Svarta fläckar
Hej, Har lagt märke till att min fisk ( inte 100 på vad det är för fisk) har fått en massa svarta fläckar på sig samt att han blir hackad på av andra fiskar av samma sort bla i akvariet :( Fick akvariet av en gammal gubbe som va tvungen o ge bort det pga att han skulle flytta så jag vet inte hur gamla fiskarna är? En fisk av samma sort som denna har dött innan av okänd anledning, den var helt frisk och jag tror själv det beror på ålder men är inte säker. Kan detta smitta mina andra fiskar i akvariet? Ska jag lägga sjuka fisken i en "bebis" behållare så länge så han får vara ifred? Snälla hjälp min lilla fisk / Michaela
Hejsan!
Det ser ut som att du har en colombiatetra där. Ingår i släktet Hyphessobrycon och hela latinska namnet är hyphessobrycon colombianus 
De svarta fläckarna som din colombiatetra har drabbats av är mest troligt ingenting smittsamt i sig. Det kan vi vara nästan 100% säkra på. Vad som är orsaken till deras uppkomst däremot kan vara svårare att reda ut men i detta fall så tror jag det är stress och att fisken är gammal. Jag har också haft tetror som på sina gamla dar har blivit lite sotiga i teckningen. Att denna tetra dessutom mobbas måste vara en stress för fisken.
Jag tror inte det finns något du kan göra för att "bota" fisken så att säga. De finns i fiskens teckning. Däremot så kanske du kan se över akvariet ifall att du kan göra någonting för att den ska få en lite bättre livsmiljö och tryggare med sina kompisar.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Hej! Tack för ditt svar, har isolerat fisken nu då den bara blir sämre o sämre tyvärr :( Jag hoppas kunna köpa en till kompis till mina andra colombietetror så dom inte blir allt för ensamma, det ska nog inte vara några problem. Hur många ska dom vara i stim? Mina var 4 och nu är dom 3. Vill inte att dom känner sig ensamma!
Ett stim borde vara 10st minst :)
Ahhh ok tack! Då ska jag flytta dom till mitt större akvarium och skaffa fler :)
Det låter som en jättebra idé! :) De kan också bli snällare mot varandra om man har några fler. Har man bara 3-4st är det lättare att någon av dem blir mobbade.