Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettakvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etc
Läst 1468 ggr
SaraBe
0

Skuggande växter?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det någon som har förslag på växter som skuggar lite eller som lägger sig på ytan? Jag har ett sötvattensakvarium 110L med ett externt filter och hyfsad cirkulation på ytan, så flytväxter brukar ha svårt att överleva. Jag funderar på att sätta växter längs ena kortsidan där utblås finns och låta dem rama in den delen av akvariet, se bilden.

Jag har tidigare haft Valisneria som la sig på ytan, men jag tröttnade lite på den. Jag har idag en Rotala-sort (tror jag) som har blivit lång, men det la sig inte på ytan utan skar av en del av simutrymmet. Men jag gillar att den drar åt det bruna/röda hållet…

Några förslag?

-Frank Zappa “Without deviation from the norm, progress is not possible.”

[Jens]
0

Stora musselblommor? mimåne säljer dessa nu och du kan hitta den här:  http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/564f35328e0e741bac001dd0-s-2011-stora-musselblommor?discussions-2

Lilolizeit
0

Tycker vattenspikblad är snyggt..

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

SaraBe
1

#1 De är fina men jag har dålig erfarenhet av flytväxter då det är lite rotation på vattenytan. Eller rättare sagt, flytväxterna har dålig erfarenhet av mitt akvarium 😉

De ser väldigt stora och fina ut på bilden du länkade till! Hur tåliga/kraftiga är de?

[Tinitusan]
0

nja det är nog ingen ide med musselblommor om du har bra fart, då lär de dö av.

Lojs
0

Hmm, hornsärv kanske? Överlever typ vad som helst, så man kan klippa den som man vill och växer som värsta ogräset. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

mimåne
1

Jag har musselblommor i mina akvarium med bra cirkulation på vattnet. Ett knep jag använder mig av är att skärma av med sytråd, fiskelina eller liknande. Jag fäster tråden över ett hörn, tvärs över akvariet eller hur jag nu kan tänkas vilja ha det. Tråden flyter på ytan och blir en perfekt hage för flytväxter där de hålls stilla i ro.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

usvead
1

Nr 31 i växtlexikonet Cryptocoryne aponogetifolia är snygg! Den lägger sig på ytan och skuggar bra.

SaraBe
0

#2 Hm, vattenspikblad är intressant.

#5 Ja, haha hornsärv är grym, jag tycker den är fin. Jag hade hornsärv förut och den liksom slet sig och blev helt enorm. Den fick en fin orangeröd ton i skotten. Fantomtetrorna gillade den skarpt och lekte i den, det blev liksom romfest för alla fiskar titt som tätt 🙂

#6 Tack för bra tips med flytväxthage, det ska jag prova nästa gång.

#7 Cryptocoryne aponogetifolia ser spännande ut, ska definitivt se om den finns i butik.