snabb hjälp amano
Var precis och köpte några amanoräkor och en del av dem (2-3st) är blå-aktiga. För övrigt ser de precis ut som amano tycker jag. Är det OK att de skiftar i blått eller är något fel?
Vill inte stoppa i sjuka räkor eller fel art i karet…
Det är väl inte så ovanligt att de skiftar i lite blått? Googla bilder på amanoräka :)
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Google är inte riktigt tillförlitlig när det är ovanliga arter (typ annat än labrador och kanin) redan toppen 15 ser jag flera räkor som definitivt inte är några amanoräkor :-) Men det låter ju bra att du tror de brukar kunna skifta i blått! Nu är de nedsläppta i alla fall.
jag tycker det kommer upp bra bilder om man googlar på deras vetenskapliga namn; caridina multidentata.
oavsett vilken fisk eller räka borde man använda de vetenskapliga namnet när man googlar. Brukar bli bättre så.. :)
Kan mycket väl varit det du gjort, jag menar bara generellt :)
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Kul att du har skaffat dig amano. Jag har ett gäng på 10 st som springer runt och har det roligt i akvariet. Mina kan vara blåa i bland och röda ibland så det är ingen fara med dina =)
Amano skiftar i färg beroende på vilket stadie de är i med att ömsa skal. Ibland är de blå, ibland lite gula eller så röda =)
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Mina brukar växla i färg lite då och nu, jag tror det beror på vad de ätit.
Tack för hjälpen!