Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 5238 ggr
atos
0

Skäggalger

Hur får man bort skäggalger? Jag har fått det i mitt 60 liters kar.

Maleficum
0

Är det bruna tofsalger du menar? Ofta med alger så gäller god rengöring och snabbväxande växter. Även vissa räkor äter dem (tror säkerligen amanos då de verkar äta det mesta, men mina körsbär verkar också hålla beståndet nere i mina kar).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

mimåne
0

I mån och mycket är det samma princip som gäller. Mycket snabbväxande växter, bra ljus och mindre matning, samt att algerna ska avlägsnas regelbundet i samband med vattenbyte. Har du bra lampa och inte tänt den för länge, samt att den tänds regelbundet?  Hur är det med tillsatt växtnäring?

Om du behöver så har jag hornsärv som jag kan sälja åt dig. Det är en jättebra växt att ha när man får algproblem då den är snabbväxande och tar upp mycket näring ur vattnet.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

atos
0

#1 Ja jag tror det är dom kollat på nätet och det verkar va dom.

Byter vatten varje vecka och rengör pumpen med jämna mellan rum.

Har 4 st Amano räkor i det karet och 3 st Ottisar.

Har aldrig förr haft problem med alger, haft detta kar igång ca:1mån kan det ha orsak eller?

atos
0

#2 Jag har  3 plantor anubias nana blå , några plantor Vallisneria och några låga kommer inte ihåg namnet.

Där sa du nåt ska åka och köpa nya rör i morgon,  Jag har total mörklagt det nu

kanske kan hjälpa till eller vad tror du ?

Har det på  "klocka" tänds samma tid jämt tänt i ca: 8,5 tim.

Använder Happy Life plant, enligt dos utom en gång la  i lite för mycket.

Köper gärna skickar dej ett PM.

atos
0

Alla mina värden är helt OK utom ph som är lite lågt 6,4.

Tog upp ena roten nu i kväll så få se om det höjs lite, men som sagt ska ha det mörkt

i tre dagar nu men tar emot ALLA råd och tänkbara ideer.

[Jens]
0

Du säger att du har haft igång akvariet i en månad? Då händer det mycket saker i akvariet. Jag bytte bottensubstrat i mitt akvarium för 1,5 månad sedan och det är alger som sätter sig överallt men det är för att bakteriekulturen inte har stabiliserat sig så det gäller bara att kämpa på men vattenbyten varje vecka och mindre ljustimmar.

mimåne
0

Alger är väldigt vanligt vid uppstart av ett akvarium. Dem kommer i princip alltid i början men brukar försvinna efter ett tag när allt blivit stabilt. Däremot så tycker jag att det låter som att du behöver mer snabbväxande växter. Jag tror det skulle hjälpa dig.

Jag tycker inte att du ska ha akvariet mörklagt, växterna behöver ha en stabil miljö för att vänja sig vid näring och ljus. Är lysrören du har nu gamla?

atos
0

#6Ja jag hade tidigare ett på drygt 200 liter som jag gjort mej av med, tog vatten från det.

Men har som sagt aldrig haft problem med alger.

Får göra så kämpa på.

[Jens]
0

Ja, jag behöll vattnet och förde över så jag trodde det var frid och fröjd men icke då men samtidigt så bytte jag akvariepump och det kan ju förstås ha ett samband också eftersom jag inte har något bakterie i pumpen utan det måste bildas också. Håller tummarna för dig !

atos
0

#7 Fast jag använt vatten från det stora karet, hade  ju aldrig problem med det.

Köper gärna av dej om du har över.

Så du tycker inte jag ska ha det mörkt?

Ja det kan man säga hörde med föregående ägare sa mellan 1-2 år, så rätt va det är så är dom säkert 5 lät svävande.

Men blir nya i morgon.  Vad ska man köpa för rör som är OK?

Vad tar du för växterna?

atos
0

#9 Jasså kan det vara så lurigt, jag bytte filter i pumpen i dag.

Ja tack kan nog behövas det.

Inte roligt då det blir så här men skam den som ger sej.

atos
0

Nu jäklar är det tusen frågor.

Har karet i ett rum där fönsterbelysning och en TV går långt in på kvällen kan det störa karet, ska man täcka över det när lyset slocknat i karet till på morgonen.

atos
0

Fick du mitt mail mimåne?

sauk1
1

Det spelar ingen roll om du tagit vatten någon annan stans ifrån. Det saknas balans mellan hur mycket växterna växer, näring, ljus och kolkälla. Jag gjorde om i ett stabilt kar och planterade om. Fick nöja mig med att genomgå en fas med lite alger i tre månader sen blev allt bra igen. Ha inte mörklagt om det inte är cyano! Växterna måste komma igång. Tv och fönster ska inte spela roll. Viktigare med bra ljus i max 8 tim från ditt lysrör och vattenbyte varje vecka på 30-50%. Rensa bort det du kan i algväg men även alger tynar bort med tiden om du får rätt balans. Easy lifes Easy carbo brukar kunna hjälpa lite också. Dels ger det växter kol och hjälper dem växa, dels kan du punktspruta eller gnida blad ovan vatten med det. Fast lättast är ju att klippa bort bladet :)

[Jens]
0

Jag tycker det spelar lite roll med direktljus utifrån för det har jag på sommaren och brukar då vinkla på persiennerna under den värsta perioden och det brukar vara på morgonen i två-tre timmar.

atos
0

Tack #14 och #15 för era tips.

Jag får ta bort mörkläggningen då.

Vatten byten gör jag varje vecka då ska jag ta mej till affären och köpa nya rör.

Hoppsan kollade just tempen Minus 31,5 ! !

atos
2

Fixat nya rör nu, vilken skillnad.

Hoppas det ska hjälpa …

mimåne
0

Ja du ska inte ha det mörklagt. Bra att du köpte nya rör. Rekommendationen är att man byter rören 1 gång i året så de du hade var absolut för gamla. Det kan hända att det blir lite värre med algerna nu direkt efter bytet av lysrören men det kommer att gå till sig.

atos
0

Ja nu ska det bytas varje halvår, säger bara vilken skillnad !

Gjort en betydligt större reflektor än den som satt där kanske det också hjälpt till

att få bättre sken.

Japp bara hoppas det.

atos
0

Fråga 1005 typ  är det dumt att i nuläget skaffa flytväxter ?  

Eller ska jag vänta med det

mimåne
0

Flytväxter är utmärkta vid algproblem!

atos
1

#21 Har du några såna ?

Har du köper jag några.

sauk1
0

Jag tycker flytväxter kan skapa problem med tillväxt på platser om de väljer att samlas på samma ställe hela tiden. Välj gärna skira saker som ljus tar sig igenom. Hornsärv liggandes fritt är min favorit.

atos
1

#21 Nu är växterna i karet, fem stora + jätte fina

Köper gärna fler gånger.

atos
1

Bytt vatten ungefär 50% och planterat nya växter för några dagar sen och nya rör.

Å se nu är nästan alla alger borta, det där gjorde susen.

Tack för alla goda råd.