PMDD/växtnäring mot alger?
Igår var jag och köpte växtnäring till mitt 54l akvarium dels för att mina växter växer inte så mycket och blir fula efter ett tag, men jag undrar nu om näringen gör så att det blir färre alger också?
Vad är det som gör att växterna inte mår bra i ditt akvarium är det viktigaste att ta reda på först. Är akvariet nystartad? Har du nya lysrör? Isåfall vad för lysrör? Hur många timmar har du det tänt under dagen? Vad är det för växter som mår dåligt? Vad har du för bottensubstrat? Hur mycket bottensubstrat har du (cm/höjd)? Gör du delvattensbyte varje vecka?
Många tips kom upp angående detta i en annan tråd som du kan ta del av: http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/568bb9a98e0e747f6b00005e-hur-skoter-man-ett-akvarium
Hej Ehin!
Nu ställer du en bra fråga. Jag ska försöka svara på den så gott jag kan utan att göra det till ett alldeles för luddigt svar.
Växter och alger konkurrerar hela tiden med varandra om samma näring i akvariet. Är det växterna som har övertaget brukar man i regel inte ha särskilt stora algproblem, men ibland händer det p.g.a olika orsaker och förändringar att algerna tar över. De upptar då mycket av näringen som finns i akvariet och växterna hämmas över att de får för lite. Det blir en balansgång och en kamp om vem som ska vinna. Tillsätter du ännu mera näring i ett sånt här tillstånd där algerna har övertaget så kan det i värsta fall innebära att du bara göder algerna ännu mer.
Om dina växter växer och är friska så kan det vara en bra idé att tillsätta näring. Och det givetvis om man har en belysning som kan leva upp till mängden näring. Att de växer betyder att de upptar näring aktivt och ju mer de växer, desto mer näring upptar de också. Desto mindre kvar till algerna. På så vis kan man hämma algerna genom att tillsätta växtnäring som t.ex pmdd.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Jag har haft akvariet i ca fyra år och jag har bytt tillbaka till det lysrör som man fick med när man köpte akvariet (aquael, vet ej hur många watt och så) eftersom ganska kort efter jag köpte akvariet så pajade rampen och vi köpte nytt lysrör men det visade sig att fästena till lysröret hade pajat så då fortsatte jag att använda det nya lysröret. Jag har tänt i ca elva timmar. Min javaormbunke har bruna fläckar(inte förökning) och får inte nya plantor på toppen av bladen. Javamossan har trådalger och växer inte och vattenpesten har vita prickar. Jag har engelsk sjösten som bottensubstrat ca 2-3 cm. Jag byter ca en tredjedel av vattnet varannan vecka
Det jag kan råda dig på en gång är att byta till nya lysrör då dåligt ljus ger problem, plocka bort de alger du ser för att minska, dra ner på ljustimmarna(jag har tänt 8 timmar) då växterna inte drar nytta av ljuset så länge och då gynnar du bara algerna och sist byt en tredjedel av vattnet varje vecka och inte bara varannan
Medarbetare på Akvariefisk ifokus
96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane
Ok, tack för tipsen!
Hur mycket kostar ett lysrör ungefär?
Drygt en hundring till ett 54-liters : )
Ok
Är det någon som vet varför det inte blir några nya plantor på toppen av bladen på javaormbunken?
Säger precis som ElinvBorg! Byt ut lysröret och sänk antalet timmar. Aldrig högre än 10h.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Ok