skadligt för känsliga räkor och fiskar, kanske soil är något istället? Det är bra för både räkor och växter :) Men det går nog att hitta något bra mörkt grus också. Om jag inte minns fel så använde Jens sig av någon svart sand/grus när han startade om ett kar nyligen, han kanske kan tipsa :)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Draken
0

Om du kan, använd vattnet i 30 liten när du startar upp det större,  fiskarna är van det vattnet, och då blir det lättare för dem med anpassningen. Innan du stratar pumpen i det nya akvariumet, krama r allt bös från det gamla filtret i vattnet, då drar den nya pumpen in  de goda bakterierna :)

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

[raichu]
0

Fiskar och räkor kan du utan problem ha i fiskpåsar, ge räkorna någon växt eller liknande som de kan sitta på och ställ båda påsarna mörkt. 😎

Om du väger mer än 65 kg så kan du (om du flyttar på 30l karet) pröva att sätta dig på möbeln, håller den för dig så håller den med all sannolikhet för ett 54l. 😎

itiswhatitis
0

Soil är väl svart ändå? Så det skulle säkert passa ypperligt :) det är en del delade meningar kring om man kan ha malmbyrå till ett 54l märker jag. En del säger att det funkar, andra inte. Man vill ju inte riktigt chansa heller. #4 Det ska jag göra! :)

mimåne
0

Soil kan variera i färgton men de vanligaste färgerna är Brun och Svart =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus