Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 3782 ggr
[Jens]
0

Babbeltråden #12

Här babblas det på för fullt och det är dags för en ny!

Kom ihåg att skivreglerna gäller här också.

Här är en länk till förra tråden: http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/5634b6758e0e740520000549-babbeltraden-11

Mysan_
0

Hur mår ni idag? 🙂

surikatflicka
0

Ja, bara bra, bortsett från sprickan i handleden, borde egentligen byta vatten nu, men orkar faktiskt inte. Du då?

Om jag inte svarat på något i en tråd får du gärna skicka iväg ett PMGlad

Maleficum
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Detta är Fjants reaktion på de nya familjemedlemmarna.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

surikatflicka
0

Hihi, han orkade inte ens ge en reaktion:)

Mysan_
0

#2 Ajdå, det måste göra väldigt ont. Jag mår väl någonstans där emellan, både väldigt bra och mindre bra saker som har hänt/händer nu. Är lite snuvig och har världens hosta också. Men det ska bli skönt att vara ledig enda fram till tisdag. 🙂

mimåne
0

Jag såg bilden på fåglarna i förra babbeltråden Maleficum, så fina de var! Riktigt gulliga :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Draken
0

Fullt ös medvetslös är som det är här hemma nu. 3½ vecka kvar till jul, och  det är mycket planering (julklappar, julmat, uppvisningar i skolan och så ska man h9inna med jobbet också 😓 )

Men men, det blir bra när det är över, och allt faller tillbaka i normala gängor igen  😃

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

KatarinaSt
1

Här doftar det nybakade lussebullar 🙂. Alla påsar i frysen förutom en som ska ätas upp imorgon. Köket i godkänt skick så man i alla fall kommer åt att koka kaffe till frukosten.

Maleficum
0

Åhh, lussebullar! Det enda jag tycker om denna årstid är lussebullarna! Eller snarare saffranen, brukar göra saffransglass istället speciellt när jag inte åt gluten.

Har bara överfullt i frysen så kan inte göra ny glass på ett tag :(

mimåne
0

Och jag är inte alls förtjust i saffran eller lussebullar 😛

Maleficum
1

Som mina föräldrar då :P De gillar inte alls saffran (till min och brorsans stora glädje för blev alltid mer bullar till oss!)

[Jens]
0

Jag älskar saffransbullar. Det ska vara saffran i dem och riktigt gula ska de vara. Mums.

surikatflicka
0

När vi ändå pratar om saffran:paella, namnam!

surikatflicka
0

God natt allihopa!

Mysan_
0

Jag älskar lussekatter! Såna ska jag faktiskt baka på fredag.

surikatflicka
0

Idag är det första advent!

[Jens]
0

Är det någon som har upplevt stormen Gorm? Det sägs att den ska gå upp mot mina områden norra halland till natten så vi får se. Ännu är det lugnt här.

surikatflicka
0

Hoppas att min farmor och min farfar som bor norr om halmstad inte utsätts för hårt. Nu saknas det bara snö så är det jul.

Maleficum
0

Så härligt att vakna till mysigt fågelkvitter igen!

surikatflicka
0

Dina fåglar är ju verkligen bedårande!

Mysan_
0

#17 Nej, men bor lite högre upp (Hälsingland). Vet någon om den kommer härja i hela landet eller bara längre ner? Hit är den inte välkommen i alla fall…

[Jens]
0

Stormen kommer bara härja i södra sverige

Mysan_
0

Glad advent på er förresten! Har ni tänt första ljuset än? Jag tjuvstartade igår och i fredags.. Fy! Men det är mysigt med ett tänt ljus till maten, även om det är fusk.

Lillyrod
0

Lugnt väder här än så länge och det pendlar mellan moln och sol. Jag vill inte heller ha nån storm.

surikatflicka
0

Idag ska här bakas lussebullar!

Mysan_
0

#22 Då hade jag tur. Hoppas det går bra för er i södra Sverige i alla fall.

[Jens]
0

Stormen Gorm - Allra värst blir det i Skåne, Halland, Blekinge och Kalmar län!

Lillyrod
0

Inte Kalmar, inte Kalmar snälla!

mimåne
0

Här uppe i norrland står träden alldeles stilla idag. Jag har tänt första adventsljuset och ätit julskinka till frukost.

Draken
0

Hoppas inte Gorm bestämmer sig för att ta sig uppöver. Just nu är det lungt och stilla ute i varje fall. fast regnet droppar lite sakta utanför fönstret.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

surikatflicka
2

ElinvBorg
0

Men åh vad gott! Själv får man nöja sig med pepparkakor till glöggen :)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

surikatflicka
0

Tack! Fast det tog en väldig tid att göra.

Denna kommentar har tagits bort.
Lillyrod
0

Vad fina de blev. Undrar om jag hinner med att baka några nästa helg : )

Glögg var det ja. Har ju en flaska så det får bli lite ikväll.

[Jens]
0

Ahhh det ser sååå gott ut surikatflicka !! MUMS !!

surikatflicka
0

Tack:)

surikatflicka
0

Nu ska jag gå och byta vatten!

[Jens]
0

Håll dig inne ikväll Lillyrod. Det ser ut som stormen kommer påverka kalmar . Det låter som det ska nå hela vägen upp till där jag bor (utanför Kungsbacka).

Lillyrod
0

Det beror på vilken prognos man tittar på. Enligt vissa viker den av åt kronobergs län. Blåser gör det nu men inte värre än i fredags. Då tyckte jag det tog i ordentligt här. 

Jag lovar att jag inte går ut mer ikväll ; )

[Jens]
0

Ja, man ska inte alltid lita på en källa och jag hoppas verkligen inte att det blir värre för det är inget man önskar.

Lillyrod
0

Nej fy. Jag som ska över bryggan i morgon bitti. Hoppas det lugnar sig i natt som de säger.

Mysan_
0

Gott med lussebullar! Har bara pepparkakor hemma men ska baka lussebullar också till veckan.

Lilolizeit
0

Hmm undrar hur familjen har de på Gotland iom stormen. Får ringa å kolla..

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[Jens]
0

Ja, jag har hört att både öland och gotland kan påverkas så det kan vara bra att slå en signal.

[Jens]
0

Kolla nyheterna nu så får ni veta mer om stormen Gorm….

Lillyrod
0

Det verkar som om Skåne och Halland kommer att drabbas värst. Tror de nu iallafall. Lugnt här än så länge.

Lilolizeit
0

Klass 2 varning på Gotland. Båten inställd så min bror kommer inte hem..

surikatflicka
0

Idag har en otto smakat vitkål för första gången!

[Jens]
0

Hmm, jag tycker dock att jag kommer klara mig och bor i norra halland men en liten bit in i landet så att säga.

Lojs
3

Inatt kom vi hem igen efter några underbara dagar på Dreamhack! Jag och maken är bland de äldre där, men det är skitkul varje gång!

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[Jens]
0

Va kul för dig Lojs. Har några i släkten som brukar åka dit också. =)

Lillyrod
0

Jag läste för en stund sen att det varit ovanligt mycket stölder på Dreamhack i år. Hoppas ni klarade er från det : )

surikatflicka
0

Mums med vitkål tycker ottosarna!

Lillyrod
0

Visst är det gott 😉

[Jens]
0

Det måste jag prova någon gång, alltså vitkål.

mimåne
0

Jag gillar också vitkål 🙂

Lillyrod
1

Nu börjar det ta i lite här. Vinden alltså. Tror inte jag litar på min gamla klockradio för väckning om strömmen går. Bäst att ställa telefonen med.

Tänk om jag inte får nåt kaffe i morgon bitti!!  😭

[Jens]
0

Jag är väl dock inte så orolig att inte vakna imorgon för jag har en 'inbyggd klocka' i mig så jag lär vakna vid den tiden som jag brukar göra men att inte få kaffe.. Hrmpff! Det ogillas !!

surikatflicka
0

Godnatt!

Lojs
0

Mm, Dreamhack var jättekul!

#53 Jo, det är möjligt att det var ovanligt mycket stölder, hörde om det. Men vi klarade oss utan problem, det handlar ju bara om att vara försiktig. Vi plockade med oss datormössen och headseten om vi skulle någonstans båda två, men för det mesta stannade en vid datorerna eller så bad vi bordsgrannarna vakta. Och så lät vi såklart inget ligga framme som är lätt att plocka åt sig som telefon eller liknande. 
De stölder jag hörde om var när folk satt och sov och hade grejer bredvid sig, eller att de hade gått därifrån.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

mimåne
0

Hur gick det för er ni som blev drabbade av stormen, fick ni kaffe i morse?

Lillyrod
0

Jodå det blev kaffe. En kollega körde in i ett träd i morse och det är väldigt skräpigt överallt men annars lugnt nu.

mimåne
0

Hoppas det gick bra för din kollega.

[Jens]
0

Det var inga problem här. Blåste lite i en timme men sedan var det lugnt och inga strömavbrott. Vi klarade oss från stormen Gorm.

surikatflicka
0

Ottosarna tyckte det var så gott med vitkål att de åt upp allt!

surikatflicka
2

Lillyrod
0

De brukar få i sig nerverna på bladet med när det andra är slut. Det är lika poppis här : )

KakaC
0

Jens…fick upp något om att du sökte någon hög växt till ditt kar….men måste ha varit ett ganska gammalt inlägg? Iaf, fick du tag på någon fin väx som blev hög och inte någon som du ogillade????? 🤓

Maleficum
1

Ny börjar den bli färdig, kanten kommer bli guld när den är bränd (även om det såg fint ut med mörkbrunt också så ångra mig nästan att jag valde guld till det).

Bakgrunden blev som tur är precis som jag ville ha den, svårt att veta hur det blir när man blandar till egen färg eftersom färgerna kan se helt olika ut som pulver, tillblandat och sen bränt (tex så är de flesta rosa färgerna bruna i blött tillstånd).

[Jens]
1

#69. Jag försökte länge hitta något och försökte med flera olika valle men inte den jag sökte och till slut så fann jag jättevallesneria och är supernöjd. De är galet snygga.. Ska visa dig en bild.. den kommer här strax.

[Jens]
4

Här är en bild. Det täcker halva baksidan och hela sidan av akvariet och har nu spridit sig på framsidan av akvariet. Det växer otroligt mycket och ibland glömmer jag av att klippa av dem och de kan de vara 3 meter långa…. galet men underbart och fiskarna älskar det.

Lilolizeit
0

Så fint jens!

[Jens]
0

Tack Lilo =) Jag gillar när det är busigt tätt och det verkar mina fiskar också gilla ;))

Lilolizeit
1

Ja de förstår jag. Jag fick ju ta bort min gigantea pga det, axisarna måste ju få komma upp till ytan och ta luft..

[Jens]
1

Ja det kan man förstå. De måste de ju. Jag har ju snäckor men de hittar sina ställen ;)

KakaC
0

#72 Oh såå snyggt du har! Jag hade ett förslag annars…min favorit Hygrophila 'Siamensis 53B' ;)

[Jens]
0

Tack KakaC 🙂

Denna Hygrophila …. Tror du inte jag har den redan i akvariet? Är det inte denna? Jag är så dålig på namn. Jag vet vad jag köper men sedan är minnet inte riktigt i behåll och jag glömmer av namnet. 😉

Sedan om det inte skulle vara denna växt så är det knökfullt i akvariet så jag tror inte jag får plats med mer växter utan får dock vänta….

KakaC
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Nej den med större blad….den är så fin. Fick med ett litet skott och nu har jag tre och de växer o växer. 🤓

Lillyrod
1

Det är polysperma du har Jens 🙂

mimåne
2

Här faller det idag vackra rofyllda snöflingor från himlen. Sakta dalar de ner som bomullstussar. Snart ska jag och hunden ut på promenad och få flingorna i både håret och pälsen. Katten tycker det är mysigare att sitta inomhus och titta ut på spektaklet. Jag håller nog med honom.

[Jens]
1

Haha Lillyrod. Du ser knasen Jens kan inte så mycket =)

Lillyrod
1

Båda är hygrophila så arten är rätt ; )

[Jens]
1

KakaC, de ser ju jättefina ut… hmm.. får ha det i åtanke =)

surikatflicka
1

Nu ska jag gå och byta pump, det är så bra med bubbeltråden för om man skriver att man ska göra något här brukar det bli gjort:)

[Jens]
0

🙂surikatflicka

mimåne
0

Haha, smart knep surikatflicka!

surikatflicka
0

Yes, tack, knep á la surikatflicka, ibland behöver man lite press!

mimåne
0

Då prövar jag ditt knep nu surikatflicka.

Jag ska gå och laga middag!

surikatflicka
0

Lycka till! Nu förväntar vi att du ska lyckas;)

Lilolizeit
1

Min man kom precis hem från gymmet å ska laga middag, jag å sonen myser på soffan. livet är hårt ;)

surikatflicka
0

Jaa, stackars dig;)

mimåne
0

Jodå! Den är i ugnen nu och puttrar 🙂

surikatflicka
0

Vad duktig du e ;)

Maleficum
0

Antar att det funkar lite lika dant som när man ber någon annan komma ihåg något åt en så man själv ska ha lättare att minnas (funkar iallafall för mig).

Äntligen lyckats tömma och flytta benskåpet (hade mer ben än jag minns) och hitta på samma gång burken med formalin jag letat efter (hade gömt den bakom några av kranierna). Ska passa på att tvätta och ändra om lite och klura på nåt annat sett att förvara de ben som inte får plats i skåpet (istället för att låta de ligga i bajspåsar som många av dem gör nu :P).

Maleficum
0

Julafton har kommit tidigt trodde Fjant :P tråkigt för honom att det bara är förbjudna godsaker.

Lilolizeit
0

Oj vad en massa ben å skallar. vad gör du för spännande med dom?

Maleficum
0

Samlar på dem =P har gjort det i många år och har faktiskt en magister i Osteologi. Borde försöka ta tag i att katalogisera dem nu när jag ändå håller på att flytta runt dem (så jag får in vad det är (de jag kan bestämma) och vart de kommer ifrån (de jag minns) något jag tänkt länge att jag ska göra men aldrig tagit tag i.

Lilolizeit
0

Aha :)

Jo, jag älskar ju listor så jag hade definitivt katalogiserat dom! Om och om igen, förmodligen..

[Jens]
0

Maleficum, först så tänkte jag jösses ! Vad ska man ha det där till och det där huvudet är ju inte en älg utan något annat. Hur får man tag i sånt… men sedan när du berättar att du är osteolog så förklarar det saken bättre. Då borde detta vara rena julklappen för dig 😉

Maleficum
0

Alla ben är sånt jag samlat mig till (och min släkt vet hur bentokig jag är så har fått en hel del från dem också när de hittat det).

Skallen som ligger bredvid Fjant är faktiskt en unghäst (och den som ligger upp och ner är en älg med knasiga horn). Hästen (och en koskalle) är från Estland som jag hitta när vi var där på ridresa (låg ute i skogen där vi red) så dem fick följa med hem. Älgen är från Linköpings skogar som min bror hitta när han bodde där.

Har mest hittat benen som de är men har skeletterat några av dem själv när jag (eller brorsan) hittat något dött djur. (Har två stycken stormfåglar på skelettering som vi hitta döda i somras).

Har haft funderingar på att välja ut några benbitar att dekorera något av akvarierna med men har ännu inte kommit dit (mer en små ynkliga medeltida benbitar som legat i matjordslagret när jag varit med på utgrävningar).

Hells Angel
0

#79 Vad för sorts växt är det där? Jag har den också men vet ej namn på den. :c

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

ElinvBorg
0

Det är hygrophila polysperma :)

mimåne
0

Hells Angel, Hygrophila corymbosa / hygrophila corymbosa siamensis / hygrophila stricta. Kärt barn har många namn och ärligt talat vet jag inte 100% säkert vilket som är korrekt för just denna växt, men namnen tillhör alla varsin art som är nära besläktade.

ElinvBorg
1

Ser corymbosan ut så mimåne? Trodde den hade spetsiga blad och en brunare stam :)

ElinvBorg
0

Fel av mig, jag kollade på Jens bild. Får skylla på att jag är inne på mobilen och där syns inte bildspel ;)

mimåne
0

Någon av de artnamn jag nämnde ser ut som du beskriver, med enklaste kännetecknet brun/röd stam. Även med en lite annan förgrening än den vi ser på bilden i inlägg #79, men vem som är vem vet jag inte till 100%. Det är lite som de latinska namnen för de olika Vallisneria sorterna, lite röriga och säkerligen många felbenämningar som cirkulerar vilket gör det lite svårt att veta vad som stämmer och ej.

Maleficum
1

Blev inspirerad av alla bullbakare här så gjorde saffransglass idag :)

Lilolizeit
0

Gud så gott

Hells Angel
0

Saffransglass låter ju intressant cx

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

mimåne
0

På tal om glass, jag ska inte göra egen utan följa med sambon iväg och köpa favoritsorten. Lite lyx såhär en torsdagskväll :)

Maleficum
0

Supergott med saffransglass =) brukar ofta ha mörk chokladkross i dessutom! (Tycker saffran och choklad passar jättebra ihop, därför brukar jag ha choklad istället för russin i lussebullar).

Oliviahack
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Tror svenska djur har det rätt bra.. Detta är i USA förra veckan.

Oliviahack
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5

😭

Oliviahack
0

Har även en sjuk video att visa.. Man kan tro att jag spolar men jag har inte gjort nåt med videon..

https://www.facebook.com/olivia.hack.7/videos/10206760122055094/

Hells Angel
0

Men gud vilket hemsk video 0-0 Mina beter sig absolut aldrig så där!

Oliviahack
0

Det finns även en som sitter bak vid vattenflaskan, den såg inte frisk ut.

[Jens]
0

Man mår verkligen dåligt av att se sånt här. Man vet att sverige är bättre än många länder …. jag har vänner i Kanada och jag kan säga att de ligger i samma nivå som USA.

Februarias
0

Men näe fyy! usha, jag har sett en del hemskt från usa o kina. Djuren är stressade o sitter jättetrångt. Skithemskt verkligen!

Mysan_
0

#114 Var där katten i gallerburen hela tiden eller fick den komma ut? Usch!!

Draken
0

Jag har varit med i lite amerikanska akvarieforum, och alla har jättedåligt uppbyggd för sina fiskar.

De har inget bottensubstrat, inga växter förutom en plastväxt som bara är nersläppt, möjligen nån rot eller sten. Jag tyckte det var så hemskt att jag gick ur. Jag visade bilder på mina akvarium, och vilket liv det blev 😮Det gjorde jag aldrig om kan jag ju säga.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

mimåne
0

.. katten 😭

Rovfisk, tyckte de illa om dina akvarium?!

Lillyrod
0

Jag tycker de borde fått en riktig Aha-upplevelse av att se dina kar Rovfisk.

Februarias
0

Tyvärr har de både katter och hundar i små burar eller glasmontrar. Tråkigt Rovfisk, Håller med Lillyrod där! Dock är ju inte alla så hemska. Följer en snubbe på youtube (pecktec) som är mer vettig vad det gäller akvarium. (bland annat)

KatarinaSt
2

Haha.. Vi hade julbord på jobbet igår och idag verkar många väldans trötta. Klockan bara strax efter lunch och redan har mer än hälften gett upp och gått hem. Är sååå glad att jag höll mig nykter men det är ganska roligt att reta kollegorna. 😃

Maleficum
1

Ska väl följa tipset om att skriva här så man får sakerna gjort =P Måste fixa extraburken och ena karet samt rensa ut växter för i morgon ska jag iväg och hämta upp ett gäng guppies (och ge bort en del växter). sen måste jag städa undan i köket och plocka fram voljären för pappa ska komma i helgen (om det är bra uteväder) och fixa voljären och sen hjälpa till att planera klart köket (är ju bara nedre delen som är färdig, behöver beställa överskåp och planera vart de målade kakelplattorna ska sitta.

[Jens]
0

Hehe Maleficum, jag ser att du har fullt upp =)

Jag kommer rengöra pumpen i lilla karet imorgon och göra delvattensbyte i den lilla och den stora akvariet och sedan kommer jag träffa en medlem här IRL och göra en affär. På söndag kommer jag träffa en annan medlem här och göra en affär. Båda kommer bli bra naturligtvis men för övrigt kommer jag ta det lugnt.

Maleficum
0

Har fått halva köket fixat plockat ut växter och fixat extraburken. Sen kom Fjant och påminde att det faktiskt var matdags så han och fiskarna har fått sin mat och jag ska precis påbörja min.

ElinvBorg
0

Själv har jag precis ätit fläskfilé och klyftpotatis med en god sallad och sås och så ett glas vin på det ;)

[Jens]
0

Det låter ju himla gott Elinvborg. !

Lillyrod
0

Jag gör vattenbyten tillsammans med ett glas vin😃 Strax dags att fixa lite mat här med.

Maleficum
0

Har helt glömt bort att jag fick sms i morse om att mitt paket finns att hämta.

surikatflicka
0

ja då är det bara att snabba sig på till posten😉

Maleficum
0

Hade turen att det var skickat till bensinstationen (som har öppet till 20) och inte tobaksaffären (dit det brukar komma) som bara har öppet till 18 eller nåt sånt.

Maleficum
1

Har precis läst lite i svensk veterinär tidning och det visa  bara lite hur sjuka djurhållningsreglerna kan vara!

Vill man visa djur mer än 7 dagar per år måste man ha tillstånd för djurpark och följa deras speciella regler. Tex då visning av höns så ska de ha 50kvm inomhus och 100kvm utomhusutrymme för upp till 25 höns (enbart utöka med en höna ska utrymmet fördubblas!) och de ska ha tillgång till utrymme utom synhåll för besökare att då jämföra med lagen för burhöns där mått för en höna är 0,060kvm (alltså 1,5kvm för 25 höns). (apropå tidigare inlägg om djurhållning i olika länder)

Lillyrod
1

Sååå om ingen ser är det ok med trängsel? Det är helt galet.

Maleficum
0

Det verkar lite så.

Ska du visa dina kaniner tex så ska måtten vara följande 1 m²/djur dock minst 5 m². Den kortaste skyddade sidan ska vara minst 2 m. Däremot om du ska säsongsförvara dem (tex hålla dem i utrymme där du inte visar dem under vintern) gäller 0,5 m²/djur dock minst 1 m², höjd 1m.

För benfiskar gäller bla följande: I visningsutrymmen får akvariets volym aldrig understiga 40 liter och vattenytans storlek får inte vara mindre än 7 dm². Kortaste sidan och minsta höjden ska vara minst lika lång som aktuell fiskarts längd , dock minst 0,25 m. Längden på akvariet ska vara minst 4 gånger fiskens längd.

För övrigt gäller de vanliga L80 lagarna för akvariefiskar även djurparksfiskar. Kanske bra riktlinjer att fundera över själv med sina kar. (Gäller andra regler för broskfiskar).

surikatflicka
0

Aa, det är rätt sjukt att kortaste sidan bara behöver vara som fisken:(

Draken
0

#122 0ch #123  Vet inte om de direkt tyckte illa om dem, men det blev ett j***la liv för att jag hade så mycket onödiga saker i akvariumet (växter, sand, rötter, sten etc.) Det fanns ju ingen plats över åt fiskarna , så de for illa av den inskränkta platsen de fick att röra sig på 😮

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Lillyrod
1

Jaha. Fy på dig Rovfisk. Du vet väl att amerika med dess invånare alltid har rätt vad det än handlar om?

Draken
1

Ja, jag är en hemsk människa, som skränker in ytan så mycket med onödiga saker 😛

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

habibiguppy
0

Någon som vet vart det finns att köpa clownfiskar i göteborg?

[Jens]
0

Har du skaffat saltvattensakvarium habibiguppy för clownfisk är saltvattensfisk?

mimåne
0

Hur har resten av Sverige det i stormen idag? Är det någon som har bekymmer med strömavbrott?

Lilolizeit
0

Idag är de lugnt här. :) igår däremot, jäklar va de blåste, hade svårt att hålla kvar barnvagnen!

Mysan_
0

Här uppe har det börjat blåsa nu. Inte så mycket, men tallarna i skogen viftar åt alla håll.

[Jens]
0

Regn, regn, regn och regn…. denna skitväder som råder blir man ju less av! 😡

Lillyrod
0

Inget regn idag men det blåser ganska bra.

Lojs
3

Wii, precis varit och köpt ett par nanos av Jens, önskar att jag kunde packa upp dem idag! Men jag hinner inte, massor att göra, jag ska vara med på julmarknad imorgon! =) Så mycket pyssel, plocka ihop allt som ska säljas, tänka ut hur bordet ska se ut, skriva ut prislappar, förbereda fika mm. =)

Medis på akvariefisk.

[Jens]
0

Alla har sina täta tider inför jul Lojs men det kommer den tid då du har tid att pyssla med det du verkligen vill 😉

Maleficum
0

Idag har jag varit och hämtat guppys.  Ett stackars gäng inavlade guppys (härstammar från enbart 3 individer för minst 10 år sedan) som bor i ett 50 liters överbefolkat inte helt optimalt skött akvarium (vi är tre som försökt förbättra situationen för dem under flertalet år, bla genom att hämta upp en större mängd av dem lite då och då). Var dock inte så extrem fisksoppa som det brukar men det syntes inte att jag plockat ut såpass många att fylla två påsar.  Var första gången vi faktiskt börjat se missbildningar på en del av dem (förstorade underkäkar och förkortade ryggar var de mest uppenbara). Fick med mig några skott av Gullranka också.

En del ska in i sitt egna kar och resten ska till ett annat kar där jag ska se hur det går att korsa med trinidaderna.

(dåliga bilder just nu men tog bara lite snabbt med telefonen då jag ska iväg och hämta upp hornsärv hos brorsan)

mimåne
0

Här har det också börjat regna nu. Hoppas inte snön försvinner😕

Maleficum
1

Försökte räkna dem när jag släppte i dem i karet (inte helt lätt för de sprattla som tusan i hoven) men fick det till 82 stycken totalt (63 i experiment karet och 19 i extraburken).

Mysan_
0

Fint med guppys. Har haft såna förr.

[Jens]
0

Verkligen fina guppys !

Lillyrod
0

Herregud. Hade de ännu fler där?

Maleficum
0

Typ dubbelt så mycket (svårt att räkna dem =P), brukar som sagt vara fler men tror inavel och att det numera bor två pansarmalar i karet har gjort sitt till på yngelbeståndet vilket är behövligt i det lilla karet.

Är lite intressant med färgerna att de flesta honor är ljusblå (fåtal rosa/gula beroende på ljus) och hanarna röda med mer eller mindre svarta fläckar.

Ska bli spännande att se vad det blir när de korsar sig med mina trinidader  (har fått fler och fler som börjat få röda "svärd" på stjärtarna bland dem) för de har ganska lika mönster på kroppen.

Maleficum
0

Produktiv helg. Nu har jag beställt kök så det ska väl äntligen bli färdigt (nån gång i början av nästa år).

Sen har pappa skurit av trianglarna på buren och vi har monterat ihop den så nu ska det dit inredning sen ska fåglarna få en kvalsterbehandling innan de får flytta in i sin nya bostad. Hoppas de ska bli nöjda =)

Mina novemberkaktusar har börjat blomma som tokar också. De trivdes verkligen med att bo ute i somras.

KatarinaSt
0

Vilken praktfull växt. Vad är det för fåglar du har?

Lillyrod
0

Åh vad fin novemberkaktusen var. Mina har redan blommat över : )

Maleficum
0

Gårdagens bild av mina parisare :) Sitter mest fast på Winifred och Malte just nu (Calcifer känns inte helt rätt av nån anledning) även om min svägerska tyckte Manfred så båda blev små Freddiesar :P De är så mycket mer pigga och aktiva nu än när de kom förra lördagen (känns som de bott här längre än enbart en vecka).

Oliviahack
0

Jag hoppas inte att katterna bodde i burarna hela tiden men man vet ju aldrig. Sen var det en hund inne med en människa. Det stod "Please adopt me"..

Lojs
1

Vi har haft en jättemysig dag på julmarknad idag! Som vanligt missbedömde jag vad som skulle sälja (ingen ville tydligen köpa tomtar), men en del fick vi sålt i alla fall. =)

Medis på akvariefisk.

mimåne
0

Vad fina saker Lojs, har du gjort dem?

Lojs
1

#164 Mm, allt utom plånböckerna till vänster, de har maken gjort.

Medis på akvariefisk.

Lilolizeit
0

Vilka fina saker ni gjort Lojs!

[Jens]
0

Väldigt fina saker Lojs !!

Lojs
0

Tack, vad snälla ni är!

Medis på akvariefisk.

Februarias
0

Och mysiga Lojs! :)

mimåne
0

Vad duktiga ni är :)

Lojs
0

Tack alla! Jag gör grejerna mest för mitt eget nöjes skull, sedan går jag på någon marknad nån gång för att kunna köpa mer material.

Medis på akvariefisk.

Lillyrod
0

De är jättesöta.

Lilolizeit
0

Gud så söta! Är dom i tovad ull?

Lojs
0

Tack! Mm, de är nåltovade. =) 

Den här är min stolthet, men den gör sig inte riktigt på bild.

Medis på akvariefisk.

Lilolizeit
0

Du är så otroligt duktig! :)

Lojs
1

#175 Tack! Det handlar mest om tid. Draken har jag gett 25+ timmar. Likaså med den här. Men ingen vill betala för tiden jag lagt ner, så det är ju saker som får pryda mitt hem. =)

Medis på akvariefisk.

[Jens]
0

#174 skitsnyggt!

Lilolizeit
0

#176 jag tror inte folk överlag förstår vilket jobb det ligger bakom tyvärr.

Februarias
0

#176, nä tyvärr fattar folk oftast inte vilken tid man lagt ner och att det är handgjort. Handgjorda och oftast "one of a kind" verkar inte upskattas lika mycket längre. Men vi tycker ju att det är grymt fint! och wow säger jag bara till draken o hästen! :D

Lojs
0

Nej, precis. Men men, tur att man gör dem för att det är kul! =)

Medis på akvariefisk.

Maleficum
0

Riktigt häftiga saker! Draken speciellt var super! Har haft funderingar på att testa nåltovning med angoraullen men lyckas inte ens ha tålamod att spinna den eller tova på vanligt vis så tror jag inte ska ge mig på mer projekt jag aldrig kommer slutföra ^^

Lojs
0

#181 Äsch, bara skaffa en nål så är det bara att testa, inget stort projekt. =)

Medis på akvariefisk.

Maleficum
0

Igår kväll så passa jag på att frisera Fjant medan jag kika på några avsnitt av Supernatural.

KatarinaSt
0

Han verkar njuta av behandlingen :-)

Maleficum
0

Enda anledningen till att han njuter är för att han får ligga i knät ;) sen han var valp har han föredragit att ligga på människors fötter eller i knät framför allt annat (även framför lek kullsyskon). Annars tycker han inte alls om friseringen om man försöker göra det på "normalt" sätt.

KatarinaSt
0

Sitter och lurar på julklappar. Förra året fick barnens kusiner (grabbar i ålder 11 och 14) pengar/presentkort för vi kunde inte komma på nåt annat. Sååå tråkigt och jag skäms fortfarande. I år vill jag hitta på nåt roligare men det är inte lätt.

Har alltid varit miljömedveten men i år känns det inslaget större än nånsin så därför vill jag inte bara köpa nytt som en lydig konsument. Har gjort lite diy julklappar till andra (ex hemgjord musli, marmelad etc) men vad kan man hitta på till barnens kusiner? Tror inte de skulle uppskatta musli som julklapp 😭

Snälla - hjälp mig med tips!

Hells Angel
0

#186 Är själv 14 och i min ålder älskar man att få pengar! xD

Februarias
0

#186 Begagnade tv/pc spel, om dom gillar o får pyssla med sånt. Finns massor av kläder man kan hitta på secondhand. Fotboll, skridskor etc. om de gillar sport. Godis (brukar jag köpa till folk jag har svårt att komma på något till) deo/duschtvål, planscher, t-shirt med tryck på något dom har som intresse - typ fotbollsstjärnor, spel, djur osv. Filmer kan man också hitta 2hand, Musik kanske? cdskivor eller konsert dvd. Om dom gillar och har djur så kan man köpa tillbehör till det. NU kommer jag inte på så mycket mer. Killar är svåra att komma på något till.

Maleficum
2

#186 Har länge föredragit att få pengar istället för saker (om det inte är något specifikt man önskat sig) för då kan man själv skaffa det man vill ha (eller som oftast i mitt fall det jag behöver eller snarare vad djuren behöver :P).

Sen kan man ju alltid ha skoj med hur man slår in presenterna! Vi är lite luriga i vår släkt och gillar att ha lite bus för oss så inte ovanligt att pengarna hamnar i en burk som smetas med något riktigt kletigt och sen packas in i nån annan burk.

Eller som denna "lilla" kruka min kompis fick av min familj när de gifte sig. De ville ha pengar för bröllopsresan så under nåt år samlade min familj på alla enkronor vi kunde komma över och sen grävde ner det i jorden i krukan för dem att gräva upp :)

KatarinaSt
0

Tror också att pengar går hem hos pojkarna. Det känns bara så futtigt att komma med ett kuvert, men Maleficums familj har ju gjort nåt kul av det. Ännu roligare blir det ju  att se syrrans min när jag säger att de får gräva efter skatten när de kommer hem 😈

Jag tror jag lånar den julklapps iden om det är okej Maleficum.

Tack för tipsen!

Maleficum
0

Inga problem =D Bara att använda på =) Man kan ju alltid göra en gurkkaktus eller liknande att plantera i pengakrukan också ;) om man vill få det lite festligare.

surikatflicka
0

Man kan också sätta godis på tandpetarna!

Maleficum
0

Mina pippisar är duktiga! De verkar redan börjat äta någon av pelletssorterna trots att jag inte börjat den riktiga introduktionsprocessen än (har bara haft det i en separat skål i buren)! Mina undulater tog det evigheter att lära med flertalet trix (sluta med att mammas ihärdighet att följa schema var det enda knep som funka på dem). Nu ska jag bara ta reda på vilken av de tre sorterna de tycker bäst om. Har tre olika sorter som jag kallar dem tuttifrutti, kemisk banan (även om de numera är utökade med bitar i apelsin och rosmarin) och nöt.

mimåne
1

På tal om djur, som vi säkert alla älskar så mycket, kan vi inte visa fler bilder på andra djur vi har? 🙂

Jag kan börja med en bild på min älskade misse Baloo. Han är en helig birma på 2 snart 3 år. Han har många smeknamn och lyssnar helst till "Poopi", men kallas även för Poopsi eller Poopiloopi. Han är världens finaste katt, såklart! 😉

Draken
1

Oj vad snyggt Lojs :D

Men sötnöten då mimåne 😍

Kan väl bidra med mitt älskade lurvhuvud också ;)  Kallas för Shaggy (rätta namnet : La-Fajas Inferno in Flames )

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Maleficum
1

Fjanten som använder Gletta som huvudkudde, förra året i vår gamla stuga på landet, i nya stugan finns faktiskt plats för varsin bädd för dem (men Fjant försöker ändå smyga sig ner i Glettas bädd när hon sover).

ElinvBorg
1

Här är vår lilla skrutt. Maggie aka Velvet dandys mazarin, en affenpinscher tjej som fyller 6 år nu i december :)

[Jens]
0

Såå fina hundar =) Jag saknar verkligen att ha en hund men snart kanske det blir av igen…

Lojs
2

Gah. När man vet att det går magsjuka och funderar på om man har inbillningsillamående för att man känner efter för mycket eller om allt snart går åt h-e… 
Jag plockar fram en gammal bild på gladaste kelpiebebisen. ;)

Medis på akvariefisk.

[Jens]
0

Hahaha, så söt Lojs ! Underbar bild 😍

KakaC
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Jag har 2st katter 1st hund och en massa fiskar… =D Katterna heter Pontiac (tjurig hona) och fluff Fritz, hunden heter Lemmy. Dessa små hårbollar är så mysiga, gosar mycket. men inte föör mycket gos, då jag är allergisk.

Maleficum
3

Vem vaktar vad? Är det Fjant som ser till att Kenzie inte tar sig ut eller Kenzie som ser till att Fjant inte kommer in?

Draken
1

Galen Beardis.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Maleficum
1

Detta var iof inte min hund utan min bästa kompis hund och den första hund jag verkligen tillbringa tid med. Han kallades Affe till vardags men om jag minns rätt hette han Skarnbro's With A Smile och var född 1995. Jag och min kompis träna en del agility med honom och blev en hel del cykelturer.

mimåne
0

Oj så många söta djurbilder 😍

Maleficum
1

Ramzes, är väl 14 år nu (är bara omgiven av gamlingar känns det som) och min svägerskas katt så bor bara med honom under somrarna (vilket kanske är tur för är tyvärr allergisk mot katter).

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer