Simblåsan eller sjukdom?
För några dagar sedan fick jag med sorg avliva min älskade slöjstjärt pga kraftiga problem med simblåsan. Det som nu gör mig fundersam är att jag en vecka innan var tvungen att avliva en Guppy i mitt andra kar med liknande problem, dock vet jag ej om det var simblåsan men hon simmade med huvuded nedåt å stjärten uppåt. Nu idag ser jag att en annan guppyhona börjar få problem och simmar på sidan och ligger gärna och trycker ovanför pumpen. Kan det bero på att denna hona födde ca 50 st yngel för ca två veckor sen… 50 kändes många och det kanske blev gör mycket för henne? Guppykaret startades i slutet av september, pumphuvudet har nu fått någon svar beläggning som ej går att tvätta bort, vad är detta och kan det vara då att vattnet är dåligt? Läste att problem med simblåsan kan bero på dåliga vattenvärden men mina vattentest visar inget konstigt, allt ser Jättebra ut. Det enda jag kan tänka på är att jag fått lite kiselalger i det lilla karet men inget annat. Vad jag förstått är det inte så vanligt att Guppy får problem med simblåsan. Någon som vet eller har teorier om vad felet kan vara?
Det är vanligt att Guppy inte är så långlivade så jag tror inte att din Guppy och din slöjstjärt har något gemensamt. Otroligt att du fick ca 50 st yngel utav en Guppy men du kanske menar flertalet gånger och inte bara en och samma gång?
I alla fall så ska du inte vara orolig för Guppy är inte så långlivade om det inte är så att att du såg några konstigheter på kroppen, rodnader, prickar m.m..
Pumpen har fått beläggning? känns som det är grönalger men en bild vore bra.
Nej otroligt nog var det på en och samma gång från den Guppy honan, jag och min mamma stog bara och gapade när jag såg alla yngel, hon var extremt tjock innan! Jo, Guppy har ju kommit och gått då och då, tänkte mest om det av någon anledning vara vattnet eller liknande eftersom det hände i båda mina akvarium
Fantastisk att det var så många sofiesen! Ang vattnet så kan det självklart vara det och enda sättet att kolla det är att använda tester som man kan köpa. En sak till som jag tänkte på är att berätta vilket vatten du använder , dvs om du har kommunalt vatten så kanske det finns fler här i forumet som använder samma och kan berätta om deras erfarenhet.
Ja jag använder kommunalt vatten, men mina tester visar inget fel alls. Alla andra fiskar mår jättebra :)
Okej, jag tittade in i mitt akvarium och ser att en guppyhona har släppt ca 25-30 st och det är nog det mesta jag har fått på en gång :)
Ja jag brukar också få runt 20 per gång, men jag hade bara två honor just då och bara en var gravid så det måste ju vara hon. Hade några Tigerbarb i stora akvariet som nu fick flytta till lilla akvariet, dock så passar de ju inte med Guppy så nu har mina två finaste hanar trasig stjärt. Kan inte vara så elak att jag dödar dem pga att de inte längre passar in, försöker hitta nytt hem åt som.
Om fisk simmar med huvudet ner och stjärtfenan uppåt brukar vara att dom svalt luft. Är det så flyter dom uppåt när dom slutar simma så det problemet är rätt lätt att se.