Man kan mest bara spekulera kring varför fenan blivit skadad, antingen strid eller att den lyckats riva fenan på någon inredning. 😎
Ser ut som om fenan är uppriven. Antigen på inredning, eller någon fisk som har nafsat till den.
Vad har du för andra fiskar i akvariumet, och har du t.ex rötter som har spretiga grenar ?
Jag tycker mig se en red moore rot, de kan ibland vara lite vassa, ta upp och slipa ner om du upptäcker en spets.
Om jag inte svarat på något i en tråd får du gärna skicka iväg ett PM
Tack för alla hjälpsamma svar! Efter en stunds observerande har jag upptäckt den skyldiga… Det blev en liten omställning för samtliga fiskar igår efter lite nyinköp. Får hoppas att det lugnar sig efter lite mat och lite tid!
Jag skulle vilja påstå ändå att det är ganska vanligt att fiskar någon gång får ett litet hack i fenan. Det växer säkert ihop igen. Om det inte verkar vara någon som elak i akvariet så skulle jag nog inte oroa mig för mycket.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Behöver jag göra något speciellt för att det ska läka? Är lite orolig för att det ska bli en bakteriellinfektion eller svamp.
Sålänge det inte är någon som är på den så är det lugnt. 🙂
Bara se till att göra vattenbyten varje vecka och ha det lite lugnt i akvariet. Vet inte nu vad som var boven! Hoppas scalaren blir bra nu.
Tack raichu och Jens! Nu blir det lugn och ro i akvariet framöver och inga fler inköp. Har köpt artemia också så imorgon blir det lite gotti gotti :-)
Oj så gott med artemia. Det är en favorit bland mina fiskar :)
Vet ni, fenan har läkt ihop :-O Det tog bara ett dygn, helt sjukt att det kan gå så fort! Fisken simmar runt och verkar helt obrydd. Så skönt!
Nämen så kul att höra! :)