Penselalger?
Jag har fått någon typ av alger i akvariet, misstänker att det är tofsalger eller penselalger! De följde med sist jag köpte växter från en privatperson och sedan har de bara spridit sig! Jättetrist då jag knappt hade alger tidigare.. Någon som har något tips på hur man kan få bort dessa? Funderar på att köpa några otocinclus men tar gärna till mig andra knep också :)
Siamesiska algätare är fantastiska på att hålla rent i akvariet och de slukar gärna i sig tofsalger. Du kan läsa mer om denna fina fisk på http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=270 .
Som sagt så ska jag nog skaffa några otocinclus, siameser är tyvärr för stora för mitt kar :/ Tänkte mer om det fanns något sätt att behandla algerna så de dör.. Vågar man spraya växterna med utspädd easy carbo eller kan de dö då??
#1 tycker du att de tar toffsar bra? Jag upplever dem messt effecktiva på tråd alger och att ingen ricktigt tycker att toffsarna är så goda.
Utifrån alla kommentarer och inlägg som jag har läst om denna fisk så ska den vara jättebra som t ex i zoopet-länken.
Aha, då får jag göra ett nytt försök på jobbet. Dom där toff algerna är hopplösa.
Men den är ändå ingen fisk som jag kan ha i mitt 96 liters kar..
#6 Om jag va du hade jag köppt ett gäng siamensis och sedan när de blivit stora ge bort dem till någon med större akvarium. De tar ju ändå ett bra tag inann de är 10+ cm
Jag vill inte köpa fisk bara för att ge bort dom senare. Dessutom så tycker jag att fiskar som blir stora ska få chansen att växa sig stora på ett så naturligt sätt som möjligt, tror inte att de kan det i små akvarium.. Men jag ska ju köpa små otocinclus som ska vara ungefär lika bra som siamensis. Men har även läst att det är väldigt olika hur bra dom rensar och dom tar inte så gärna just penselalger (?). Därför så tänkte jag höra om någon vet något annat knep än just algätare. Mindre ljustimmar? Mörklägga karet ett dygn? Använda easy carbo? Vad funkar bäst? Om någon av dessa metoder ens fungerar, annars tar jag gärna emot andra knep. Förutom att köpa algätare för det ska jag som sagt göra. :)
En kommentar om mörkläggning: Större alger typ trådalger och penselalger är speciellt motståndskraftiga mot mörkläggning och kommer inte göra ett smack. 3 dagars mörkläggning är främst effektivt mot mindre alger typ kiselalger och cyano. --- Hittar mkt på zoopet som du kan läsa om ditt problem. Det är i alla fall lite hjälp på traven ;) Sök på penselalger under denna kategori: http://www.zoopet.com/forum/forumdisplay.php?f=110
http://www.zoopet.com/images/algbekampningsschema.pdf kolla lite på denna.
Tack, den där var ju super! Såg dock att otocinclus inte äter skäggalger och bara lite penselalger, jag vet ju inte vad det är jag har! Kan man köpa små siameser och ge bort dom när dom är stora? Eller så försöker jag mig på någon av de andra metoderna..
Jag ger med mig.. Efter att ha snackat med en kille på akvarielagret så ska jag skaffa mig 4 siameser. Han tyckte inte att det var för litet akvarium för dom.. :)
hehe told you so ;) Troligtvis va de min vän du prata med, han är väldigt duckti.
Hej!
Gammal tråd, men jag måste tipsa om att använda en grillborste (stålborste kan nog gå likabra) på stenar drabbade av penselalger. Mina stenar blev som nya efter några minuters skrubbande, behövde inte ens koka dem innan.