Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: nybörjarhörnan
Läst 7617 ggr
kirshim
2

Hittat tillbaka till denna värld (2)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Andra tråden är nästan full så gör väl en ny…

http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/55350743ce12c411f6000849-hittat-tillbaka-till-denna-varld?discussions-1'

Hittade en räka som ställde upp för fotografering, ingen kanonskärpa men man ser att det är en räka i alla fall, sen var det andra som gärna posserade…

Måste lära mig fota bättre, snart åker nog stativet till kameran fram…;P

mimåne
0

Du tar jättefina bilder redan kirshim. Den på dina stimfiskar är väldigt fin och jag gillar att man får se att de håller ihop.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

kirshim
0

Har en rätt fin kamera och gillar att fotografera, då vill man ju hela tiden förbättra sig, skärpan ska ju sitta precis på mm för att man ska känna sig helt nöjd…

Sen är jag nöjd med dessa bilder, men ser förbättringspotensialen i dom….

Det var just för att dom stimmade ihop sig så fint som gjorde att jag kände mig tvungen att fota dom…=)

Lillyrod
0

Instämmer med mimåne. Väldigt fina bilder.

[Tinitusan]
0

jag sällar mig till övriga, fina bilder på fina fiskar =)

kirshim
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Äntligen börjar räkorna visa sig i akvariet, räknade snabbt ihop 6st (av dom 16-27 jag köpte) vilket är ett rekord sen dom fick komma ner i akvariet…

Fram med kameran och så fota, fota, fota….

kirshim
0

En fråga angående senaste bilderna.. på den ena räkan lyser det igenom något gult i kroppen, på den andra är motsvarande närmast blekt ljusblått… Vad är det vi ser där?

[Tinitusan]
1

om jag har lite bra minne, tvivelaktigt dock haha, så är det bara honor som får den gula fläcken o min gissning är att det är rom som ligger o brygger =)

Lojs
1

Tinitusan har rätt, det är rom i olika stadier. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

kirshim
0

Trodde inte riktigt det var det då räkorna är SÅÅÅ SMÅÅÅ….

Kan den största vara lite drygt 12mm skulle jag tro, men hittade ungefär det ni säger om den gula fläcken på Wikipedia att det var ägg på G, men stod inget om den ljusblå fläcken den andra räkan har, är det en hane eller är det nån form av tom äggsäck som skiner igenom när man är elak och fotar nära med kraftig blixt?

Fjordell
0

Måste bara flika in - jättefina bilder!

kirshim
0

tack och bock

MariaK1977
0

Det ska bli kul att följa den här tråden också. Kan bara hålla med alla andra om att det är jättefina bilder!

stickanw
0

Instämmer gärna med andra när det gäller bilderna. De är väldigt snygga och vältagna med bra skärpa och stort djup. Väldigt svårt med rörliga fiskar som inte lärt sig att fotografen vill att de står still och poserar.

kirshim
0

räkorna är rätt snälla på det viset, bara dom har lite mat…;P

kirshim
1

Dags att uppdatera lite då jag börjar hitta lite alger av något slag i akvariet…

Vad är detta och vad gör man åt det?

Lillyrod
0

Ser ut som tofsalger. De sätter sig oftast på långsamväxande växter. Iallafall hos mej. Ganska svåra att bli av med. Jag har använt algmedel men även om de dör så sitter de kvar på växter och inredning. Man får nypa bort dem. Enklast är att ta bort de blad som är drabbade om man inte vill se dem ; )

kirshim
0

är det något som kan explodera eller håller det sig till att vara små tofsar?

Lillyrod
0

Visst kan det explodera men hos mej håller det sig på t ex anubias eller stenar. Jag har aldrig haft ont av att det täckt hela karet men jag har sett akvarium där det har skett. Får väl tillägga att det karet inte var så väl skött.

kirshim
0

aj då, har jag slarvat så mycket…;P

Har fått ett vattenbyte idag redan så lär väl inte göra så mycket mera just nu med den biten..

Hur funkar algmedel, är det något som kan ställa till något för fiskar, räkor och snäckor?

Lillyrod
0

Nej algmedel är inte farligt för något annat än möjligen alger ; ) Det är inte säkert att det fungerar men man kan alltid pröva. Som sagt du får ändå nypa bort dem sen. De släpper inte för att de dör. Pröva med att nypa bort dem till att börja med och ger de sig inte så testa Algexit från Easylife. Den är bra.

Jag tror inte du slarvat. De kommer ändå.

[Jens]
0

Tofsalger är de svåraste algerna att bli av med. Tofsalger bildas när det finns för mycket näring i vattnet. Oftast pga för kraftig utfodring eller för få delvattensbyten. 

Det man kan göra är att ha t ex snabbväxande växter t ex Cabomba eller vattenpest som ”stjäl” näringen från algerna och dra ner på utfodringen. Sedan glöm ej delvattensbyten 😉

kirshim
1

är säkert för snäll med maten, blir ju lite svältkost närmsta 2 veckorna då vi kommer vara ute och fara en del, så ska jag köra lite tätare vattenbyten sen när vi kommer hem…..

kirshim
0

Kan för dåligt ljus påverka så man får tofsalger?

Akvariet jag hittade dom i är ett Aquael 112l startset.

Lysrören som sitter i det är dom som följde med, dom är ju inte så många månader gamla men med tanke på att akvarium + all el gick på 1100:- så kan jag tänka mig att det kanske inte är dom bästa lysrör som sitter i rampen…

[Jens]
0

Mja, jag tror mer på det jag skrev än lysrör men det är aldrig fel att fixa nya rör för det kan ju vara så att rören är minst ett halvår gamla.

Lillyrod
0

Ja absolut så kan det påverka och du har rätt i att de inte skickar med bästa lysrören. Bra tänkt!

kirshim
0

var ju inte så att jag tänkte byta ut lysrören för att kunna öka matningen och minska vattenbytena, bara lite mer tankar om vad jag har för utrustning att jobba med. Tänker väl uppgradera lite grann nu, men mesta pengarna för denna hobby sparas nog till kommande akvariebänk med tillhörande akvarium…

Men byter nog ut åtminstone 1 av rören snart till ett växtrör….

[Jens]
0

Tycker jag låter som en bra idé med ett växtrör !

kirshim
0

Tanken var väl att om jag får växterna att trivas ännu bättre så förbättrar dom i sin tur vattenkvaliten bättre?

[Jens]
0
kirshim
0

jo, men försöker ju plocka ur kornen för att ta så enkla vägar som möjligt ju…=)

[Jens]
0

Nänä, inte fuska nu ! 😎

MariaK1977
0

Jag letade i flera veckor efter bra växtrör, läste massa trådar här och på flashback samt hela sidor som handlade om lysrör. Vet inte om jag blev så klok av det och inte verkar mina växter värst glada över sina nya rör heller, så berätta gärna vad du köper och om växterna gillar det! Jag handlade powerglo och lifeglo om jag mins rätt. Flytväxterna och de långsamväxande är hyfsat nöjda men allt "snabbväxande" mår uselt, vet inte om det är ljusets fel dock…

mimåne
0

MariaK1977, det var tråkigt att höra att det inte går så bra med dina växter. När jag läser vad du berättar så är min tanke att du kanske inte använder någon växtnäring? För det skulle kunna vara näringsbrist. Logiskt nog så syns näringsbrist först på snabbväxande växter och i och med att du redan använder 2st lysrör till akvariet så säger det mig att det är där ditt fokus ska vara om du vill lösa problemet.

MariaK1977
0

#33, ja jätte trist! Har kört med PlantaMin från tetra ca 6veckor nu men ser ingen direkt förbättring än. Kör även med happy carbo. Kan/vill inte köra pmdd eftersom det inte är nyttigt för vår räka. Gödningsmedlet vi kör nu är nitrat och fosfat fritt. Har precis skaffat mer fisk, så det kanske gör växterna glada :-P Annars funderar jag på om det påverkar om man byter glimtändare samtidigt som lysrör!? Det har vi inte gjort (för ska jag vara ärlig fattar jag inte riktigt vad det är…).

Lillyrod
0

Det brukar rekommenderas att man byter glimtändaren också. Det är den som tänder ett vanligt lysrör. Ju sämre den är desto mer blinkar lysrören innan de tänds : )

mimåne
1

Men så märkligt MariaK1977! Jag hoppas det vänder snart, kämpa på!

kirshim
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Tofsalgerna envisas att vara kvar i karet och har tyvärr flätat in sig i min javamossa…

Dock vill jag inte ta bort javamossan då den är full med små räkyngel nu, däremot så var planen att göra vattenbyten rätt tätt nu när jag äntligen är hemma igen…

Dessutom är ena lysröret utbytt mot ett växtrör och tänker skicka gumman förbi Biltema och köpa aluminiumtejp som jag tänker försöka använda som reflektor ovanför lysrören i rampen till akvariet så får vi se vad det gör för nytta..

Men för att gå tillbaka till den glada nyheten, har räknat in 8 nya små räkyngel i akvariet men med tanke på att jag inte hittar alla vuxna räkor i karet så kan det säkert finnas rätt många till. Dessutom har jag flera honor som bör rom och flera som har romsadlar så verkar som om det kan bli flera….

Försökt fota ett av ynglen samt en romstinn hona…

Lillyrod
0

Synd med tofsalgerna och de är ju besvärliga att bli av med. Räkor är söta. Jag blir mer och mer sugen på att pröva det och jag har ju ett tomt kar….

kirshim
0

Jag har dom ju i mitt sällskapsakvarium med guppys, pansarmalar, Ancistrus, drottningrasboror och sandsnäckor, men verkar ju inte störas nämnvärt av övriga innevånare i karet… (sen kan det säkert ryka nåt litet yngel men verkar överleva rätt många ändå så kommer nog bli flera rätt snabbt…

kirshim
1

HA

Nu börjar man bli expert…;P

Gav mig på rampen till mitt 112l startakvarium och gjorde min första modifikation, ur med lysrör och torka ytan på insidan ren och sen fram med Biltemas aluminiumtejp. Efter mycket pyssel och ett och annat mindre vackert ord så hade ytan under (över) lysrörsfästena täckts med denna tejp.

Pysslade tillbaka allt till funktionsdugligt skick igen och tillbaka till akvariet igen…

Och det funkade, blev bra mycket bättre ljus i akvariet, så nu ser jag mina små räkyngel mycket lättare. Väl investerade tior, får se om jag ger mig på mitt andra akvarium här uppe också som jag tycker belysningen är dålig i, lär väl knappast bli sämre där heller….

Idén är stulen rakt av, så tänker inte söka patent på den…;P

kirshim
7

Har kommit över en liten bit rot som jag stoppat ner i mitt yngelakvarium i källaren, den är väl inte för stor?…;P

ElinvBorg
1

Helt underbar ju!

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

mimåne
1

Haha neej den är alldeles precis lagom!

MariaK1977
0

Jättefin! Som en hel bakgrund😉

[Jens]
0

Hur går det för dig kirshim? Har du fått i ordning på alla karen?

Mysan_
0

Vilka fina bilder du tar! Vad fint du har i yngelakvariet! 👍

[Jens]
1

Halloj Kirshim! Det var ett tag sen… hur går det med dina akvarium? 🙂