Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 1129 ggr
MsNattiz
2015-12-31 17:28
0

alger?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad är det för något som satt sig på mina växter? Dom kom under loppet av några få timmar och nu är dom på varje blad, små och "maskrostuss-liknande" . Vad beror dom på och hur får jag bort det?

mimåne
2015-12-31 20:53
0

Jag surfar från mobilen och ser därför bilden mycket dåligt, så jag kan inte se några alger men enligt din beskrivning om de tussliknande algerna så skulle jag gissa på att det är tofsalger. Däremot så brukar de inte vara särskilt snabbväxande. Vilken färg är dina alger? Torfsalger är svarta.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

MsNattiz
2015-12-31 22:23
0

Nej tofsalger är det inte. Dom vet jag hur dom ser ut. De här är mikroskopiska och sitter över hela bladen, genomskinliga och ser ut som små sånadär fjun man kan blåsa från maskrosor. Växterna är nyplanterade, har bara varit i akvariet i en vecka, dessa "alger" uppkom bara någon timme efter att jag la i växtnäring tidigare idag..

Lilolizeit
2015-12-31 22:39
0

Skulle gissa på att de e hydror du fått i akvariet. Kallas även sötvattenspolyper. Hydror är nässeldjur som man kan få i akvariet från bland annat viltfångat foder. De är alltså levande, å behöver levande föda/plankton för att överleva, så de dör vanligtvis efter ett par dagar/en vecka. Jag har haft dessa flera gånger i mina akvarium.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

MsNattiz
2015-12-31 23:00
0

Ja där satt du huvudet på spiken lilolizeit. efter googlande så stämmer allt in, det är alltså hydror! Så underligt hur jag kan ha fått dom, har inget levande i burken, aldrig utfodrat. Har enbart växter. Kanske hängde med från affären förra veckan. Fast då borde dom ju redan svält ihjäl vid det här laget..