Platy Mobbing
Hej!
Jag har 5 platy (2 hannar 3 honor) i mitt 54L. En av hannarna anfaller en av honorna hela tiden, hon håller sig nästan alltid i bakgrunden. Han gör verkligen aggressiva attacker mot henne och jag har sett honom böja sig i båge och liksom vibrera innan han dykt på henne och jagat runt.
Vad är detta för slags beteende? Om jag omplacerar honan kommer hanen jaga någon annan istället då?
Hur länge har detta pågått och hur länge har de gått tillsammans?
Medarbetare på Akvariefisk ifokus
96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane
Är du säker på att det är en hona? Att ha fler honor kan också göra så att han lugnar sig. Jag har dock sett mobbing bland platyn men är de fler honor så brukar det gå bra.
Det du beskriver om att han böjer sig och vibrerar lite intill henne låter som ett lekbeteende i mina öron. Däremot vet jag att en del platys kan vara aggressiva.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Kan vara felande personkemi, en av mina hanar ogillar verkligen en utav mina honor, jagar bort henne aggressivt när han ser henne. Men han kommer bra överens med de andra 6-8 honorna. Fiskar har faktiskt personliga relationer till varandra, alla passar helt enkelt inte ihop.
Sen så är många platyhanar väldigt burdusa i sättet mot honorna, man skulle kunna tro att de mobbar honorna, men de "uppvaktar" dem "bara"(fast jag tror att honorna är av en annan åsikt, tycker faktiskt rätt synd om damerna ibland… 🤦♂️).
Om han inte jagar de andra honorna lika aggressivt så gissar jag på att han ogillar just denna honan, och om hon verkar väldigt stressad så är det kanske bäst att hitta ett nytt hem åt någon av dem. Tråkigt.😕
Hm…jag är ganska säker på att det är en hona. Kanske ska jag prova att skaffa ett par honor till för att se om det blir bättre.
Annars blir det omplacering! Frågan är vad som är moraliskt - mobbaren (akvariets snygging) eller den mobbade (akvariets doldis)…..vilket hemskt beslut 😡
Tack för hjälpen : )
mobbaren är ju det självklara valet.
alltid den som mobbar, annars kommer den garanterat ge sig på ett annat offer så fort du omplacerat den mobbade.
Fast nu när jag tittar så kanske det är en hane i alla fall…då kanske mobbingen slutar om han får flytta och jag skaffar ett par honor till istället?
Så du har alltså, 3 hanar och två honor? Om den mobbade är en hane. Fler honor kanske kan hjälpa till att förbättra situationen i så fall tänker jag, men jag är också fundersam till hur många det är lämpligt att ha i ett 54L akvarium. Kanske är det bäst ändå att du ger bort den ilskna hanen?
Medarbetare på akvariefisk ifokus
hanen kommer inte sluta, om du flyttar hans offer kommer han utse ett annat offer, en dominant hane är inte dominant för att ett speciellt offer erbjuds utan för att han har en dominant "personlighet".
flytta mobbaren!