Köpa beg akvarium med fiskar?
Hej alla kloka akvarister! Jag är total nybörjare som har börjat fundera på att ge mig in i denna spännande värld. Massor att läsa och fundera över! En sak har jag dock inte lyckats läsa mig till och tänker att ni nog kan svara. :) Jag har tänkt köpa ett begagnat akvarium och ser att de ibland säljs med fiskar. Är det bra? Och hur i hela världen transporterar man i så fall det hela? Jag tänker att det måste bli jättetungt med vattnet…
Hej och välkommen! 😃
Du kan inte transportera ett akvarium med vatten i. Akvariet är stabilt nog att hålla vattenmassorna när det är stillastående på lämpligt underlag, det är inte byggt för att lyftas.
Vid förflyttning så fångas fiskarna och läggs i plastpåsar med vatten och lite fångad luft, vattnet töms ur och allt i akvariet plockas ur (inredning, filtrering, pump och bottenmaterial).
Om du vill ha akvariet och fiskarna som är i det så är det bra, om du inte vill ha de fiskarna i det akvariet så köp inte den kombinationen. Alternativt fråga om köparen bara vill sälja akvariet.
Ofta (inte alltid) säljs fiskar med akvarium om ägaren köpt för stor/för mycket fisk/väldigt olika sorters fiskar till akvariet och då vill bli av med allt i ett naffs . Kolla upp fisksorterna som erbjuds:
- Vad är vuxenstorleken? Fisken ska rymmas att simma utan att det blir trångt.
- Vilken temperatur vill fisken ha? Alla bör vilja vara i samma spann, annars blir den som inte får rätt ofta stressad och sjuk.
- Vad vill fisken äta? Behöver den speciell mat utöver torkat mixfoder?
- Är fisken stimfisk, parfisk eller vill den vara ensam? Kan den vara med fiskar av andra sorter?
- Är fisken mild mot andra fiskar, burdus, fenbitare, aggressiv? Är den mild i större akvarium men aggressiv i mindre?
- Vilken inredning vill den ha? Hur ser det ut där den kommer från? Fiskar som vill ha mycket växter, flytväxter och lugnt vatten trivs troligtvis inte i en kal miljö med öppen yta och starkt strömmande vatten. Detta gör att fisken blir stressad, gömmer sig, färgar inte ut och kanske blir sjuk. Och vise versa. Kombinera fiskar som vill ha samma miljö.
Sen behöver pump och filtrering också dimensioneras utifrån storlek på akvariet samt mängden fisk i det. Vissa fiskar skitar ner mer än andra. Tumregel brukar vara att pump med filter, alltså ej ren cirkulationspump, skall klara av akvariets vattenmängd x 3/h.
Exempelvis ett 100 L akvarium bör ha en pump som filtrerar minst 300 L/h.
Vilken storlek på akvarium och fisksorter är du sugen på?
Och hur vill du ha ditt akvarium inrett?
Jag är ute efter ett akvarium i storleken 100-200 liter, tror jag. Mycket växer, har jag förstått att man ska ha. 😃
Vilka fiskar jag vill ha vet jag inte heller riktigt ännu. Funderar på Neontetra - är det ett vettigt val för en nybörjare? Och någon lite större fisk lite längre fram (inte jättestor utan kanske 5-7 cm stor)? Och någon algätare, gissar jag.
Hm… Jag som tänkte att det kanske var bra att kunna behålla lite av de snälla bakterierna från vattnet. Blir inte fiskarna väldigt ledsna annars, om man stoppar i dem i helt nytt vatten utan att akvariet fått någon inkörningsperiod? Jag menar alltså om man köper akvariet begagnat med fiskar.
Hej och varmt välkommen till sajten, vad roligt att du hittat hit 🙂
Du har fått ett jättefint svar här ovanför men jag känner att jag också vill kommentera lite. Inte för att det behövs längre men för att jag vill :)
Akvaristiken är en fantastisk hobby. Man får utlopp för så många sidor, kreativitet, skapande, att äga och ta hand om djur men också konsten att ta hand om växter. Samtidigt som det är mycket rogivande att bara sitta och titta på.
Eftersom att akvaristiken är nya erfarenheter för dig så skulle jag rekommendera att köpa ett nytt akvarium. Gärna ett startpaket där allt behövligt ingår. Det är helt enkelt en lättare väg att gå innan man lärt sig allting och man kan ta starten av akvariet i sin takt utan stressen från att några fiskar väntar på att flytta in. Man får njuta av det roliga på ett annat sätt utan att behöva läsa ihjäl sig på allt.
Att få med fiskar på köpet kan vara något positivt, om det är fiskar som du har tänkt skaffa i vilket fall som helst så kan du spara pengar på att få med dem i köpet. Men är det sådana du inte vill ha så blir det extra arbete med att hitta nya hem åt dem eller lämna dem till butik. När man startar ett akvarium är det heller inte bra med många fiskar, så ingår det ett gäng i köpet kan det också vara en nackdel. Risken för nitritförgiftning är större.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
"Hm… Jag som tänkte att det kanske var bra att kunna behålla lite av de snälla bakterierna från vattnet. Blir inte fiskarna väldigt ledsna annars, om man stoppar i dem i helt nytt vatten utan att akvariet fått någon inkörningsperiod? Jag menar alltså om man köper akvariet begagnat med fiskar."
Ja! Du tänker helt rätt. 🙂
Tack för era kloka svar!
OK, då kanske jag skippar akvarium med fisk totalt. När det gäller att köpa helt nytt känns det lite dyrt… Är man jättedum om man köper ett begagnat?
Nej inte är man dum för att man köper begagnat. Jag har själv köpt begagnade akvarium :) Det gäller bara att läsa på så att man vet att det är bra grejer man köper och ingen skit så att säga. Vill du tjäna några slantar kan du absolut göra det på ett bra begagnat klipp. Bor du i göteborg vet jag ett kanonköp.
Tyvärr - bor i Växjö så det känns lite långt. :)
Men så bra, då fortsätter jag att leta vidare. Hojtar kanske när jag hittar något jag funderar över att köpa, för att få era expertråd igen. 😃
Det får du så gärna göra. Vi gillar att hjälpa till 🙂
Lycka till med akvarieletandet!
Varmt välkommen till siten.
Du har fått så bra svar, så jag har inget att utöka, ville bara önska dig välkommen och sen ville jag bara säga att jag har flera begagnade akvarium, ganska stora dessutom ( 240 l, 325 l och 450 l) Det är ingen fara alls 🙂
Tack ska ni ha! 🙂