Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1503 ggr
Hupi
0

Smal Pakistanbotia!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! 

Min ena Pakistanbotia har blivit otroligt smal och jag vet inte riktigt varför. Införskaffade två av dessa för några månader sedan och de har alltid haft samma "hull" fram tills för några veckor sedan, då den ena började smalna av.  Nu ser det nästan löjligt ut när de simmar bredvid varandra, även om båda verkar väldigt pigga. 

Kanske kan vara jag som överreagerar då den andra är betydligt rundare, så jag bifogar en halvkass bild som förhoppningsvis visar någonting givande!

oliverholmström
0

De tycker om att vara många och kan va så att eftersom att du bara har två så kan det bli så att den ena mobbar den andra. Ser du att den är aktiv och äter när de får mat eller väntar den och hoppas att något blir över från de andra medans den är i en annan del av akvariet för sig själv?

mimåne
0

Vad smart tänkt oliverholmström! Tur du finns. Själv känns min hjärna som deg ikväll.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Hupi
0

Har haft lite extra koll på den lille nu och h*n verkar knappt göra annat än att käka. Ändå blir den smal. Saken är att de sällan håller ihop alls.. Någon gång ser man dom simma ihop men för det mesta är de på varsin plats och rotar runt. 

Verkar vara vanligt i min tank, för övrigt.  Varken Neontetrorna eller Zebrafiskarna rör sig i stim. Och mina sju Pansarmalar är, mer eller mindre, aldrig samlade.. x)

Hupi
0

Kan, i vart fall, vara en god idé att införskaffa några till dock! Har inte sett några i de butiker jag brukar köpa fisk från, men kanske kan köpa in några om jag ber snällt! :)

[raichu]
0

Jag skulle isolera den för tillfället och mata upp den ordentligt, annars så kommer den att dö rätt snart.

Möjligt att det redan är försent. 😕

oliverholmström
2

Haha jo man kan inte alltid vara pigg, det är ju trots allt början av veckan, mimåne! Jag har en golden som blev som din fisk. Den (vad jag tror) drabbades av parasiter som äter upp maten i magen. Jag matade upp min ordentligt nu är den inte smal längre men hamnat efter i långt mot de andra. Så sätt den i ett sjukhus akvarium och mata upp de. Så ska du se att det borde lösa sig!

oliverholmström
0

Om du söker på Google så ser du att de inte ska vara så stora utan det är en smal fisk från början. Men jag tror ändå att din är lite för mager!

Hupi
0

Tack så mycket för alla svar! Den lille har nu fått sig en egen tank, hoppas att h*n kan lägga på sig lite nu! :)

[Jens]
0

Den är absolut för smal och jag kan tänka mig som det oliverholmström var inne på att det kan vara en parasit. Sjukhusakvarium vore bra med medicinering och mat så att den blir 'normal' igen.

oliverholmström
0

hur stort är ditt akvarium, Hupi?

[Tinitusan]
0

botior är speciellt utsatta för en viss typ av parasit, kommer inte ihåg exakt vilken men ska se om jag kan googla runt lite.

[Tinitusan]
2

"Avmagring, eller "skinny disease" som det kallas på engelska, är också ganska vanligt på praktbotior. Typiska symptom är avmagring och uppträdande av s.k. "knivrygg", även fast fisken uppträder och äter som vanligt. Det här är en mer svårbehandlad sjukdom, som kommer sig av parasiterande organismer (spironucleus) i tarmsystemet av samma typ som anses orsaka den s.k. "diskussjukan". Jag har lyckats att häva denna sjukdom på nyimprorterade fiskar med medicinen Spirohexol från JBL, som är i tablettform. Jag har tagit en tablett och krossat för att sedan lösa den i så lite vatten som möjligt. Sedan har jag använt diskusgranulat som har fått dra i lösningen. Det blir till en tjock gröt efter en stund när fodret sugit åt sig vätskan. Detta har jag sedan matat de sjuka fiskarna med. Efter en vecka så verkar det som om sjukdomen är borta. Mata inte med något annat foder under den här tiden för att få största möjliga effekt. Flagyl ska också hjälpa mot den här sjukdomen, men det är receptbelagt och kan kanske vara lite knepigare att få tag i."  

http://www.bollmoraakvarieklubb.org/artiklar/praktbotia/praktbotia.htm