Är äppelsnäckor fortfarande förbjudna?
Hej, jag undrar om det fortfarande är förbjudet att köpa och sälja äppelsnäckor? Läste att förbudet skulle ses över i februari, men har inte hittat om de ändrade på förbudet eller ej?
Nope jag tror tyvärr att de fortfarande är förbjudna.
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
Ja äppelsnäckor är fortfarande förbjudna. Får inte säljas, ges bort eller flyttas över huvud taget.
synd det
ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på min hemsida www.nogg.se/spiiidis1
#2 "Får inte säljas, ges bort eller flyttas över huvud taget." Så de får inte ens flyttas mellan två olika akvarier i hemmet?
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
Inte enligt lagtexten 😉
Vad synd. :( Hade verkligen velat ha ett par stycken… Är det vanligt att de säljs ändå? Privat alltså.
Fast jag förstår inte, det finns inga nyheter om att det varit/är förbjudet, finner heller ingen information om EU:s lagstiftning ang. detta. Hur kommer det sig att det bara är folk på forum som tycker sig veta det här? Hur ska man kunna förhålla sig till lagar om de inte står utskrivna någonstans? Är det verkligen säkert att de är/har varit förbjudna?
Hur är det med sökkunskapen JOYO 😉 *retas lite* Vi har diskuterat väldigt mycket om äpplen här i forumet och du kan läsa om det här: http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/51685c31ce12c47873001ab6-ang-appelsnackor
Här har du en tråd där folk har lagt upp bilder på dessa underbara snäckor. Jag har fortfarande ett 20-tal kvar som har överlevt genom åren.
http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/53ef919a8e0e743960001af9-rena-applesnackor
Jo tyvärr är det förbjudet. Jag hade turen att ha snäckorna innan förbudet kom, och de har förökat sig eftersom, så jag har fortfarande kvar dessa underbara varelser.
Trodde det var slut nu, eftersom de inte har lagt några klasar på länge, men nu har jag två i akvariumet igen. Så ett eller ett par år till kommer jag ha äpplen i varje fall :D
#8 Jo, jag var inne på länken som länkades i tråden, men artikeln fanns inte kvar, och jag kunde inte finna någon annan information om det på sidan heller. Det gör en ju lite fundersam och kritisk… 😉 (Kanske lite hoppfull också)
Jo många länkar man hittar finns inte längre men jag minns att jag läst att förbudet kvarstår när det sågs över tidigare i år. Hittar inte det nu bara. Att du bara hittar informationen medtadels i forum är för att det är vi som bryr oss och blir berörda av förbudet :)
Medarbetare på Akvariefisk ifokus
96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane
#12 Jo, det förstår jag. 🙂 Men det känns märkvärdigt att en lag inte går att hitta någon annan stans än på ställen där det vandrat från person till person. Hur ska de som upprätthåller lagen kunna straffa någon som inte ens skulle kunna veta att det över huvud taget var förbjudet? Tycker det är mycket märkligt att det finns så lite info….
JOYO. Nu blev jag lite fundersam. Du har ju rätt i att länken inte finns längre och det jag kunde hitta var endast detta? http://www.jordbruksverket.se/sok/sokresultat.4.465e4964142dbfe44705dbe.html?query=Pomacea&submitButton=%EF%80%82+Sök
Har de rucklat på reglerna tro?
#14 Det var så långt jag också kom. Och hittar som sagt ingen annan källa som verkar stabil. Kan ju inte annat än att hålla tummarna att de ändrat lagen!
Det vore fantastiskt om de gjort!
Om jag inte svarat på något i en tråd får du gärna skicka iväg ett PM
Det står ju faktiskt att växter från områden där det finns äppelsnäckor måste ha pass som visar att de är fria från snäckan eftersom den inte får förflyttas.
Det betyder nog att den är förbjuden även om allt som förut stod om det har tagits bort av någon anledning 🤔
#17 Reflekterade också över detta. Verkar ju skumt om växterna där de lever är förbjudna men inte själva snäckan. Men det borde ju vara av någon anledning som artikeln togs bort kan man ju tycka…
Nej växterna är inte förbjudna men de ska vara inspekterade så att inte snäckor följer med när de flyttas.
Intressant detta ändå. Någon som orkar ta till sig att ta kontakt med jordbruksverket och se vad reglerna är idag angående pomacea diffusa?
Ja lite konstigt är det att allting är bortplockat som stod där förut.
#20 Jag mailar!
Vad bra! Jag är med på "upproret".
Om jag inte svarat på något i en tråd får du gärna skicka iväg ett PM
Så bra JOYO. Skulle verkligen vara trevligt att få veta hur reglerna är idag.
Svaret jag fick var att de skulle bifoga mitt mail vidare till enheten för citesfoder och djurprodukter. Vad ska man tro? Skulle det vara en lag på detta borde det väl inte vara så svårt på att få tag på den?

Jag håller alla tummar i alla fall. Äpplen åt folket!
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
#26 LOL!
Mycket märkligt svar men dock positivt att de inte visste på rak arm. Det säger ju dock att lagen har ändrats.

Antagligen har det bara ploppat bort när hemsidan ändrats. Det är väl förbud i hela EU så man hade väl hört om det hade ändrats.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Tror dessvärre inte heller att det blivit någon ändring, som Lojs säger så har dom nog "tappat bort" sidan..
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
#29 #30 är det förbud i hela EU borde det ju dock vara lättare att få tag på information än vad det nu tycks vara. Märklig situation är vad det är.
håller tummarna
ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på min hemsida www.nogg.se/spiiidis1
Åååh! Jag skulle älska om de är okej igen! Mina dog precis innan lagen, fick veta det i butiken när jag skulle köpa nya.. <3
När lagen kring äppelsnäckor skulle diskuteras senast ( i slutet på februari ), så blev det ingen ändring utan fortsatt förbud. Så vitt jag vet så gavs det inte ut något nytt datum om att lagen skulle tas i fråga igen, mest troligt har det blivit något fel från jordbruksverkets hemsida. Jag kan inte tänka mig annat än att de fortsättningsvis är förbjudna. Hade de blivit tillåtna igen så skulle det vara en stor nyhet inom akvaristiken och något vi hade fått vetenskap om redan, anser jag.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Jag har fått svar, och tyvärr är det fortfarande olagligt att handla med och förflytta äppelsnäckor inom EU… :(
Så tråkigt 😕
Men tur att man har en del 😛
Väldigt tråkigt besked .
Trist, men väldigt väntat svar..
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes