Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettnybörjarhörnan
Läst 1558 ggr
jenniferisis
1

lite frågor

Hej! Det var länge sen jag hade akvarium sist, Så kommer inte ihåg så mycket men jag skulle bli tacksam om ni vill svara på mina frågor. För har tänkt att starta upp ett akvarium igen. skriver dom frågorna jag kommer på just nu. 1. Hur mäter ni era fiskar för att få så exakta mått som möjligt? skulle vara intressant att veta hur ni gör  2. Om man ska frakta en fisk långt vad är då det bästa sättet att göra det på? (har aldrig fraktat en fisk speciellt långt) 3. Hur får ni era växter att bli så stora och fina och lika flytväxter? (jag har aldrig fått växterna att förökat sig och speciellt har jag haft svårt med flytväxter) 4. Jag har tänkt att skaffa ett par Ancistrus malar men har även funderat på L-malar. men vilken L-mal blir inte så stor och är inte så dyr samt är lätt att få i lek? 5. Jag har även funderat på att ha sand denna gång hade grus sist för det verkar lättare att hålla rent. Men hur städar man när man har sand? Går det att slamsuga botten om man har sand eller följer sanden med i slamsugaren?

Draken
1

Hej och välkommen :)

Tänkte försöka svara på dina frågor på ett bra sätt :)

1. det är nästan omöjligt att mäta de flesta fiskar, så jag går ofta på ögonmått. Det blir inte exakt, men det blir på ett ungefär. Har man däremot riktigt stora fiskar som står/ligger stilla, så kan man ta ett måttband eller en linjal och mäta fisken från utsidan, om den ligger vid glaset :)

2. Beror på storleken på fisken. Mindre fiskar kan man frakta i påse, man lägger fisken i påsen med akvarievatten, och ser till att det finns luft i påsen. Paketera påsen i tidningspapper som isolerar väldigt bra. Faktiskt både mot kyla och värme (det fick jag höra i somras att tidningspappret även isolerar mot värme lika väl som kyla, utifrån :) ) Är fisken 10 cm eller mer, brukar jag föredra att frakta i hink eller burk. Malar (med undantag av Ottosar) fraktar jag alltid i burk eller hink.

3.  Flytväxter vill inte ha strömt på ytan.Ju lugnare vattenytan är, ju bättre klarar sig flytväxterna :) Men man måste ju ha lite ytrörelse för syresättningen av vattnet, så där får man hitta en medelväg. När det gäller växter i övrigt, så tror jag Mimåne eller någon av de andra  kan svara bättre på den frågan, men som jag gör. Jag har  special lysrör, som är till för växter, samt att jag använder en växtgödning (flytande) som kallas ProFito. Jag göder en gång i veckan, och alltid vid vattenbyte.

4. Clownpleco (Peckolita vittata, tror jag det latinska namnet är) har jag själv haft, och de hade jag lek på regelbundet, och de är inte så dyra.Blir ungefär som Ancistrus i storlek.

5. Jag har bytt till sand i alla mina akvarium, och det ångrar jag inte en sekund. Det är mycket enklare att hålla rent, tycker jag. allt bös hamnar uppepå sanden, så det är bara att ta slamsugen och suga upp skiten :) Dessutom , åtminstone vad jag har märkt, så trivs växterna mycket bättre i sanden.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

mimåne
0

1. Hur mäter ni era fiskar för att få så exakta mått som möjligt? skulle vara intressant att veta hur ni gör 

Jag använder mitt ögonmått 🙂

2. Om man ska frakta en fisk långt vad är då det bästa sättet att göra det på? (har aldrig fraktat en fisk speciellt långt)

Jag har mycket sällan fraktat fisk långa vägar men gjorde det senast vid jul. Små fisk i påsar med akvarievatten och mycket luft. Sen ner i en mörk frigolitlåda för isolering mot temperatursvängningar. Hur man ska frakta en fisk beror också mycket på vad det är för fisk samt storleken på dem.

3. Hur får ni era växter att bli så stora och fina och lika flytväxter? (jag har aldrig fått växterna att förökat sig och speciellt har jag haft svårt med flytväxter)

Jag läser på om olika arter och köper bara de som passar de förhållanden jag har i akvariet. Bra ljus är det viktigaste för dem. Jag tillsätter även en del växtnäring och försöker låta bli att plantera om dem allt för ofta. 

4. Jag har tänkt att skaffa ett par ancistrus malar men har även funderat på L-malar. men vilken L-mal blir inte så stor och är inte så dyr samt är lätt att få i lek?

Tyvärr är jag jättedålig på L-malar så har inga tips att ge dig där 😕

5. Jag har även funderat på att ha sand denna gång hade grus sist för det verkar lättare att hålla rent. Men hur städar man när man har sand? Går det att slamsuga botten om man har sand eller följer sanden med i slamsugaren?

Sanden följer med upp i slamsugaren om du har stark häverteffekt samt gräver runt i sanden med slamsugen. Man håller den en bit ovanför sanden så sugs smutsen ovanpå sanden upp.

Hoppas det var till någon hjälp, och välkommen till sajten! 🙂

Medarbetare på akvariefisk ifokus

jenniferisis
0

Tack så jättemycket Rovfisk och mimåne :) jag kom på en till fråga. Vilken sand använder ni?

ElinvBorg
0

Julas blästersand är jättefin och jättebra, mycket bra pris på den också :)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

jenniferisis
0

Då blir det att åka till jula och kika. Tack ElinvBorg

ElinvBorg
0

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

jenniferisis
0

Ja, den var riktigt fin. Jag gilla färgen :)

[Jens]
0

Välkommen! 🙂

Sist men inte minst så tipsar jag att läsa igenom dessa artiklar som är bra att veta. Skumma inte igenom utan läs ordentligt … 

http://akvariefisk.ifokus.se/articles/532dcc2a8e0e746ab60031c0-starta-ett-akvarium-nyborjarguide?stickies-1

http://akvariefisk.ifokus.se/articles/54fc3a37ce12c469da001481-starta-ett-akvarium-2-bakteriekultur?stickies-1

Lita inte på försäljarna i akvariebutiken vad för fisk osv som passar i ditt akvarium utan fråga på här. Vilken storlek på akvarium och vilka fiskar du vill ha i det akvariet tillsammans. Att jag skriver detta är för att jag ser att du inte har nämnt hur stort akvarium du har och ser att vissa fiskar kräver sin storlek på akvarium.

jenniferisis
0

Tack Jens ska läsa igenom dom. Vet inte riktigt vilken storlek jag ska ha på akvarium än :) men iallafall ett på hundra liter :)

mimåne
0

Ja det är julas blästersand jag har :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

jenniferisis
0

Det verkar vara många som använder julas blästersand så det ska testas :)

Draken
0

Jag kör också Juas blästersand i mina kar :D

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Richard_$$
0

Och jag med! :D

jenniferisis
0

Är det någon som har bild på julas blästersand när det ligger i ett akvarium ? :)

Draken
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mitt 240 liters med Julas blästersand :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

jenniferisis
0

Vilket fint akvarium du har :) hur mycket sand gick det åt i ditt akvarium?

[Jens]
0

Är du osäker på hur mycket substrat du ska ha så kan du använda dig utav denna länk: http://eketjall.se/akvariekalkylatorn/

Draken
0

#16  I mitt gick det åt en och en halv säck, men det beror helt på hur mycket du vill ha, hur tjockt lager med sand du vill ha. Jag vill gärna ha lite tjockarte lager för att lättare kunna fästa växterna i botten.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis