Cyano?
Jag har fått nån grön gegga som växer på mina växter. Det luktar lite otrevligt och inte som alger och jag funderar på om det är Cyano. Har plockat bort en hel del som var i flytormbunkarna men det verkar sprida sig. Någon som vet hur man blir av med det? Det är ett 180 liters som varit igång ett halvår.
Ser ut och låter som cyano. Absolut enklaste sättet att bli av med det:
1. Sätt in aktivt kol i ditt filter.
2. Mörklägg i 3 dygn, och då menar jag inte bara att släcka lyset utan även vira in akvariet i svart sopsäck eller något annat som inte släpper in ljus.
3. Klart! Släng kolet då det är förverkat.
Cyanon kan dock komma tillbaka igen ifall du inte identifierar orsaken till att du fick det och åtgärdar detta. Men ibland får man cyano utan synbar anledning. Jag fick det en gång och behandlade som ovan. Det försvann och har inte kommit tillbaka.
Jag har också haft cyano i flera omgångar. För mycket mat och/eller för många ljustimmar är troligaste orsaken. Cyano gillar stillastående vatten så jag fick det bland mina musselblommor till att börja med. Mer fart på vattnet hjälper till.
Jag sänkte ljustimmarna väsentligt, matade mindre och tillsatte medel mot cyano enligt anvisningarna på flaskan. Jag kastade också alla växter som var angripna och torkade av rutorna. Det hjälpte med : )
Tack snälla för svaren! Tur man har några dagar ledigt och kan ta tag i problemet 😀
Göder du med växtnäring? Obalans mellan nitrat/fosfat kan också leda till cyano. Hade också detta helvete men fick tillslut göra en hel omstart och nu sitter det på nått enstaka ställe men sprider sig inte.
Ska tillägga att du inte behöver slänga några växter eller skrapa om du använder min metod. Cyanon släpper taget och sugs upp av filtret och fastnar i kolet 🙂
#4 jag har använt växtnäring lite sporadiskt. Senaste veckorna har jag gett mer regelbundet för att växterna sett lite ledsna ut. Köpte jbls näringskulor samt en flytande. Hade geggan i flytormbunkarna innan. #5 låter väldigt intressant med aktivt kol. Hur får man tag i det?
Aktivt kol finns i vilken djurbutik som helst.
#7 Toppen, tack!