Killifiskar - Var?
Detta internet đ€Ș
Jag har dragit igĂ„ng ett nano (40liter) och hade mest tĂ€nkt ha vĂ€xter och kanske nĂ„gon rĂ€ka i det. I letandet efter vĂ€xter ramlar jag över dessa Killifiskar đ
Efter att ha lĂ€st en hel del sidor sĂ„ funderar jag pĂ„ prova⊠đ€ men de verkar inte vara lĂ€ttast att fĂ„ tag pĂ„. SĂ„ frĂ„gan Ă€r; Ăr det AquaBid som gĂ€ller? DĂ„ jag bor i PiteĂ„trakten Ă€r det nog starkt begrĂ€nsad tillgĂ„ng hĂ€r⊠đ Ă€ven om det gĂ€ller den "vanligaste" Fundulopanchax jag skulle vilja ha (stavning?)
âïž skiner alltid bakom molnen
âïž Mañana es un otro dĂa âïž
SajtvÀrd pÄ Lenormand
Tycker du ska försöka höra med dina djurbutiker som du har i nÀrheten om det Àr nÄgot de kan ta in i första hand :) TÀnk pÄ att i ett kar i din storlek sÄ gör sig ett par bÀst.
Medarbetare pÄ Akvariefisk ifokus
96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane
VĂ€nd dig till Rolles i luleĂ„. Han kommer hjĂ€lpa dig. Ă k dit. Ring eller mejla inte, det Ă€r som att spela pĂ„ lotto.. Man vinner aldrig.. đ
Medarbetare pÄ akvariefisk ifokus
#2 skickade ett mail till Rolle dĂ„ jag Ă€ndĂ„ inte tar mig dit förrĂ€n pĂ„ lördag đ och hoppas pĂ„ en vinst, trots att jag aldrig vinner đ
SajtvÀrd pÄ Lenormand
Jag vann! (Synd bara att det inte var pĂ„ trissâŠ) Han kunde ta hem killis men inte rĂ€tt, de hĂ€r var "stora", i alla fall för mitt nano. SĂ„ Ă€ndrade planerna till rasbora istĂ€llet.
SajtvÀrd pÄ Lenormand
Rasboror Àr vÀldigt fina de ocksÄ sÄ det blir nog bra med dem.
planera med mycket vÀxter om du ska ha rashora och de Àr supersnygga . Vilken sorts rasbora har du tÀnkt dig?
Jag kan rekommendera att vÀnder dig till Skandinaviska KillisÀllskapet http://www.killi.dk/index.php/en/. Förutom en massa nyttig information finns Àven kontaktpersoner listade. Dessa har nog bra koll pÄ de odlare som bor nÀrmast dig. Eftersom killis Àr relativt sÀllsynta i "vanliga" akvarieaffÀrer sÄ sker köp/byte privat via privatpersoner i lokala killi-sÀllskap. DÀrför brukar de har ganska bra koll pÄ varandra och vad de odlar.
Var sjÀlv med i en sÄn hÀr lokal förening i Stockholms trakten och mÄste sÀga att man hittar otroligt mÄnga duktiga och erfarna privata odlare som gÀrna delar med sig av sin kunskap.
Lycka till.
#6 Ade tÀnkt mig galaxy eller bi
SajtvÀrd pÄ Lenormand
FörlĂ„t, telefonen tokhĂ€ngde sig. âŠbirgittae (stavning?) men dĂ„ vi kom till Rolles i LuleĂ„ sĂ„ fastnade dottern (som har 50% i karet) för Guppys. Jag förstĂ„r henne, de Ă€r vackra. Vi kom hem med Guppys.
SajtvÀrd pÄ Lenormand
Jag vill önska dig lycka till med guppysarna och samtidigt ge en liten pÄminnelse om hur sköra de Àr sÄ att ni inte förvÀntar er lÄnglivade, friska fiskar och blir hemskt besvikna. Jag hoppas ni vet om hur det ligger till med guppys idag för jag tror knappast rolle berÀttat.
#10 Hade lĂ€st det innan. Tror dessa var frĂ„n privat uppfödning, satt sĂ„na lappar pĂ„ vissa akvarium och om inte minnet sviker mig nu satt det en sĂ„n pĂ„ detta kar. Det var en salig mix av fĂ€rger och storlekar. Ăn sĂ„ lĂ€nge verkar de mĂ„ prima iaf, nyfikna smĂ„ rackare.
SajtvÀrd pÄ Lenormand
Det lÄter bra Äkerhumla. SÄ roligt att du fick tag pÄ privatodlade. Jag har sett att han brukar ha inne privatodlade malawi ocksÄ nu som dÄ.