Köpa beg akvarium med fiskar?
Hej alla kloka akvarister! Jag är total nybörjare som har börjat fundera på att ge mig in i denna spännande värld. Massor att läsa och fundera över! En sak har jag dock inte lyckats läsa mig till och tänker att ni nog kan svara. :) Jag har tänkt köpa ett begagnat akvarium och ser att de ibland säljs med fiskar. Är det bra? Och hur i hela världen transporterar man i så fall det hela? Jag tänker att det måste bli jättetungt med vattnet…
Hej och välkommen! 😃
Du kan inte transportera ett akvarium med vatten i. Akvariet är stabilt nog att hålla vattenmassorna när det är stillastående på lämpligt underlag, det är inte byggt för att lyftas.
Vid förflyttning så fångas fiskarna och läggs i plastpåsar med vatten och lite fångad luft, vattnet töms ur och allt i akvariet plockas ur (inredning, filtrering, pump och bottenmaterial).
Om du vill ha akvariet och fiskarna som är i det så är det bra, om du inte vill ha de fiskarna i det akvariet så köp inte den kombinationen. Alternativt fråga om köparen bara vill sälja akvariet.
Ofta (inte alltid) säljs fiskar med akvarium om ägaren köpt för stor/för mycket fisk/väldigt olika sorters fiskar till akvariet och då vill bli av med allt i ett naffs . Kolla upp fisksorterna som erbjuds:
- Vad är vuxenstorleken? Fisken ska rymmas att simma utan att det blir trångt.
- Vilken temperatur vill fisken ha? Alla bör vilja vara i samma spann, annars blir den som inte får rätt ofta stressad och sjuk.
- Vad vill fisken äta? Behöver den speciell mat utöver torkat mixfoder?
- Är fisken stimfisk, parfisk eller vill den vara ensam? Kan den vara med fiskar av andra sorter?
- Är fisken mild mot andra fiskar, burdus, fenbitare, aggressiv? Är den mild i större akvarium men aggressiv i mindre?