Grus-avdelare
Min kille har glatt tagit sig an ansvaret att inreda 150liters akvariet till ett gäng guldisar. Han tänker sig sand till bottnen, med en blå "flod" av färgat grus som han hittade på djuraffären. Jag är lite osäker på hur man kan dela upp det här utan att det blandar sig.. När jag var liten blandade jag sand och grus med hopp om att det skulle gå att sköta så att det höll sig separerat i karet. Vilket visade sig bli några veckors evigt pillande helt förgäves..
Så.. för att inte göra samma misstag igen tänkte jag att man kanske kan silikona fast någon slags avdelare i botten, innan man har i gruset. Men vad ska man använda för material och silikon? Gärna något billigt, men viktigast är att det inte avger något äckelpäckel i vattnet och att det blir någorlunda hållbart (kommer inte ha akvariet igång mer än knappt ett år)

Är inte 150 liter lite litet för Guldfisk?
I alla fall, jag tror det säkraste är att silicona fast den olikfärgade sanden på något, den kommer troligtvis blanda sig annars, oavsett avdelare.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Tror det bara är övervintring för Guldfisk som annars brukar vara i damm :)
Du kan lägga lite större sten som inte rullar iväg så lätt runt dom blå stenarna. Det gjorde jag men då var stenarna i gruset också ganska stora! Det kan fungera!
Om ni har möjlighet att värma och böja plexiglas-skivor (finns att köpa lite varstans ex Biltema i olika tjocklek) så kan ni skära till remsor lika breda som önskad grushöjd. Remsorna kan formas enligt önskad form och användas för att skapa en "kanal" i botten. Tror dock det kan vara svårt att få till höjden på "kanal-kanterna" eftersom bottenmaterialet oftast sluttar något.
Ganska säker på att plexi glas inte är farligt i akvariet.
Jag har använt plexiglas som jag silikonat fast i botten av akvariet i precis samma syfte som du tänker dig. Fungerar super. Plexiglas är tunt och enkelt att böja till och klippa i rätt storlek. Vill du någon gång ta bort det så kan du dra loss kalaset för hand.
Om du tittar in i min tråd mimånes akvaristliv del 3, så finns det bilder där på hur jag gick till väga och hur resultatet blev.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Har du en damm hemma hilevej? Jag tänkte eftersom du har så många 'guldisar' i ett så litet akvarium? Jag har bara en fråga och inget illa ment i det alls men varför är det acceptabelt att ha guldisar i ett så litet akvarium över vintern? Det är en väldigt lång seg vinter vi har och när sätter man ner fiskarna i dammen igen? Mars, April ?
#6 Det står i en annan tråd att det är TS mor som har en damm. Min åsikt är att det är okej eftersom det inte är permanent, eftersom fiskarna inte ens var ett planerat inköp utan blev räddade ur hinkar av TS mor :) Kan man hålla vattenkvalitén bra så tycker jag det är helt okej, sålänge varje fisk har sitt space och slipper bumpa in i varandra.
Tack för tips! Vi har nu inskaffat silicon och ska prova att silicona fast på tunna platta skifferstenar, får se hur resultatet blir..
#5 Kikade in på din tråd, och det blev riktigt tjusigt tycker jag! Jag gillar verkligen dina akvaristliv-trådar =D
OT: (Håller med om att det är för litet guldfiskar (föredras det framför att skriva guldisar?), men det är det bästa Jag kan erbjuda dem tillsvidare. Jag är noga med vattenkvalitén och förstår att det kommer krävas täta kontroller och förmodligen även täta vattenbyten i ca ett halvår framåt. Märker jag att det inte är hållbart blir jag tvungen att leta rätt på någon med större akvarium att lämna över dem till)
Vad roligt att du gillade det Hilevij! Här på sajten ser vi många olika förkortningar på artnamn, Corys och Ottosar t.ex. Så visst är det okej att säga Guldisar också 🙂
Medarbetare på akvariefisk ifokus