Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 3358 ggr
Frida84
2

Sjuka fiskar

Hoppas någon kan hjälpa mig med detta. Har ett relativt nystartat akvarium, sedan i början av september. Allt har fungerar jättebra, hittills… Vi har någots guppys, svärdbärare, diamanttetra & 2 st malar. 3 av 4 guppys har fått yngel, som mår bra & växer. MEN… 2 fiskar 1 Guppy & en svärdbärare verkar inte må bra. Guppyn har avsmalnat rejält & äter sedan 2-3 dagar inget… Hon håller sig uppe vid ytan & har trådig nästan genomskinlig avföring. Svärdbäraren verkar allmänt slö, ligger mest vid botten. Ser inget anmärkningsvärt på henne, förutom att fenan på ryggen delat sig lite… Inte heller hon är intresserad utav mat. Hon orkar knappt simma. Vad bör jag göra för att hjälpa fiskarna? Tacksam för svar :-)

ElinvBorg
0

Det är alltid svårt med sjukdomar. Har du koll så det inte är nå nitrit? Hur stort är karet? Låter som nå invärtes parasiter tycker jag men är absolut inte säker. Lägga upp bild på de två fiskarna?

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

mimåne
2

Nu ska jag komma och tjata om det som vi så ofta tjatar om här på forumet. Levandefödare så som Guppy, molly, Platy och svärdbärare är sönderavlade idag. Guppy är speciellt hopplös. Det går knappt att köpa dem från butik längre, de är så ömtåliga att de bara blir sjuka och dör. Om inte efter någon dag så efter någon vecka. Man kan inte förvänta sig att dem ska leva särskilt länge. Så med tanke på deras livslängd idag så låter det som att dina stått med ett tag om du skaffade dem i september.

Jag tror tyvärr inte att man kan göra så mycket mot dålig avel tyvärr.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

ElinvBorg
0

Jag som började tänka för långt, det kan mycket väl "bara" vara dålig avel tyvärr

Frida84
0

Ok, så bör jag avliva dem? Känns tyvärr som om de lider som det är just nu. Hur avlivar man en stackars fisk på bästa sätt? De det är 60 liter. Just nu har jag lagt den i ett "saltbad", efter att ha googlat om detta… Kanske är för sent för dessa rackare tyvärr?! Va till djuraffären igår & ville köpa vattentest, för att kolla vatten kvaliteten, men han i affären tyckte det va onödigt.

ElinvBorg
1

Vattentester så som för nitrit och pH bör man ha hemma. Gärna dropptester då stickor kan vara opålitliga. Ett saltbad kan bara vara effektivt när det gäller yttre skador eller liknande vilket dina inte verkar ha, eller? Vill också påpeka, alltför ofta tyvärr, att dina svärdbärare bor i minsta laget och tetrorna vill ha minst 100 liter. Vet dock inte vilka malar du har men finns risk för att de bor för trångt också. Tänker för framtida välmående

mimåne
0

Ibland är det enda rätta att hjälpa till med att föra fiskens liv vidare. Tyvärr. Man måste ta hänsyn också till smittorisken i och med att de andra i akvariet också är av känslig art. Finns det inget hopp för dina två fiskar så är det de rätta att göra, men det måste du själv ta ställning till. Det som brukar "rekommenderas" som metod är att avlägsna huvudet med ett klipp med saxen över fiskens huvud, eller att ge den ett hårt slag där. Jag använder den senaste metoden för jag tycker det känns lugnare så och fisken dör direkt.

De vattentester som alltid är bra att ha hemma är framför allt Nitrit test / No2, men även ph test för att kontrollera så att vattnet har rätt phvärde för fiskarna. Det här är inte onödigt och alla akvarister bör äga det.

Frida84
0

Jag frågade speciellt i affären, vilka sorts fiskar som var lämpliga i ett 60 liters akvarium. Då rekommenderade hon diamanttetra, svärdbärare & guppy… Jag förlitade mig helt på henne, men det låter de ju inte som jag skulle ha gjort. Vad är ert tips nu? Vill ju inte att fiskarna ska lida… Eller bo för trångt.

[Jens]
1

Hälsar dig välkommen Frida84. 🙂

Ska inte lägga mig i så mycket för jag ser att du redan har fått bra hjälp. Vill bara lägga lite mer vikt på att tänka på det som mimåne skrev i sista stycket senaste inlägget.

Varje akvarist ska ha nitrit/No2-test hemma anser jag och gärna även PH-test och det finns de som går på batteri.

Det kanske har undgått dig men jag säger det ändå till dig att läsa denna artikel: http://akvariefisk.ifokus.se/articles/532dcc2a8e0e746ab60031c0-starta-ett-akvarium-nyborjarguide?stickies-1

Oj, det blev lite mer än vad jag trodde.. Hahahaha! 😉

Frida84
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack 😊 Mkt intressant läsning 👍🏻

Frida84
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Denna lilla Guppy har fått stjärtfenan förstörd & lite krökt rygg… Men hon simmar fint & äter som vanligt.

Frida84
0

Den översta bilden, på den orangea guppyn. Hon har precis fått yngel, jag upplever att hon blivit väldigt "tunn" men hon äter som vanligt när jag matar… Ser hon "frisk" ut? Känns som om det blev 100 frågor här nu, men ni verkar kunna det här om fiskar. Och självklart vill man ju att fiskarna så mår bra & ha det så bra som möjligt. Ska åka iväg imorgon bitti & införskaffa tester, så vi kan ha koll på vattenkvaliteten.

[Jens]
0

Ojojoj, de där har inte mycket tid kvar. De kommer inte överleva tyvärr så det bästa är att avliva dem. Koppar du in fiskarna när du får hem dem för Guppy är ytterst känsliga vid byte av akvarium så det är otroligt viktigt att koppa in dem på flera timmar.

Vet du inte vad koppning är så kan du läsa om det här: http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/5650a6e08e0e745b92000701-att-koppa-in-akvariefisk?discussions-3

Frida84
0

Ja, det har vi gjort. Jag har lagt på påsen med fiskarna & låtit den lega i. För att sedan "koppa" vatten från vårt akvarium till påsen med de nya fiskarna. Jag upplever att de blivit såhär efter att de fått yngel… Är det bästa stt avliva dem? De äter & simmar som sagt bra, men det kanske inte har någon betydelse? Vet du bad de kan ha drabbats av?

Frida84
0

Är ditt tips att avliva dessa 2 stackare? De övriga fiskarna verkar må bra. Vågar jag köpa några nya fiskar? Självklart ska jag testa vattnet & se till så att alla värden är ok INNAN jag köper fler fiskar. Hur vet man att det är ett ok ställe att köpa fiskarna ifrån?

mimåne
0

Jag måste hålla med jens. Jag tror inte fiskarna på bilden har långt kvar. De är hur som helst på väg att vandra vidare. När de blivit så pass krökta i ryggen finns det ingen återvändo. De kan inte räta ut igen. Jag hade hjälpt de här två på traven.

Köp inte några fler fiskar just nu medans du har fiskar som mår dåligt. Du behöver avvakta så att inga fler också insjuknar. Sedan kan du köpa nya men kanske någon annan art vore bättre som är tåligare?

[Jens]
1

Vill man hålla sig till Guppy så finns det alternativ som t ex endlers som jag tycker är väldigt fina ! De lever betydligt längre än de vanliga Guppy som man köper från butik. Du bestämmer själv om du ska avvakta att inte avliva dem för jag kan inte bestämma det även om jag hade gjort det men känner du att det är fel så är det fel och avvakta.

Frida84
0

Tack för alla bra svar :-) Självklart är det aldrig kul att avliva en fisk, men det är ju såklart bättre än att låta dem lida… Uppenbarligen mår de ju inte bra. Jag får helt enkelt köpa vattentest & komma hur vattenkvalitet är. Sen får vi nog tänka & läsa på nog om vilken sorts fisk vi ska välja. Ska läsa lite mer om endlers, kanske kan vara ett alternativ :-)

mimåne
0

Du är alltid välkommen att fråga här på forumet också om du undrar över något t.ex om råd över någon intressant art, om den passar o.s.v. :)

Frida84
0

Tack snälla :-)