Fiskarna bara dör
hej, jag startade ett akvarium strax efter jul men nu bara dör fiskarna, jag har inte riktigt nån räkning på hur många dött eftersom vissa bli uppätna, det är ett juwel rio 240 liter där jag började med följande fiskar:
9 st scalare i lite olika färgvarianter
8 st metallpansarmalar
4 st l-mal 103
15 st rödmunstetror
7 st thorichthys meeki ciklider
15 zebrafisk danio(danio rerio)
jag har ingen aning om varför dom dör, jag tog upp och rengjorde allt inklusive sanden och plastväxterna, jag har massvis av plastväxter och så har jag blå sand ifall det kan vara till hjälp, jag byter 30 procent i veckan.
tacksam för svar
När det känns som om allting är värst, tänk det kan alltid gå värre. Så njut när det går dåligt, det är ändå bättre än det kunde ha varit.
Har du startat ett nytt akvarium med ALLA dessa fiskar fram till idag ?
Du har själv skrivit svaret. På tok för mycket fisk och inga växter som hjälper till att få balans i karet. Jag skulle tro att dina fiskar har råkat ut för en rejäl nitritförgiftning.
Köp tester och mät dina vattenvärden. Köp massor av riktiga växter som hjälper dig att få balans. Byt minst 50 % av vattnet nu och fortsätt att byta ca 30-40% om dagen tills nitriten är borta.
Vad är det för blå sand? Är den till för akvarium? Annars kan det vara den som ställer till det också.
Förlåt men dit akvarium har inte ens varit igång en månad och du "började" med 58 fiskar? På den tiden borde du max kanske ha skaffat 10 fiskar. Det är inte konstigt att de dör. Ett nystartat kar som blir överbelastat direkt och utan någon bakteriekultur. Och sedan genom din storstädning tog du död på de få bakterier som fanns så det blev en nystart. Att du har plastväxter påverkar inte karet någonting, bara riktiga växter har en positiv verkan.
Du har med största sannolikhet nitrit om inte andra sjukdomar också uppkommit genom stress eller med alla nya fiskar
Medarbetare på Akvariefisk ifokus
96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane
Snarare ammonium som har tagit död på allihopa. urr3702 har varit medlem på akvariefisk länge så jag kan inte förstå hur det har undgått denna person hur man startar upp ett akvarium?
hjälp vad många fiskar :O
du bör genast plocka upp dina fiskar o göra ett 100% vb, sen lägger du i lite salt i vattnet o köper en STOR flaska happy life start med bakterier, häll i max dos direkt o sen gör du mindre vb var tredje dag ungefär 20% o i med rekom dos bakterier, mata YTTERS lite närmaste månaden o öka lite andra månaden, du har fullständigt överbelastat ditt kar.
en halv dl per 100l bör räcka i det här läget. o det gäller BARA om du har bytt allt vatten, alltså inte i med mer salt eftersom du garanterat har en slathalt i karet nu som inte är normal.
Vad glad jag blir att du frågar om hjälp här, både för dina fiskars skull men också för din egen. Vi hjälper dig gärna med allt du undrar över och hur du ska gå tillväga för att det här ska bli bra men fortsätter du så här så lär hobbyn inte bli rolig alls, det lär kosta mycket pengar och fiskliv tyvärr😕
Alla dina fiskar är i nuläget döende och kommer dö om du inte gör något åt saken. Vattnet i ditt akvarium har mest troligt blivit förgiftat av nitrit. Det har det blivit för att du har stoppat för mycket fisk i vattnet alldeles för snabbt. Det är överbelastat. Man ska egentligen vara mycket försiktig när man börjar med ett akvarium och bara ha några få fiskar tex 4st i akvariet i flera veckor innan man köper några fler.
Det jag skulle råda dig till nu är att göra om, och göra rätt. Lämna tillbaka fiskarna till butik och behåll bara högst 5st individer. Fråga om du kan få några riktiga levande växter för de fiskar du ger åt butiken. Köp några annars. Levande växter påverkar vattenkvaliten bra och kommer hjälpa dig att få bot med nitritförgiftningen. Köp även ett test för No2 (nitrit förgiftning) så att du kan mäta halten i ditt akvarievatten.
Du behöver göra i akvariet är ett vattenbyte på 50% och mata ingenting de närmsta 5 dagarna. Imorgon mäter du halten nitrit och gör ett till vattenbyte på 30%. Därefter mäter du halten och gör ett vattenbyte 15% varje dag tills att förgiftningen börjar gå över.
Fråga om det är något du under över så hjälper vi dig!
Medarbetare på akvariefisk ifokus