Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 1437 ggr
KatarinaSt
0

Gaah! Vita Prick!!!

Så sitter man med sin kaffe-mugg i godan ro och tittar på fiskarna. Vattnet kristallklart, det växer så det knakar (nåja, gälörten gör det i alla fall), och alla ser livliga och friska ut. 

I ögonvrån ser jag ett yngel som kliar sig. Inte en gång utan ett flertal gånger. Tittar efter om fler yngel gör det och visst. En annan gör det med och på den ser jag … en vit prick på stjärtfenan. Samtidigt ser jag att en vuxen fisk kliar sig.

VARFÖR?!! 

Det här är ett tidigt stadium - jag skulle upptäckt kliandet i så fall. Jag kan tyvärr inte använda salt så det måste bli medicinering. 

Men vilken medicin är bäst?  Kommer växter, räkor och snäckor klara medicinering? Och alla yngel? Nån som vet?

ElinvBorg
0

Räkor och snäckor kan ju vara riktigt känsliga, beroende på vilken medicin det är tyvärr :/

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

KatarinaSt
0

Förstår bara inte hur jag ska få upp dem. Och kan inte de också bära på parasiten eller är det bara fiskar som drabbas? Har aldrig haft vita prick tidigare men jag vet ju att det är en vanlig sjukdom och väldigt smittsam.

Skall köpa medicin imorgon och om ingen kommer med bättre förslag så blir det Protozin som verkar vara effektivt

ElinvBorg
0

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig men finns nog många här som kan :)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Draken
0

Jag vet inte hur det är med räkor tyvärr, men snäckor kan klara Protozin. Jag har behandlat fisk med protozin i akvarium där det har gått snäckor, frånfall har det blivit, ja, men de flesta har klarat den.

De rekomenderar ju inte att använda medicinering när man har snäckor i karet, men jag tänker som dig, jag vågar inte låta snäckorna gå obehandlade, ifall de kan bära på smittan.

Vilket dilemma, hoppas det går bra 😢

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

[Tinitusan]
0

varför kan du inte använda salt? min erfarenhet av medicin är att det bör undvikas i största mån eftersom det nollställer akvariet mer eller mindre o kan även vara tufft för invånarna.

KickLi
0

Hej, nu är ju jag värsta nybörjaren, men jag har nyss kört Tropicals White Spot och snäckorna lever fortfarande. Det är posthorn och någon annan sort som jag inte känner till.

KatarinaSt
0

#5 Jag kan inte använda salt eftersom ovanför akvariet hänger en växtpanel med krukväxter som bevattnas av akvarievattnet. Det är typ som ett eget kretslopp. 

I sådana här situationer märker man förstås av nackdelarna. Att stänga av bevattningen innebär att växterna inom en dag kommer vissna för jag har inte tänkt på att bygga in en reserv bevattning.

#6 Jag har inte hört talas om Tropicals White Spot. Var den effektiv? Jag ska åka iväg till butik och handla nu.

KatarinaSt
0

Nu är behandlingen igång. Skaffade Protozin och hällde i 6 ml (något mer än halva dosen). De vuxna fiskarna som jag lagt i hink med saltat akvarievatten fick åka tillbaka till akvariet. 

Temperaturen höjdes redan igår till 30 men det sänkte jag idag till 26. 

Får se om insatserna hjälper. Fyra doser medicin, sen dag 10 räknat från idag vattenbyte.

[Tinitusan]
0

ok, jag hade nog valt att sätta en hink jämte o lägga pumpen där eftersom medicinen kan få allvarliga konsekvenser, dock förstår jag ditt dilemma, hoppas fiskarna blir friska igen =)

KatarinaSt
1

Uppdatering av behandling mot vita prick…

Tack och lov verkar alla yngel, snäckor och räkor klarat medicineringen bra. Visserligen var det bara 2 yngel som hade synliga prickar när medicineringen startade men dessa verkar ha försvunnit. Prickar alltså.. 

Ingen av de vuxna fiskarna hade prickar men ett par kliade sig, och det har de slutat med. Idag ska de få den sista dosen medicin. 

Jag var tvungen att fylla på några liter vatten som dunstat och lade  då till en mindre extra dos utöver de rekommenderade 4 eftersom jag misstänker att endel av medicinen hamnar i växtpanelen.

Men så här långt… allt väl. Jag är verkligen glad att jag tog tag i det här i tid.

KickLi
0

Vad skönt, undrade just hur det hade gått!

mimåne
0

Oj så skönt att det gått så bra. Bra jobbat! :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Draken
0

Vad skönt att det har gått så bra 🙂

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis