Några nano-akvarium i IKEA
Jag kastar ur mig med några idéer.
Jag kommer på en rolig grej.
Jag tänkte kolla upp med er som har åsikter om… Kolla länken.
Kub-Hyllsystem.. t.ex. 7 st. i väggen, och 4 av dem kan vara akvarium. En av dem med en lång dörr så kan man använda det en pump.
övre väggskåpen måste användas som locka så kan man röra ner akvariet.
Kom med olika förslag för att det ska hålla kvar i väggen och tips om man hur man kan lösa problem. Det borde hålla belastning minst 50 kg.
Känns inte så smidigt tycker jag. Tänker mig om det är svårt att hålla och hur bra klarar materialet fukt? Hur tänkte du kunna komma ner i karet menade du? Tror inte det blir så snyggt med alla sladdar heller som behövs
Medarbetare på Akvariefisk ifokus
96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane
Svårt att dölja sladdarna på ett snyggt sätt. Vattennivån måste sjunka rejält om man ska få plats med belysning.( finns led som man kan ha under vatten men tror inte att den räcker för växterna) Fukten är inget problem om man vill hosta upp ca 400kr för akvarielack.
Multi vad?
Såg intressant ut, frågan är bara vad det är för material på trät gissar tryckt spånskiva. Du bör kolla upp vad maxvikten för hyllorna är.
Hur ska man sköta det dagliga omvårdnaden i akvariet? Den övre delen måste ju kunna tas bort för att man ska sköta dem. Annars är det snyggt =)
400 kr!?! akvarielack…😕 Men jag ska inte använda kub som akvarium, utan att jag ska ha akvarieglas och sätta in i dem.
Jag tänkt att lacka med sånt som är mot luktskador uti
PVC rör och så göm under nedre av hylla system de ska sitta närmaste till skåpet. Och lägga kabellister en del.
Akvariet skulle va ca 25 cm djup, så ca 5 cm är tomma rymmet för rör och sladdar.
O sen växter ovanför dem så blir det mer osynligt.
Men annars får man ha minipumpar i var sitt akvarium. Det kan vara Hang-on - filtersom sitter bakom. Det kostar typ 100 kr st. från Hong Kong.
Det finns mkt olika lösningar med pumpar… men frågan är om belastning… uhmm
jag har känslan i magen säger att man måste ha ett par järnvinkel inre varje kub's vägg.
Kubens "tak" --- locka sitta löst utan att skruva fast i, så kan man ta bort "taken" och sköta i akvariet.
o sen bärande ….järnvinkel under kuber också?
Tänkte på locket, ska du ha täckglas ? Jag har själv satt in ett akvarium i en Ikeamöbel, för att vara 100% säker på att det inte ska mögla /få fuktskador så penslade jag på med akvarielack i hela utrymmet. Vet inte om jag hade vågat på mig att köpa ett filter från ngt land utanför EU ,. Spänningen stämmer inte helt 100 https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Elektriska_standarder_i_v%C3%A4rlden Sen måste man se att det är ce märkt..riktigt ce märkt Inte den " falska" https://sv.m.wikipedia.org/wiki/CE-m%C3%A4rkning
Multi vad?
Jag tycker dock det är ett intressant projekt men för att det ska fungera så måste man tänka ut alla eventuella hinder och få det snyggt. Det har kommit upp mycket frågor. Har det kommit svar/lösning till dem? fukt, kablar, tyngd och inte minst skötsel ?
jag skulle åka till Ikea och ta ett titt på det och prova på att jag sitter på det med kaffemugg i handen och käkar 6 ikeas billigaste chokladbollar efter jag har hoppat på :D
Väntar på att det ska knäcka eller inte :P
Hong Kong är det bästa alt. Och det är bara 220 V - inget problem. Jag har haft det i 4 år nu utan problem. De ser till att köparen i EU så får de EU el-kontakt.
CE EU:s godkända är bara EUs papper grejer, och vi har massa hemma i Sverige utan CE bl.a. 60 talets lampor som symaskiner före 90 talet… t.ex.
Man får välja strunta i det eller vara 100 % laglydig ;)
Brinner det så betalar du för kalaset själv. Försäkringsbolagen är hårda med CE märkning.
Multi vad?
De kan inte veta…. bränt dem så förstör de rejält.
Eller var laglydig
Medarbetare på Akvariefisk ifokus
96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane
Nä…
Det är väldig många produkter utan CE hemma i Sverige. Över 50 % - jag jobbat med el-teknik. Dessutom 10 % av alla i Sverige köpt MAC datorer från USA utan CE. Mina vänner i Sthlm har nästan USA-mac datorer som tillverkat i Kina.
men jag har CE produkter för de säljer ADA produkter därifrån. Det är betydligt billigare än i Sverige.
Då borde man kasta bort de som är utan CE om man vill. Jag fått ersättning från försäkringsbolaget när mina el-saker var trasiga och de var utan CE. (?!)