Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1704 ggr
mizzm
0

Konvertera till saltvatten

Hej på er!
Har planer på att konvertera om mitt akvarium, ett Juwel Rio 180.
Har läst på ett tag och pratat med många på diverse forum osv, men tänkte höra även här med nån som kan just saltvatten om tips/råd.

Lite fakta om själva karet:
Jag köpte det begagnat så det är inte original-belysningen i taket som vanligtvis är T5 lysrör utan jag har T8 rör.

En kille i en butik påstår att jag ska kunna börja på det här sättet:
Ha kvar min aquael-pump i karet men ta ur filtren dvs köra den tom.
Köpa en likadan och även köra den tom för att få ett bra flöde.
Kunna använda min värmare jag har.
Köpa en skummare, levande sten samt salt,
Han påstod också att jag skulle kunna börja med karet utan sump.

Det är här jag blir förvirrad för när man frågar säger alla olika saker, vissa säger att det är helt galet att köra utan sump för att karet kommer att ''krascha'' till slut och allt dör, andra säger att sump är en fördel men inget måste.
Så nu undrar jag: Vad tycker ni här inne som kan salt??
Är sumpen ett måste?
Vill inte borra i karet och ej heller bygga om möbeln vilket gör att jag på det viset också är begränsad när det gäller just sumpen eftersom det inte finns så mycket yta under karet.
har iofs ett tomt nano som jag kanske skulle kunna använda mig utav?

tacksam för alla tips/råd ni kan komma med! 🙂

mizzm
0

ja just ja, jag har redan gått med i saltvattensguiden.se om det nu är nån som kommer på det tipset :P 
Vill dock höra mig för med fler, därför jag frågar här också :)

Draken
1

Saltvattensguiden är det absolut bästa saltvattensforumet som finns, vad jag vet. Är själv med där.

Du kan köra utan sump, men det blir lite svårare att hålla bra balans i karet. jag har ett helt vanligt helglasakvarium till sump under mitt stora, det behöver inte alls vara så avancerad.

Risken är ju större att karet "kraschar" om du inte kör med sump, men det är inte säkert.

Skummare finns att köpa så du kan hänga utanpå akvariumet, men det rekomenderar jag inte. Rinner det över och du inte har den kopplad till avrinningsbox, så kan det bli massa vatten på golvet, och det är inte så kul ;)

Jag är ingen expert, de på saltvattensguiden är helt klart mycket bättre än vad jag är, men är det något mer du undrar, så är det bara att fråga på. Jag kan nog inte svara på allt, men lite kan jag dock ;)

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

mizzm
0

# 2 Tack för svaret! :)

Japp jag vet att saltvattensguiden.se är bra, jag är redan med i forumet där :)

Ja jag har hört både och när det gäller sumpen, jag kommer att köra utan.
Mitt juwel-kar är inte original utan det är ombyggt under bänken vilket gör att jag omöjligt får plats med en sump där under.
Jag har ett Nano-kar till övers, är det nåt som man kan göra en sump utav tror du eller är det för litet? Det skulle kunna gå in nämligen :)

OM man har en skummare som hänger utanpå, ska inte den ner i själva karet? alltså för att skumma? Ursäkta dumma frågor men ;)

Draken
0

Eftersom akvariumet "bara" är på 180 liter, så skulle du kunna använda ett nanoakvarium som sump, tror nog att det skulle gå bra :)

Jo, skummaren ska ju kopplas så den går ner i akvariumet, men man måste ha en avrinningsslang som skitvattnet går ut från skummaren, och där kan det bli problem, om du inte har en tillräckligt stor "behållare"

jag kör med extern skummare och avrinningsrör, tycker det fungerar bra :)

http://www.tritonakvarium.se/deltec-tc1655-extern/2910-0

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis