Mina Axolotl-bebisar
Idag fick jag världens bästa födelsedagspresent av min man! "Vi ska åka och hämta hem två av Lilos Axolotl-bebisar till dig" berättade han när vi satt och åt frukost. Vilken överraskning! Jag har ju följt de små sen de var ägg och längtat efter att de ska bli så stora att jag ev. kunde köpa två av dem. Efter att ha flyttat över mina guppys och ancistrusar i makens kar och gjort ett kallt vattenbyte bar det iväg. (Sanden hade jag blivit tillsagd att ta ur karet tidigare i veckan för att förbereda inför ev blivande Axisar framöver ;)). Först ett stopp för att köpa lite nya växter och fryst Axolotlmat och sen till Lilo där två små sötnosar låg i och väntade på mig. Efter en trevlig pratstund och en titt på mamman och pappan till mina nya bebisar åkte vi hem för att fixa karet. Jag är rätt nöjd med hur det blev. Svårt att få det mysigt utan sand tycker jag men det är ju ett måste trots allt. Man vill ju inte att bebisarna ska få förstoppning.
Åh är bebisarna så små ?? Så söta ❤️
Medarbetare på Chinese crested ifokus.
Jag har inte kommit på vad de ska heta än. Får se lite vilka personligheter de har först :) Det jag har märkt är iaf att den ljusa är som Lilo sa väldigt social och orädd. Modig liten en som utforskar nya hemmet. Viltisen är lite blyg och försiktig och ett tag försvann h*n helt så jag blev riktigt orolig. :/ Sen helt plötsligt simmade han fram och vågade sig runt lite grann. På upptäcksfärd:
Grattis till de otroligt söta tillskotten :D
Gud, avis! 😍
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
#4 Ja de är pyttesmå och hur söta som helst! :) #7 Tack så mycket! :)
#9 Ja jag är överlycklig över att äntligen ha blivit Axolotlägare :D
#11 Med all rätt, ska bli kul att följa dessa sötnosar! ❤️
Kul att allt gick så bra! :) Akvariet blev super fint!
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Vilken härlig överraskning och fin present! Grattis i efterskott
Akvariet ser superfint ut, stort grattis till de nya familjemedlemmarna! :)
En fråga. Nu när de är så pass små så är karet tillräckligt stort men är den även det när de är vuxna?
Tack så mycket allihop! :) #16 Nej mitt 63liters kommer bli alldeles för litet för dem när dom är vuxna. Men just nu är dom så pyttesmå så jag vill inte ha ett större för tillfället. Det kommer dock bli ett stort kar framöver när dom växer på sig :) Kikar runt på 150x50x50 kar på Blocket med jämna mellanrum så når rätt dyker upp så :)
#18 Runt 15 år. Finns nån som blivit 25 i ett labb någon stans..
Åhh herregud! 15 år… ja då blir man verkligen fäst vid dem!!
Haha, japp. :)
följer!:)
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
Väldigt fint nytt hem de fick. Lycka till med sötnosarna! <3
#20 Jag hoppas att jag får ha dom hos mig så länge ♥ :) #22 Kul! Ska försöka uppdatera så ofta det går :) #23 Tack! :) #24 Va snällt sagt :) Tack! Fler bilder kommer!
Idag har jag introducerat en matskål till mina axisar. Maten virvlade ju runt i hela karet igår så testade om det kunde funka. Det gjorde det faktiskt! Viltisen hittade maten relativt snabbt medan lilla rosa simmade omkring i karet och utforskade (letade efter maten?) Innan h*n hittade maten. Finns kanske maten i trädet? undrar lilla rosa ;)
Finingarna! 😍 Va duktiga dom är!
Vildarna här hemma får fortfarande nöja sig med mat från botten. 😃
Vad är det ni matar som stannar i skålen? Ser toppen ut! :)
#28 Jaa jätteduktiga :) Svårt va det att komma på hur dom skulle ta sig upp för kanten men till slut blev det svanhopp rakt i ;) #29 Det är upptinad fryst artemia. Sprutas ut i matskålen med en liten plastspruta och ligger kvar :)
Har dom fått några namn än då? 🙂
#31 Haha skrev precis i din tråd. Klurar fortfarande ;)
Haha, ja såg det, vi är lite i o-sync. 😃
Yin och Yang? 🤪
Bleikur´var bättre ;D
Hmm ja som sagt. Min man #37 tycker att Lilla rosa ska heta Bleikúr vilket betyder blek/ljus på Isländska. Ska vi köra en liten omröstning då kanske? Korinth - för att h*n har små svarta korintögon :) Bleikúr - som betyder blek/ljus på Isländska :) Vad tycker ni? :)
Korinth - för att h*n har små svarta korintögon :)
I
Bleikúr - som betyder blek/ljus på Isländska :)
I
röstar på korinth,det var finast:3
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
korinth tycker jag är finast :)
Tycker Vilding och Bleikúr låter fint ihop :)
Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…
Gud så söta! Jag tycker att Bleikúr är finast! :)
-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-
Korinth är vackert! Lycka till med de små! Det är nästan så man blir sugen att skaffa själv! ^^
Korinth tycker jag smälter fint i munnen :)
Medarbetare på akvariefisk ifokus

Jag röstar för Bleikúr!☝️
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
Jag röstar på Bleikúr jag med. ^^ Känns lite vikingaaktigt och vilding likaså. :)
Jag röstar på Korinth! :)
Hmm nu blev det ju lite svårt.. Vilding och Bleikúr.. Vilding och Korinth.. Jag håller faktiskt med #42 att Vilding och Bleikúr låter bra ihop och som #47 säger att de båda låter vikingaaktiga. :) Korinth låter sötare dock och passar söta lilla rosa :) Just nu är det 50/50. Fler röster och motivationer? :)
#49 Du måste helt enkelt köpa en tredje bebis. ☝️
#49 Haha ja det kanske är lättare än att välja ;)
#51 Det tycker jag allt! 😉 Vilding, Bleikúr och Korinth. ^^
Eller stryka Vilding och göra honom till en Korinth kanske.. Nej, jag tror helt och hållet på en tredje bebis! :)
Den ljusa kanske ska få namnet Bleikúr som din man röstade på - det var ju trots allt hans gulliga initiativ/present som gjort att de är hos er idag
Oj va svårt det är med namn. Jag gillar ju båda förslagen..
Korinth håller jag med om är väldigt sött, men som andra skrivit så passar vilding och Bleikúr väldigt bra ihop..
Nu var jag inte till någon hjälp alls. haha
Alternativt en till då. 😉
#53 Tack! Den motivationen avgjorde saken! Klart jag döper h*n till Bleikúr eftersom det trots allt som du säger var min man som ordnade så jag äntligen fick mina axisar! :) ♥ Då är det bestämt! Vilding och Bleikúr! :D Och #54 om jag framöver råkar bli med en till liten så får den såklart heta Korinth! ;D Pjuh skönt att släppa det med namn nu. Världens stress haha! ;)
#55 Haha, ja skönt att det är klart. :) Då får du nog lägga upp nya presentations bilder med namn 😍
#55 Det blir han säkert glad och stolt över
Vilka fina namn det blev ;)
Sötnosarna!
Så söta! :D Bleikur har en otroligt vacker färg! Jag kunde inte bestämma om Korinth eller Bleikur var finast men vad bra att ni bestämt nu! Kan du inte filma dom någon dag? Vore kul :) Och jag ser gärna mer bilder på akvariet, såg så fint ut!
Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕
Perfekt! :) Så fina dom är och fina bilder på båda två. :)
#62 Ja dom är underbara :D Gillar också färgen på Bleikúr och det ska bli intressant att se hur h*n kommer se ut framöver :) Jag ska försöka lägga upp film nån dag. Måste bara fixa ett Youtubekonto och lite så. Bilder påakvariet kommer här nedan iaf :) #63 Tack så mycket :) Här kommer några bilder på akvariet. Möblerade om lite idag och tog bort kalkstenen som tog lite för mycket plats. Vänstra sidan under pumpen är deras favoritplats. Antingen i hörnet bak eller i/på/under sötvattenstången :) Just nu har dom fått mat, därav sprutan ;)
Väldigt fint inrett Axolotten! Får mig att tänka på ett hem för hamstrar fast nu under vatten. Vet inte varför jag tänker så men det känns mer ombonat än ett hem för fiskar och det gillar jag för det är ju ändå ett hem för axolotlar.
Namnvalet till dem blev ju superb i slutändan! 🙂
Här måste jag ju tassa lite :P
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Tack Jens! :) Jag försökte få det lite ombonat faktiskt eftersom jag inte har något bottensubstrat. Det blir lätt lite sterilt annars. Men jag längtar lite tills de växer till sig och jag kan använda fin sand och plantera lite fler växter! ;) Vattenhamstrar kanske vore ett nytt namn för axisarna ;)
Hej! Vilding & Bleikúr
#72 Haha ja kvällsgympa mår man bra av! 😂
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Nu har jag äntligen en film på sötisarna att visa er! (Resten av familjen kollade på Transformers om ni undrar vad som låter i bakgrunden ;)) De växer så det knakar och blir större för varje dag! Jättekul att se. :) Idag fick dom prova röda mygglarver och mums va gott det var :)
Vilding och Bleikúr växer så det knakar. :) Det är riktigt kul att se vilka nya saker de lär sig. Båda, fast då speciellt Vilding har upptäckt att man kan klättra väldigt bra nu när bakbenen har växt ut mer. Han klättrar på stenar, växter och t o m upp i mitt rotträd :) Termometern och glasrutorna är också kul att klättra uppför (Hur lyckas dom med det? Spiderman?? :)) Här har Vilding klättrat upp i en av Javaormbunkarna :)
Haha vilken charmknutte! En riktig klätterapa!😂
Idag provade jag att ge busarna små daggmaskar! :) Jag grävde fram maskarna ute i våra buskar. Jag tog den medi handen, vilket är väldigt stort för den med seriös maskfobi som hoppade mellan maskar på vägen i regnet som liten för att de var så obehagliga! Haha Sen var jag tvungen att klippa itu masken som var för stor. Uschuschusch vad det gjorde ont i hjärtat :( Det kommer jag inte göra om. När jag väl fått ner maskdelarna (:/) i karet så var inte axisarna så intresserade först. Tog då en pincett och höll en bit framför Vilding som slukade masken men verkade bli lite överraskad och spottade ut den igen. Ett till försök att lägga den framför nosen på honom var mer lyckat. Slurp sa de så va den uppäten. Provade framför Bleikúr också men hen simmade över den bara. Provade med Vilding igen och slurp så va den borta. Ok ut och leta ny MINDRE mask till Bleikúr och släppa ner framför nosen. Slurp sa det då också och hen åt med god aptit :) Så för att slippa få ont i hjärtat kommer jag leta smååå maskar att ge dom. Kommer nog börja med en maskodling också för enkelhetens skull. Men de kommer fortfarande också få artemia och röda mygglarver. Här är Vilding med en mask i munnen :)
Kul att dom åt det nu. Hoppas dom äter frysfodret efter mask-provsmakningen bara. :)
#80 Glömde skriva att de efter maskprovsmakningen fick röda mygglarver som slank ner fort som bara den :) Så det verkar inte va något problem än så länge.
#82 Va bra. :)
Tänkte göra en liten bildserie om hur det brukar se ut vid middagsdags här hemma. I Axolotl-karet alltså hihi ;) Jag använder mig av ett snappsglas när jag ska få ner den frysta artemian/röda mygglarverna på botten. I med iskuben och ner på botten i glaset. Så fort glaset åker i är det alltid Vilding som är framme först och cirklar runt som en liten haj runt sitt byte :)
Sötnosarna. 😍
Jisses vilken respekt de har, mina äter som om det vore deras sista måltid, strunt samma om ett syskon slinker ner. Riktiga vildar. haha.
Dock börjar dom bli duktiga på att ta mat från handen. 🙂
#89 Ja alltså så fort dom nuddar varandra så blir det som en stöt och båda simmar snabbt iväg. Inte ofta dom är på samma ställe. Är dina det? Ska försöka att mata med handen jag me. Gulligt ju! :)
Det händer flera gånger att de ligger i axolotl-hög. Speciellt när de är riktigt mätta. Sen får dom precis som du säger - som en stöt och alla simmar åt olika håll.
Dom har verkligen vuxit en hel del redan! :)
#94 Ok det kanske blir så för att de är flera. Mina har aldrig legat bredvid varandra. #95 Jaa de växer riktigt fort! :) ♥
Jo visst kan man se de små fräknarna. Super sött. :)
Gringos fräknar kommer och går lite..
hur stora skulle du säga att dina är nu, här hemma tror jag dom är 7-8cm nu, skulle vara intressant och se om våra håller samma tempo. :)
Oj, det går fort framåt!
#102 Ja verkligen! :)
Lite uppdatering igen! Både Vilding och Bleikúr börjar bli mer medvetna om det som händer runt akvariet. Rör man sig nära rutan så tittar dom dit och tittar man ner på dom uppifrån så kikar dom upp på en. :) Bleikúr har suttit uppe vid ytan på växter några gånger och stoppar man ner fingret så simmar hon upp och buffar på en som om hon vill säga hej ♥ Samma sak med båda om man stoppar ner handen och håller fram fingret framför dom. Då knatar dom fram och buffar en och hälsar :) Så himla sött och jättekul när man får respons från dom. :) Idag fick jag ge dom daggmask med handen också som dom slukar med god aptit. Det blir mycket grävandes ute i buskarna nu. Grannarna tror väl att jag blivit tokig! ;D Verkar som vi har ett aluminiumakvarium på gång också. En på Blocket som bor ii nästan samma område som vi. Det är hela 125x50 cm också vilket är toppen. Hon måste bara bli av med sina sköldpaddor först innan vi kan köpa loss det. Hoppas på snart, men det verkar inte va det lättaste att omplacera.. nån som vet några i Sthlm som tar emot sköldpaddor? :) Det va lite om vad som händer just nu :) Här kommer en bild på Vilding som poserar vackert för kameran :)
Vad sött att de kommer och hälsar! Det är något speciellt med banden mellan djur och människa…
#105 Ja det är verkligen något speciellt ♥ De var mer som fiskar förut när dom var mindre men nu börjar de bli mer "ödleaktiga" i beteendet. Eller svårt att förklara men de börjar få mera personligheter eller hur man ska säga. Mer medvetna helt enkelt :) De har blivit lite mer orädda för varandra nu också. Har sett dom knata lite tillsammans. Och pussats lite också ;) Men vila gör de gärna för sig själva fortfarande :)
Mätte Bleikúr idag och hen är redan 9,5 cm! De växer verkligen 1 cm i veckan! :o De är mycket mer aktiva och simmar runt i karet ..och letar mask ;) Verkligen dags för ett större akvarium nu. Tjejen som säljer akvariumet vi ska köpa har lagt ut en bortskänkesannons på blocket nu med sina sköldpaddor. Någon som vill ta hand om dom kanske? :) Så vi kan få köpa karet någon gång.. Längtar efter att få inreda och fixa! :)
Sötnosarna växer och frodas här hemma. :) Eftersom dom älskar daggmask så mycket har jag nu ordnat upp en egen maskfarm i köket! Köpte Samla plastlådor i olika storlekar från IKEA. Borrade lite lufthål och dräneringshål och fyllde ena lådan med löv, jord och tidninspapper. I med lilla lådan i stora och på med locket. Vi vavute i skogen och grävde hela familjen efter mask och hittade en hel drös. :) Så nu har mina små axisar en evig tillgång till mask :) Jag har fått klappa Vilding nu också när han har hälsat/smakat på mitt finger. Så gulligt :) ♥ Bleikúr å andra sidan har blivit lite blygare och gömmer sig mer. Vet inte vad det beror på.. Vilding är väldigt nyfiken och kommer fram ofta och simmar runt.
Duktig du är! 🙂
#99 Har sett dina trådar och bläddrat förbi lite sporadiskt men nu tog jag mig tid att läsa mera noggrant. Vilka små charmtroll!
Jag är personligen barnsligt förtjust i små grodor och har så varit sedan barnsben, men det här var ju nästan snäppet "värre"😃
Hur söta som helst och vilka "ansiktsuttryck", om man kan uttrycka sig så. Jag har 0 koll vad det gäller Axolotl, men jag tycker ändå att det syns att de mår bra.
#109 Ibland så! ;) #110 Vad kul att du tog dig tid att kolla igenom min tråd :) De är verkligen jättehärliga mina små axisar :) Charmtroll som du skrev. De är mycket roligare än grodor måste jag ändå påstå med sina ansiktsuttryck och personligheter ;) Här hemma väntar jag fortfarande på karet. Verkar inte som säljaren blir av med sina sköldisar.. :( Letar på Blocket nu varje ledig minut efter ett aluakvarium med ställning. Kan tänka mig ett mindre som kan bytas ut framöver faktiskt. Men lite lågt med utbudet just nu.. :/
Har du kollat fb-sidorna? Vet t.ex. att det är en på akvarist köp/sälj som säljer ett ramakvarium 120x50x50 med ställning för 500:-, dock utan täckglas och ramp men det kan man säkert fixa på annat håll :) Finns i stockholm tror jag.
#112 Tack för tipset! Är inte så aktiv på FB men har nu bett om att få bli medlem på akvarist köp/sälj och ska kolla där :)Täckglas vill jag inte ha på hela iaf och ramp är inte ett måste ändå :)
Tack igen för tipset tlundegard! Imorgon ska vi åka och hämta akvariet! :D Lite nytt om axisarna också! Igår och idag har Bleikúr simmat/klättrat upp och ställt sig i min hand och sniffat lite på sin mamma :) ♥ Så härlig känsla att få gensvar från dom! Och dom blir bara sötare och sötare också. Bleikúr växer så det knakar och är rätt mycket större än Vilding nu. Vilding växer på hen också men inte lika snabbt. Ska bli så kul att fixa nya karet. Är ledig i helgen också så då ska det handlas sand och fixas! :D
Kul att det fanns kvar! :) hoppas på bilder från uppstarten av det ;)
Jädrar vad fort dom växer O.O
#115 Jaa jag är så himla tacksam för tipset! Självklart blir det en tråd om uppstarten också! :) #116 Ja visst gör dom! :) 1 cm i veckan och speciellt Bleikúr väldigt mycket på bredden också :)
Härligt att de är så sociala och nyfikna att de söker direktkontakt. Väldigt charmigt beteende!
#118 Ja det är jättekul! Vilding har också vågat sig upp i handen nu :) ♥ Dom är som små hundar :D Nu är akvariet hemma hos oss äntligen! Det blev dock till slut det från tjejen med sköldpaddorna. Vi skulle precis åka och hämta det andra på andra sidan stan när hon hörde av sig och sa att hon hittat ett hem åt sköldisarna. Så då tog vi det såklart. Närmare och med ramp, pump och täckglas. Ny tråd kommer startas om nya projektet men här kommer en bild på karet sålänge. 312,5 liter är det på räknade jag ut.
Blev där någon ny tråd? 😃
Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat.