Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 1294 ggr
byggarn30
0

Tofsalger

Jag tror jag har råkat ut för brunalger. Vad göra?

byggarn30
0

Fel. Det var tofsalger…

Lillyrod
0

Tofsalger är svåra att bli av med. De sätter sig oftast på inredning eller långsamt växande växter. Regelbundna vattenbyten brukar hålla dem i schack. Att undvika övermatning likaså. Jag brukar bara nypa bort drabbade blad på växterna och stenarna skurar jag av med kökssvamp eller diskborste. Det ska vara nya redskap då så de inte är använda med diskmedel eller dylikt : )

mimåne
1

Skaffa rejält med nya snabbväxande växter

Medarbetare på akvariefisk ifokus

byggarn30
0

Förslag på växter mimåne?

[raichu]
1

Siamesiska algätare äter tofsisar, har du ett mindre akvarium kanske ett gäng amanoräkor skulle vara en bra ide. 😎

mimåne
1

Hygrophila polysperma, rotala rotundifolia, vattenpest, hornsärv.. Ja, det finns många fler bra alternativ. Kvällen är lite för sen för att min hjärna ska kunna ta fram alla tips jag egentligen velat men använder du sökfunktionen här på sajten så är jag säker på att du hittar minst alla arter jag velat tipsa om🙂

Medarbetare på akvariefisk ifokus

byggarn30
0

Tack allihop. mimåne, säljer du växter?

Luis_felipe
1

Jag har haft detta problem på en rätt extrem nivå i mitt 450L. Jag hade på ALLA växter, rötter, alla sidor av glaset från botten till toppen, pumpen och doppvärmaren vart så dränkt av algerna att den slutade fungera helt.

Jag löste det genom att sänka mina ljustimmar från 10h till 9h, kasta ALLA växter som var angripna och sen proppa karet med galört och vallisneria. Med proppa så menar jag att ca 50% av karet bestod av de 2 växterna, mestadels galört (mycket snabbväxande). Jag började sen använda Easy Life - Happy Carbo (tror jag den heter) och Easy Life - Happy Plant som jag doserade efter anvisningar, detta i kombination med 6st Siameser och vattenbyten 1-2 gånger i veckan där jag skrapade bort alger från rutan och sög upp dem med slang för att få ur dem ur karet. Med denna metod så tog det ca 4 veckor att bli av med allt om jag inte minns fel.

Se även till att du inte har direkt soljus mot akvariet då detta lätt ger algproblem :) Det var just det som var orsaken i mitt fall…