Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettlevandefödare
Läst 3639 ggr
WolfFire93
2

Köpa guppy?

Vad ska man tänka på om man ska köpa icke sönderavlade Guppy från privatperson. Har varit med om parasiten som härjar på just Guppy bla. Och vet att Zoohörnet i KBA har fina och parasitfria. Men de kostar ju en förmögenhet om man ska skaffa in en grupp… en bra hane kostar väll ca 60-70kr… och vill nog skaffa minst 10st för att kunna få en bra avel med omväxling. Så: - Hur säkert är det att köpa av privat personer? -Är det lika dyrt på den privata marknaden? - Någon som vet hur vanligt det är med solfjäderstjärt eller liknande som de simmar bättre med?(hanarna) - Är crowtail dålig på Guppy? (Tyckte det var väldigt extremt på bilderna, vill bara ha lite som med kampfiskarna)

[Jens]
0

Oj, det var svåra frågor men jag svarar på det jag kan. 

Det är aldrig säkert att köpa från privatpersoner så där får man ta en risk. Sedan så är det olika till olika personer som definierar vad som är 'svenskodlade'. De i butiken i Kungsbacka är fina svenskodlade Guppy och jag köpte ett gäng utav dem för ett halvår sedan och de lever fint i akvariet och har fått sin första kull. Jag har ett gäng på 10-15 st yngel som jag hade gärna velat byta med någon i närheten så att det inte blir för mycket inavel.

Det där med solfjäderstjärt, crowntail som du tar upp får mig att tro att de korsade men att det är inte några problem med dem så länge de är framodlade med svenskodlade Guppy.

WolfFire93
0

Okej :D Då kanske vi kan byta gener med varandra senare, när jag vet att mina är säkra, men frågan är ju också om jag köper i djuraffären- hur nära besläktade de är. Jag gissade att det var svårt med att hitta bra linjer på den privata marknaden, funderar på att kontakta Svenska Guppy förbundet. Tyckte crowtail inte hade så mycket fena emellan strålarna, så frågan är hur bra dem simmar… Gillar inte trekantsfena/slöj för det är jobbigt för fisken.

[Jens]
0

Absolut så kan vi byta och jag har också tänkt på det där med hur nära besläktade de är. Ställ den frågan i butiken och se vad dom säger. Nu är det ju så att jag köpte mina för ett halvår sedan.

WolfFire93
1

Ska åka in i veckan :) kan fråga då :3

[Jens]
0

Toppen ! När mina börjar bli tillräckligt stora för att flyttas om intresse kvarstår så hör jag av mig.

WolfFire93
0

Ja.. XD men först måste jag ju: Köpa dem, kontrollera att de inte är sjuka, sedan behöver de para sig och släppa yngel, och så måste ynglerna växa lite X3 hehe Men jag har för mig att Guppy växer snabbt. :3

WolfFire93
0

Har du föresten någon bild på dina Guppy Jens? :) Jag ska försöka leta efter grundfärger:grå/ pink/ guld. Fenor: spadstjärtformat/ solfjäder /crowtail(ev.) /kanske en svagare triangel. Kanske dubbelsvärd :D Men det viktigaste är att ryggen är rak och att dem kan simma. Och det är ju viktigt att blanda blod ändå :3

[Jens]
0

De jag har är väldigt standard-utseende och inte något utöver det extra.

WolfFire93
0

Super :D (eller du kanske menar triangelsvans? :) jag får väll se senare :3)

atos
0

#1 Funderat på att skaffa Guppy, men blev lite kluven nu.

Du säger att det är en risk man får ta att köpa privat men att du har köpt svenskodlade på butik.

Fråga ett : Vem ska man lita på privatperson eller butik ? Läst i så många trådar här att man INTE ska lita på  personalen i butiker.

Fråga två: Kan man se om dom är Svenskodlade  (med bra gener) eller snabbodlade

(med dåliga gener)  på något sätt?

Fråga tre:  Hur länge ungefär lever dom?

atos
0

En fundering till: Hur många" generationer" måste man avla fram för att få en bra stam ?

[Jens]
0

Vad jag menar att det finns en risk att köpa från privatpersoner är att de inte vet vad som är svenskodlat eller inte. Sedan är det ju så att alla butiker inte har okunnig personal för det finns de som är duktiga eller att man som t ex jag utifrån hjälper dem att bli bättre.

Bra gener? Det är svårt att säga men jag som är en gammal räv minns ju hur de såg ut förr och jag utgår från den kunskapen och sedan kroppsformen men det betyder inte att jag är expert för då hade jag nog varit mer aktiv i guppysällskapet där jag är medlem. Wolfire93 var inne att man kan titta lite på rakryggade, inte smala men även också så ska de vara stora. Mina Guppy är oftast dubbelt så stora som de man köper även om de är unga honor.

Mina Guppy lever cirka två år. 🙂 Titta gärna på bilder från förr på Guppy så får man lite riktlinjer på vad man ska titta efter.

atos
0

#12   OK jag är me, här uppe i norr finns det bara två bra affärer och bägge är i Luleå en bit dit.

Så ett råd då är rakryggade , stora , ev varifrån dom kommer.

Ja men två år är väl rätt ok.

Jag får kolla runt lite från förr då.

[Jens]
0

Det är så synd att jag inte sparade mina fiskböcker från förr. Det hade varit lättare att visa dig då. Jag kan visserligen ta på de som jag har idag.

atos
0

Men gör gärna det……🙂

[Jens]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För ett ögonblick så glömde jag bort att det är nästan omöjligt att ta en bild på en Guppy och speciellt med en mobil och det var det enda jag hade ikväll. Orkade inte ta fram systemkameran men kan göra det imorgon. Denna bild är suddig och eländig men det är en hona som är 3 cm stor men gul stjärt. Man kan ana det i alla fall. Hoppas jag får tag i bättre bilder =)

atos
0

Nä men man ser ju   i stort hur formen är på dom. Tack

Kollat runt lite på nätet, det lutar att det blir några Guppy.

Är det stor risk tror du man får sjukdomar av dom i karet. Själv tror jag inte det.

Man får åka runt någon dag framöver och köpa en här och en där .

[Jens]
0

Nej men det viktigaste är att du koppar in dem med mycket lååång tid!

atos
1

Brukar ge det 1,5 till 2 tim hoppas det räcker eller ska man ge Guppy mera tid?

WolfFire93
0

Här är en super bra sida om man vill veta mer om Guppy :3 http://www.guppys.se/index.html Det finns en sjukdom som är svår att få bort som en av mina kompisar fick av sina Guppy de köpte på zoomässan. Zoohörnet köper från ett annat ställe och värkar vara rena. Men det viktiga med privatpersoner är nog att kolla upp vart de skaffade dem, hur länge som dem har haft dem och hur fiskarna ser ut. På hemsidan(guppy.se) så står det vad man ska kolla efter, det ska jag försöka med denna gången och hoppas på att det går bra ;) Några stödsaker är som sagt: Raka fiskar, tjocka(inte mager), inte hängande/ihopklibbade fenor(de ska vara livliga), och inga "hårstrån" i analen på någon. <3

atos
0

#20 Tack för upplysningen.

Ska kolla sidan nu.

WolfFire93
0
[Jens]
0

#20 Bra beskrivning Wolfire93 !

#19 Atos, det var det jag var ute efter för jag brukar ge mina Guppy 2 timmar för att magpartiet ska vänja sig vid vattnet för de har känsliga magar. Jag brukar också släcka akvariet för att inte stressa dem när de ser de andra fiskarna i akvariet utan ge dem ett lugn när processen pågår.