En å en
Vad kan de bero på om fiskar dör en och en under en kort tid om tre veckor? Nu va alla fiskarna väldigt gamla men ändå, kan de bero på vattnet att de är sjukt? Det finns bara en tapper fisk kvar i karet.
Det kan absolut vara sjukdom eller problem med vattenkvaliten.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Det kan vara många orsaker. Har du köpt något nytt till karet? Det kan vara på grund av ålder, dålig vattenkvalitet eller sjukdom. Såg du något speciellt på fiskarna som dött eller något avvikande beteende innan de dog?
Medarbetare på Akvariefisk ifokus
96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane
#2 Inte vad jag kunde se, dom va väldigt fina, inga nya konstigheter på dom som jag kunde se, dom hade svårt att simma och typ sjönk med huvudet ner mot botten och peka neråt, sen simma dom iväg och sen flöt dom mot ytan, så blev de innnan dom dog.
Vad är det för art?
#4 jag tror alla är tankeläsare 😂 de är guppys jag pratar om.
jag stoppa ner en ny växt förra månaden typ, jag vet inte vad de är för sort, de är breda gröna blad som sitter på en kraftig rot, dom va gröna förut men nu efter cirka en månad är dom svarta.
Det verkar som du har något problem i vattnet, eller också är det helt enkelt så att fiskarna är gamla. Guppy är inte så långlivade tyvärr.
#6 Jag vågar iallafall inte stoppa ner nya fiskar än på ett tag, pappa sa han kunde ge mig nya guppys. ^^
Får se hur de går för den som står ensam kvar i karet, men den är gammal den också, svårt och veta om de är nåt fel i karet. 🤔
annars kan jag starta om karet om den dör också för att vara på säkra sidan. Räkorna har de bra iallafall.
jag är så himla van att se guppys i karet att jag ser spök guppysar.
Att starta om akvariet är inte en bra lösning då livsviktiga bakterier som upprätthåller en god vattenkvalite försvinner. Utan dessa har du större risk för sjukdomsfall och allvarliga problem.
Guppy, jaa. De har ju en tendens att trilla av pinn ganska lätt idag tyvärr. Nu vet jag inte mycket om dina individer men i regel kan man inte förvänta sig någon lång livslängd på arten idag. Att dina går bort en efter en just nu kan absolut vara sjukdom då de lätt blir sjuka, men är de alla i samma ålder kan det även vara så att tiden är inne för dem.