Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: nybörjarhörnan
Läst 3175 ggr
medarbetare
0

Hur sköter man ett akvarium?

Jag tror jag har fått helt fel syn på hur man sköter ett akvarium… Har haft fiskar i många år men aldrig lyckats få ett sådär snyggt akvarium utan alger. Har alltid haft problem med alger och jag tycker inte att fiskarna har vart så färggranna och fina. Eftersom jag har haft mycket alger så har det inte vart kul att ha växter eftersom de blir fula med en gång så har inte haft det på väldigt länge. Så jag vill veta hur ni sköter era akvarium. ¤Hur städar ni? ¤Hur ofta städar ni? ¤Vad använder ni för "medel" i akvariet? ¤Vilka är de saker som måste finnas i ett kar? ¤Vad ska man göra för att undvika alger? (Har ljus tänt i ca 7 h) ¤Vad tycker ni är bäst av grus och sand? För- och nackdelar? Skriv allt ni tycker att man bör veta :)

ElinvBorg
4

Välkommen till akvariefisk.ifokus! 🙂

- Jag städar mitt akvarium genom att skrapa rutorna lite från alger, ansar växter, slamsuger och byter 30% av vattnet.

- Jag byter vatten en gång i veckan, vilket rekommenderas för att hålla bra värden.

- Jag använder inga medel alls i akvariet, ingen vattenberedning eller växtnäring. Det funkar bra ändå.

- Det beror lite på vad det är för akvarium, med vilken inriktning och så. Men i ett vanligt sällskapskar så behöver du doppvärmare, termometer, pump, lyse, bottensubstrat(beroende på vad du har för fiskar), växter och rötter(gömställen).

- Inte ha tänt för länge(vilket du inte har), tänka på att inte ha gamla lysrör(när byte du sist?), inte övermata, byta vatten regelbundet och MYCKET växter så dom konkurrerar ut algerna. Som du skriver att du skippar växter pågrund av alger så orsakar du ett större problem tyvärr.

- Jag föredrar sand! Många fiskar vill ha sand och ska inte gå på grus överhuvudtaget och så samlas skiten uppepå så man lätt kan städa. Om du har grus åker skit emellan och det kan lätt bildas bakterier och liknande.

Hur stort akvarium har du, hur länge har du haft det och vad har du för fiskar? 🙂

Läs gärna dessa länkar också även fast du redan har ett akvarium. Du skriver att du kan ha lärt dig fel så här är lite grunder 👍

Starta ett akvarium - Nybörjarguide

Starta ett akvarium 2 - Bakteriekultur!

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Lillyrod
0

Precis som ElinvBorg säger så är det viktigt med mycket växter. De tar upp näringen i vattnet och på botten som algerna annars får fri tillgång till. 

När man startar upp ett kar så är det vanligt med alger i början men med tålamod och försiktighet så försvinner de. Länkarna du fick är jättebra att läsa ; )

[Jens]
1

Ska lägga till att det är viktigt att ha en bra akvariepump till akvariet samt akvariebelysning. Det sistnämnda är väldigt viktigt och att man byter lysrör minst en gång om året. Ps. Mycket bra skrivet Elinvborg ds.

mimåne
2

Hej och välkommen till sajten!

Jag ska också svara på dina frågor så har du att jämföra 🙂

Städningen av mina akvarium går till som så att jag tömmer bort ca 25% vatten ur mina akvarium och fyller på med nytt vatten. Plockar bort dåliga blad på växter och sätter i växtnäring. Sen är det klart. Det gör jag en gång i veckan. Ibland skrapar jag rutan med en algskrapa i det ena akvariet. En gång i halvåret rengör jag pumpen.

Ingen mer städning behövs hemma hos mig, men många slamsuger även botten av akvariet när de ändå ska tömma bort lite vatten. Mer än så behövs inte. Det kan faktiskt vara skadligt att städa för mycket.

För att undvika alger är regel nummer 1, Massor med växter. Sen ska man också undvika att mata för mycket, ha dåligt ljus eller släppa in solljus direkt i akvariet. Lampan tänd högst 10h. Det viktigaste är att man har en bra balans mellan mängden växter, näring och ljus.

Jag föredrar sand mestadels för att jag tycker det är finare, men också för att många fiskar kräver det. Jag kan inte se några nackdelar med sand. I grus kan man inte ha vilka fiskar som helst så det är definitivt en nackdel.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

medarbetare
0

Tack för era fina svar! :) Jag har ett 100 liters-akvarium som jag har haft i drygt två år. Jag vet inte vad det är för fiskar men jag skickar ett kort och om någon vill får ni gärna säga vad det är för fisk och vad den behöver :)

medarbetare
0

Nu klarar jag inte att få in någon bild på fiskarna men jag har sökt runt lite och det är ciklider har jag kommit fram till. Honorna är gula och hanarna blå om jag inte minns fel? :)

ElinvBorg
1

Om du försöker lägga upp bild ifrån mobilen så skrolla ner på sidan och välj "visa sajten i full version" och försök ladda upp genom att välja bilden då :)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

mimåne
0

Det hade varit väldigt intressant att få se bilder på dem :)

medarbetare
0

Jag har provat det men det fungerar tyvärr inte. :( Men jag har Iallafall några pseudotropheus, det vet jag :)

mimåne
0

Så det är alltså malawi du har :)

oliverholmström
0

Vet du vilken sorts pseudotropheus du har? Demasoni, ngara white tail, ps. Polit?

oliverholmström
0

Byter 50% vatten en gång i veckan. Som jag sa en gång i veckan. Använder inget medel då jag inte anser att det är nödvändigt! Vatten, pump, doppvärmare, inredning, bakgrund, någon sorts ljus, växter och fiskar. Om du har brun alger så har jag hört att man ska ha mycket tänt. Säger bara sand för de andra har förklarat varför. Jag tror att du har saulosi ciklider. De behöver ett akvarium som rymmer minst 200-250 liter. De vill gärna vara många 20-30 st om man har dem i ett 200-250 liters akvarium. Annars kan man ha ca 10st och en eller två arter till. Mitt tips är att köpa ett större akvarium, fiskarna kommer bli gladare och du får en nystart och kan börja om och förhoppnings vis bli av med alger. Lycka till!!

medarbetare
0

Jag har inte polit men annars de du skrev. Jaha, det hade jag ingen aning om :O Man ska inte lita på fiskhandlare…

oliverholmström
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Detta är saulosi! Nä man ska aldrig lita på fiskhandlare de gör allt för att tjäna pengar!

[Jens]
0

#14 Tycker dock den gula ser lite undernärd ut men fin art.

medarbetare
0

#14, ja såna har jag!

oliverholmström
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#15 Nää undernärd är den inte. Detta är en undernärd Malawi ciklid, dock har den yngel i munnen (tuggar)!

[Jens]
0

Tycker den har en tendens till att magen är lite insjunken men jag är ingen expert på malawi så jag kan absolut ha fel 🙂