Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 2162 ggr
Luis_felipe
2016-01-04 14:12
0

Flytväxter

Har lite funderingar ang flytväxter… Hur gör man med matningen? känns som att maten borde åka in bland bladen bara? Hittar fiskarna maten där emellan eller väntar dom tills den sjunker ner?  När man har flytväxter så dämpas ju ljuset rejält, betyder det att man måste ha enbart "enklare" växter som inte kräver så mycket ljus eller finns det andra lösningar? Jag använder 5x T8 rör 40w och har jag flytväxter på halva karet så kanske det blir för starkt och dom får alger ?

mimåne
2016-01-04 16:22
2

Många som har akvarium matar med flingfoder som man smular på vattenytan. Gör man så här med flytväxter så har du helt rätt i att det kommer fastna på bladen och inte fungera så bra. Däremot är det inget man behöver göra. Vill man mata med flingfoder så tar man en nypa mellan två fingrar, sticker ner det under vattenytan och släpper taget om det. Det är faktiskt också bättre att mata på det här viset då man minimerar risken att fiskarna sväljer en massa luft när de äter, samt att en hel del fiskar föredrar att äta längre ner i akvariet.

Matar man på det här viset under vattenytan är det inga som helst problem att ha flytväxter 🙂

Vad man kan ha för växter under sina flytväxter är väldigt olika beroende på mängden ljus och hur effektivt ljuset är. I ett standardakvarium med tillhörande belysning är det enbart de enklaste växterna som gäller men har man som du mer ljus så kan det absolut vara tillräckligt för andra arter också. Du får pröva dig fram och se vad som passar för ditt akvarium.

Hur stort är akvariet?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Luis_felipe
2016-01-04 20:40
0

Karet är 450L utan Co2 och jag har testat att ha alla 6 rör igång och alla växter klarade sig från alger. (Använder närkingskulor och Easy life - Happy plant) men jag glömde helt bort att kolla till min Riccia Fluitans som jag lagt på vattenytan för att växa till sig… den var helt kolsvart med alger så det var bara att kasta ca 2dl, tråkigt nog…  Kör bara med 4 rör just NU för att försöka få lite mer riccia men vi får se om jag går upp på 5 sen för att se hur det går.

[SonjaG]
2016-01-04 21:34
0

Anubias gillar att stå ngt mörkare. Mina står längst bak lite i skuggan av flytväxterna. De har växt på sej jättemycket.

mimåne
2016-01-04 21:42
0

Har du byggt din egen ramp eller vad är det för någon specialare du har där?

Luis_felipe
2016-01-05 00:33
1

http://www.cyberzoo.se/akvaristik/belysning/t-8-standard-akvariebelysning/aqua-nova-ljusramp-t8-2x40w-150-cm.html

Jag har 3st sånna där ramper :) Anubias har jag redan och jag vet att Anubias trivs skuggat :)

mimåne
2016-01-05 19:22
0

Så du har två ramper, då förstår jag!