Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 2496 ggr
WolfFire93
0

sjukdom?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såg först ut som ett blåmärke(blod under huden) och läppen var uppfläkt. Jag har nyss flyttat dem till ett större kar och har inte råd att köpa högre växter just nu, de e lite rädda och dunkar in i akvariet ibland(kommer bli bättre när jag får lön) Så jag trodde det var det… Men nu e det mörkare och ser ut som om det har sjunkit in som en grop… och han äter sämre, han bajsade bara vitt idag också… Vad kan det vara? Jag brukar lägga i ozonsalt, men det blev förstört i flytten. Jag har all medesin(sår och svarmp typ), och mot bukvattensot. Vad ska jag använda? (Värkar inte vara varken bukvattensot, vita prick eller fenröta. Bara för att ta bort möjliga saker) Det var svårt att ta bild…

WolfFire93
0

Släppte ner favo mat, han vill äta men kan inte tugga dem?

WolfFire93
0

Kan det vara röta? Han e rätt rund, så ändå om han inte han kan äta så kanske han klarar en behandling? Han har dock haft det en vecka (för jag trodde ju att det bara var ett blåmärke… tycker synd om han!)

WolfFire93
0
WolfFire93
0
WolfFire93
0

Ingen som vet vad det är?

[Tinitusan]
0

jag tycker det ser ut som en mekanisk skada snarare än ngn form av röta eller dyl, möjligtvis att du kan behandla med ngn form av infektionsmedel men annars är det nog salt som gäller tror jag.

dock svårt att avgöra på de bilderna..

WolfFire93
0

Okej då hade jag kanske inte så fel då. Får pengar imon, ska köpa ozonsalt, växter och bakrund för 3 sidor av karet så de kanske inte är rädda i karet längre.

mimåne
0

Jag tänker också på att det kan vara en skada. I och med att problemområdet sitter fram på fisken vid munnen så kanske den har simmat in i någonting som du tänkte först? Den första intuitionen man får brukar vara rätt.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Draken
1

Hur stort akvarium har du ? Kan hända att bilden luras, men det ser lite litet ut 🤔

Är det för litet, då kan det vara stress, detta att hen "dunkar huvudet" mot glaset. Skadan kan ha uppkommit därifrån.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

WolfFire93
0

Det e snarare tvärt om, det är nästan 2 liter(det e nästan lika högt som det e långt X3). De flyttades från ett 60l där dem var lugna ock mådde bra, när de kom i detta så blev de tokiga… Ska köpa mer växter imon så jag hoppas dem mår bättre av det. Har ju en lysramp över, han kanske har hoppat in i den? Känns knasigt då jag hanterat mycket karpfisk och de har inte betätt sig såhär.. (Men jag brukar ha en del växter) Tog en bättre bild och fick med hans "vita" bajs

WolfFire93
0

Jag har aldrig varit med om misbildade munnar innan, så när jag köpte kollade jag bara på kropparna… *sadface*

WolfFire93
0

Han värkar ändå vara rätt okej, han flörtar med tjejerna :3 Den andra e i brunst men inte han, troligen pga att han mår lite dåligt ^^"

WolfFire93
0

XD 200l!!!!! Hahaha #9 jag man ska alltid lyssna på den rösten X3

WolfFire93
0

Märkte att de har mest panik av att jag tänder eller släcker akvariet, Jag hade äldre lysrör(mjukt gult) i 60l och nu är det starka Aqua lysrör… Kan det vara det som sressar dem? Lysrören asså?

[Tinitusan]
0

haha jag tänkte också va, 2l (!!!) men fiskar blir generellt lite vilda när de flyttas till nya akvarium, de behöver lite tid o lära sig hur stort det är etc

har du behandat med ngt mer? det ser def ut som en blödning tycker jag

Draken
0

Hajade till jag  också när det stog 2 l, men sen kom jag på att du måste mena 200 liter 😉

Då ska det ju inte vara något större problem med storleken heller 🤔 Men jag tror fortfarande att det är en skada, han kanske har rivit läppen på en vass rotbit eller slagits med nån. Eller också kan det vara en missbildning som du inte tänkte på när du köpte honom.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

WolfFire93
0

XD ja jag såg efteråt att jag glömt 00 XD hade ju varit fruktansvärt annars!! XD haha! Jag behandlade en gång till med sårmedusinen :) och ska köpa ozonsalt idag istället. Jag kommer åka in och handla kl 14:30, är sååå otålig!! Tänkte använda mitt 60l som ett växtakvarium! Nån som har tips för att få växter att växa? Ska jag kanske starta ny tråd? XD Arter jag funderar på: Musselblomma, Flytormbunke, vallisneria, Limnophila sessiliflora, Javamossa, Ceratophyllum demersum. Odlar redan: Anubias och javaormbunke? Men behöver odla upp dem också lite bättre, karet där modern e är rätt kalkigt, har en landdel för sköldpaddor.

[Tinitusan]
0

räkor är roligt tillslag i ett växtakvarium o tillför även näring =)

WolfFire93
0

Är inte räkor svåra att sköta? :)

[Tinitusan]
0

nä inte direkt, det är ungefär som med fiskar, det finns lättskötta o det finns svåra, så väljer man en enklare sort o kollar upp vad man har för vattenvärden ur kranen o hur det förändras i ett akvarium, info o kunskap man så småningom bör lära sig vilket som när man har akvarium =)

WolfFire93
0

Oki ^^ låter kul! Ända sötvattenräkan jag kan e Körsbärsräka, e dem lätta?

mimåne
1

För att få växterna att växa bra så är en bra belysning det viktigaste. Arterna du är intresserade av tycker jag låter bra. Ifall du bestämmer dig för dem så har jag några av arterna och kan sälja till dig om du vill.

[Tinitusan]
0

nej de är inte svåra o perfekt för nybörjare! själv har jag white pearl som också är enkla o fina =)

WolfFire93
0

Då ska jag köpa nya lysrör nästa gång jag är i göteborg :3 Jag känner mig lite resensiv mot postväxter. Är det inte lite kallt? :) men kan man försäkra sig om att de e fuktiga och mår bra när de kommer fram?

mimåne
0

Jag förstår. Jag postade växter hela förra vintern, flera paket i veckan och varenda leverans som jag fått bekräftelse om gick bra. Så jag planerar att posta på samma vis denna vintern. Jag packar dem bra så att de hålls fuktiga och isolerar med bubbelplast samt använder kartong som stadga för att det inte ska bli mos under transporten. Alla paket postas inomhus.

WolfFire93
0

Det låter bra! Man kanske ska testa då :3 Vilka arter har du?

WolfFire93
0

Tror jag såg att du sålde musselblommor :D Skulle vi kunna testa med sånna och se hur det går?

mimåne
0

Vilka arter jag har, oj det var en svår fråga :) Totalt har jag upp emot 40 olika arter men utbudet på vad jag har att sälja varierar väldigt mycket från vecka till vecka. Ofta har jag även mycket bokat på förhand vilket gör att jag inte hinner lägga ut särskilt många annonser. Det mesta är sålt inför kommande vecka nu också men det jag vet att finns ledigt är skott av nymphoides sp. taiwan, men det tror jag faktiskt är det enda lediga just nu🤐🙂

WolfFire93
0

#29 Vad roligt :D Måste tyvär medela att efter behandlingen av ozonsalt och annat idag så simmade han in i den nya grottan och dog… Om det var en skada så var den nog allvarlig. Men han bajsade ut långa vita trådar, har försökt fiska upp dem, men rörde sig inte när jag tog upp det från vattnet. Lite rädd att det e mask, men jag e nog bara fånig… Tog bättre bilder på huvudet nu. Förlåt för tragiska bilder :'( han e i växtakvariet till imon…

WolfFire93
0

Här e en bild på huvudet :'( hoppas resten klarar sig!

Draken
0

Undrar om det inte är en tumör han hade ? Ser nästan lite så ut.

Någon annan som kan Bekräfta-/ förneka ?

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Tinitusan]
0

alltså jag vet faktiskt inte, har aldrig sett ngt liknande förr, def någon form av blödning i alla fall det är ju uppenbart

mimåne
0

Hur som helst så tror jag inte detta rör sig om en smittsam sjukdom utan något som individen drabbats av, t.ex att den skadat sig eller fått en tumör som Rovfisk säger. Jag tror inte du behöver vara orolig för mask heller, när en fisk är sjuk på något vis är det vanligt att den får vit trådig avföring. Matsmältningssystemet var uppenbarligen påverkad när den inte kunde äta längre heller så det var förmodligen ett resultat av stress.

WolfFire93
0

Okej vad bra! Fast väldigt tråkigt att han dog, men det var väll hans tid <3

WolfFire93
0

Det är ju nyttigt att veta om man ser det igen hos någon annan. Man lär sig nya saker hala tiden! :) Nästa gång ska jag storhandla innan jag flyttar fiskar till större akvarium.

mimåne
0

Visst är det alltid tråkigt när någon dör. Här lämnade nyss en vacker liten koiskalare livet.

WolfFire93
0

Wow vad vacker! Men tråkigt :'( De e tur att de andra djuren är där och ger en gladje! <3