Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1696 ggr
KatarinaSt
0

Nano burk i julklapp?

Sitter och funderar på julklappar till nära och kära och tänker nu speciellt på en äldre släkting som bor 10 mil bort. Han sitter ensam i en lite pensionärslägenhet och har lite svårt att ta sig ut. Dock så är han som person en riktig iakttagare och älskar djur, fåglar och natur. Varma dagar så kan han sitta på balkongen en hel dag och bara iaktta "naturen" på innergården.

Nu när det är kallt så kan han inte göra det längre och då tänkte jag att han kan drömma sig bort i ett litet nano-kar med ex räkor istället. 

Mitt problem är att jag egentligen inte tycker att man ska ge bort levande varelser som gåva/present. Ändå så kan jag inte låta bli att hitta på ursäkter för att jag faktiskt skulle kunna ge honom en sån julklapp. Exempelvis så kan jag ju alltid ta tillbaka karet eftersom det är litet och behändigt i storlek. Jag tror att ett fint litet nano-kar kan lysa upp hans trista lilla lägenhet och ge honom mycket glädje, och jag inbillar mig också att jag oftare skulle åka och hälsa på för att hjälpa honom med skötsel.

Vad tycker ni? Är det fel att lämna över ett ansvar över levande djur som en gåva eller gör jag rätt? Min förhoppning är jag med detta kan väcka ett intresse som kanske kommer växa och ge hans liv lite nytt innehåll?

Em_
0

Med full "ångerrätt" tycker jag inte det blir fel. Det låter inte som personen planerar att skaffa barn eller en tågluff till Indien den närmaste tiden 😛 Jag tror inte heller att man får skuldkänslor av att tacka nej till räkor på samma sätt som man skulle få av att avvisa en övergiven hundvalp. Det blir nog jättebra bara personen inte känner sig tvingad 🙂

Lexie82
0

Min fundering är på om din släkting kan/orkar sköta ett kar? Hur litet det än är så måste det väl rengöras då och då? Om han inte fixar det själv, är det något du tar på dig att göra?

Therese
0

Det hade nog varit en fin delpresent att säga att du kommer med jämna mellanrum för att rengöra det åt honom, då får han lite liv hemma av djuren, behöver inte oroa sig över att det blir smutsigt och dessutom får han regelbundna besök. Om du hade tänkt göra det då :)

Lillyrod
1

Jag tycker det låter som en jättebra idé. Ge honom det som ett hemmagjort presentkort till att börja med så har han chansen att tacka nej om han skulle vilja. Det tror jag nog inte att han gör. Man kan sitta länge framför ett kar och bara koppla av.

OlleA
4

Min rekommendation är att först fråga om han vill ha det. Levande djur som en ren överraskning är nog inte helt lämpligt. Men om han är med på det hela och verkligt intresserad kan det bli jättebra!

Olle

-Aida-
0

Tycker Lillyrod hade ett jätte bra förslag!
Räkor är sköna små varelser som är roliga att titta på och fulla av energi, susar runt i karet och studsar på växter, helt klart en bra ide.

KatarinaSt
0

Tack för svar. Som flera av er redan var inne på så är nog det bästa att låta honom ta ställning själv till om han vill ta emot julklappen eller inte. Lillyrods ide om ett presentkort är ju lysande! Då kan jag presentera presenten på ett tilltalande sätt innan jag skaffat karet så han kan tacka nej utan att skämmas.

Therese. Din tanke om att jag hjälper till med akvariet kommer ses som delpresent är helt riktig. I hans ögon är det förmodligen den allra bästa gåvan. Frågan är om det räcker om jag åker upp var annan/tredje vecka? Osäker på om jag orkar oftare än så. Så skruttig är han inte att han inte orkar byta lite vatten en gång i veckan.

wille_wille
0

#7 Om han får ett relativt stort nano (30-40l) och bara har räkor i så räcker det med varannan vecka, kanske går med var tredje också. Jag har ett 30l nano med räkor och jag byter vatten och fixar varannan vecka 🙂

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Caifig
0

Alternativt finns ju Walstad också vilket innebär mindre skötsel och sällan vattenbyten.